arbeidsrecht - hogere functie die je een opdracht oplegt

santokvos
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

arbeidsrecht - hogere functie die je een opdracht oplegt

#1 , 16 mei 2019 21:28

Ik ben recent aangenomen in een bedrijf voor een IT functie.

Sinds het gebouw vrij nieuw is en er nog geen asbak is, staat er en emmer buiten voor sigarettenpeuken.

de emmer zat vol vuilnis en peuken.
ik stond simpelweg nog een sigaret te roken voor ik moest beginnen aan mijn shift.
Toevallig was er een lid van de directie buiten die mij zag roken en 'vroeg' om de emmer te ledigen (eigenaar bedrijf.. dus 'vragen' is eerder 'doen').

Ik vroeg 'waar?'
op een bepaalde toon, met veel vragen of het denigrerend was in mijn hoofd - sinds ik die persoon amper ken - zei die "euh, creatief denken?!" ...
Maar deze zei het op een manier die mijn intellect in twijfel trekt, wat extreem frustrerend is (sinds ik er ook nog maar pas werk en nog niets weet zijn).

Nadien was mijn directe leidinggevende kwaad omdat die me had gezien door de ruit terwijl ik de emmer aan het ledigen was ineen container.
Die zei "emmers ledigen behoort niet tot ons takenpakket".

Ik heb dan uitgelegd dat het door die bepaalde persoon kwam.. waar weigeren of tegen in gaan wellicht einde contract kan betekenen.

Persoonlijk heb ik geen problemen met (spontaan) zulke zaken te doen, omdat ik dit ook storend vind als zoals in dit geval de emmer vol afval zit.

Echter:
Mijn concrete vraag is, aangezien het al twijfelachtig denigrerend over kwam, mij meer opgelegd werd omdat het een directie lid (eigenaar) was die het 'vroeg':
- wat zijn mijn rechten ? moest deze het bv. volgende week opnieuw aan mij vragen, ik weiger ?

Waar staat de gewone werknemer die een taak word opgelegd - waarvoor niet aangenomen - door een directielid / hoger geplaatste (maar niet directe leidinggevende) , en het gevoel heeft dat het op een gedwongen en/of denigrerende manier is gebeurd wegens dien positie in het bedrijf?

Alvast bedankt om dit te lezen en eventueel inzichten te kunnen bieden !

Mvg,

Werknemer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2019 23:47

- wat zijn mijn rechten ?
je hebt geen recht om te roken op een bedrijfsterrein, zelfs al is het toegelaten op die plaats
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 17 mei 2019 09:20

Je bent als werknemer sowieso de sigaar man.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 mei 2019 15:22

Laat overwaaien en maak er geen woorden meer aan vuil. U rookte en gooide de sigaret in de voorziene bak. Misschien moet je je eens de vraag stellen of je de emmer niet spontaan had moeten leeg maken zonder dat iemand anders je hier op wees. Dit heeft ook niets met denigrerend te maken. Je rookt en daar horen bepaalde verplichtingen bij. Ik vind dat je jezelf denigrerend opstelt t.o.v. van anderen of diegene die volgens jou de emmer moet opruimen. Wat is een ICT'er meer als een andere collega??? Als je rookt ben je een roker en geen ICT'er. Man oh man.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 18 mei 2019 15:34

Wees blij ( nu ja) dat u nog mag roken. Waar ik werkte was het in elk gebouw en terrein van de organisatie verboden ook in alle voertuigen.
En als u toch wilde roken was het dus op straat te doen wat niet kon want dan heeft men zijn werkplek verlaten at niet mocht.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2019 16:12

Beste, sinds enkele maanden wordt rookstop medicatie zo goed als volledig terugbetaald door het RIZIV. Als u zich laat begeleiden door een tabakoloog en u neemt deze medicatie heeft u een hoge slaagkans om volledig te kunnen stoppen met deze verslaving. Roken worden door werkgevers en door steeds meer niet rokende collega's niet echt op prijs gesteld, het is bewezen dat hun productiviteit lager ligt en hun ziekteverlet hoger is. Volgens wetenschappelijke gegevens zijn 86% van de mensen die longkanker krijgen rokers.

Bij mijn werkgever is het volledige bedrijfsterrein (enkele hectaren groot) rookvrij en roken wordt niet toegestaan tijdens de werkuren. In het CPBW werd wel overeengekomen dat de werkgever de kosten van rookstop begeleiding volledig op zich neemt. De directie moedigt actief aan om als groep mee te doen aan acties van kom op tegen kanker, verplaatsingen met de fiets worden sterk aangemoedigd. Binnenkort zullen er nieuwe elektrische fietsen via het pendelfonds worden ter beschikking gesteld. Kap met teer en vuiligheid in je longen in te ademen. Geen discussies meer over peuken, en gezondere werknemers.

https://rookstop.vrgt.be/nieuws/campagn ... tabakoloog

https://www.tabakstop.be/

https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=27871

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 18 mei 2019 21:02

Wie peuken zaait zal storm oogsten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mei 2019 16:25

Om heel de discussie in een ander daglicht te zetten;

stel, u verlaat, vlak voor uw shift zal moeten beginnen, het toilet en de volgende in rij merkt dat u het toilet vol remsporen hebt achtergelaten. Als die persoon u terug roept, zal u dan ook reageren dat dat uw taak niet is? Komt voor mij een beetje op hetzelfde neer.
Toiletgebruikers ruimen hun sporen op, rokers hun peuken :)

Terug naar “Andere”