Buren parkeren voor oprit

emily92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

Buren parkeren voor oprit

#1 , 19 mei 2019 14:19

Wij hebben een redelijk brede oprit, er kunnen 2 auto's naast mekaar op.
De buurman maakt er de gewoonte van om ELKE DAG deels voor de oprit te parkeren.
Als we bezoek hebben, moet ieder om de beurt vertrekken omdat hij in de weg staat.
Ik wil geen ruzie met de buren, maar het is zeer duidelijk dat hij zich van niets iets aantrekt. Hij heeft zelfs al eens op onze oprit geparkeerd. Uiteraard steeds allemaal zonder te vragen.

Wat kan ik hier tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 mei 2019 14:28

het is verboden om voor een inrij van een eigendom te staan

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

dat laatste is voor mensen met een garagepoort, zolang uw oprit duidelijk als inrij te onderscheiden is, mag uw buur daar niet voor staan, ook niet gedeeltelijk.

tevens maakt de buur zich vermoedelijk ook schuldig aan het volgende;

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen,


beste dat u kan doen is uw buurman daarvan aangetekend op de hoogte stellen als ook de wijkagent vragen om eens een gesprek met de buur te hebben



u kan altijd uw inrij afsluiten met een ketting zodat uw buur er niet meer op of af kan

probleem is dat de politie hier geen PV kan opstellen aangezien het privé terrein is, maar als de buur zich in zijn boosheid blijft volhouden, kan u altijd een verzoeningspoging wagen bij het vredegerecht, is gratis en bij een overeenkomst op papier daar, heeft het dezelfde kracht als een vonnis dat uitvoerbaar is

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 mei 2019 15:44

Je zou altijd nog een witte lijn kunnen trekken op de scheiding, of bloembakken zetten.
Best is natuurlijk hem even vriendelijk aan te spreken.
Hang ook uw nummerplaat op uw garagepoort. Dan kan politie buurman wel laten wegslepen als er hinder is bij binnen of buiten rijden

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 19 mei 2019 18:04

Je zou altijd nog een witte lijn kunnen trekken op de scheiding, of bloembakken zetten.
Best is natuurlijk hem even vriendelijk aan te spreken.
Hang ook uw nummerplaat op uw garagepoort. Dan kan politie buurman wel laten wegslepen als er hinder is bij binnen of buiten rijden
Uit eigen beweging tekens of objecten op de openbare weg aanbrengen is niet aan te raden.
Hij kan dat wel op zijn eigen oprit maar ik vermoed dat de buurman goed genoeg weet wat kan en mag.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2019 18:49

Ik stel me wel de vraag moet buurman Gans die oprit vrij laten om met 2 wagens tegelijk te kunnen af rijden ?
Je kan zo een oprit hebben van 200 meters .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 19 mei 2019 19:00

Ik stel me wel de vraag moet buurman Gans die oprit vrij laten om met 2 wagens tegelijk te kunnen af rijden ?
Je kan zo een oprit hebben van 200 meters .
in theorie vermoed ik van wel, in de wegcode staat bij mijn weten geen uitzondering over X aantal meters dat men vrij moet laten

in de praktijk hoop ik dat het gezonde verstand zegeviert

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 mei 2019 19:51


Uit eigen beweging tekens of objecten op de openbare weg aanbrengen is niet aan te raden.
Het gaat over de oprit, en dus niet de openbare weg

emily92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 mei 2019 08:38

Bedankt voor alle nuttige tips.
Aangezien ze de deur niet opendoen als ze je zien aanbellen, zal ik eerst eens proberen een vriendelijk briefje in de bus te steken. Ik wil er niet meteen een wijkagent bijhalen om de goede vrede te bewaren tussen ons en de buren.
Ik heb nu van die verboden te parkeren stickers die ik ook op onze poort ga hangen.

We zullen zien wat dat geeft.

emily92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 mei 2019 08:39


Uit eigen beweging tekens of objecten op de openbare weg aanbrengen is niet aan te raden.
Het gaat over de oprit, en dus niet de openbare weg
Ik wou eigenlijk wel de meten in het parkeervak tekenen om aan te duiden tot waar hij mocht parkeren... beter niet dan :)

emily92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 mei 2019 08:41

Ik stel me wel de vraag moet buurman Gans die oprit vrij laten om met 2 wagens tegelijk te kunnen af rijden ?
Je kan zo een oprit hebben van 200 meters .
in theorie vermoed ik van wel, in de wegcode staat bij mijn weten geen uitzondering over X aantal meters dat men vrij moet laten

in de praktijk hoop ik dat het gezonde verstand zegeviert
Onze oprit is 6 meter, vorige zaterdag kon ik nipt tussen de 2 camionetten die hij langs elke kant had geparkeerd de baan op rijden, maar dan rijd ik loodrecht een drukke steenweg op en zie niets meer van verkeer aankomen.
Ik heb betaald om die 6 meter te benutten, het dient niet voor hem om zijn spullen voor of op te leggen (dat doet hij ook trouwens) of om zijn wagen er zelf op te parkeren (heeft hij ook al gedaan). Zo veel is dat nu ook niet gevraagd vind ik....

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 20 mei 2019 09:05


Ik heb betaald om die 6 meter te benutten, het dient niet voor hem om zijn spullen voor of op te leggen (dat doet hij ook trouwens)
Dat is stilstaan, en niet verboden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 20 mei 2019 10:43

Ik wil er niet meteen een wijkagent bijhalen om de goede vrede te bewaren tussen ons en de buren.
Iets anders gaat toch niet meer helpen hoor.

Laat u niets wijsmaken :
Politie kan steeds optreden (PV, takelen), ook al is uw oprit maar deels geblokkeerd
Takelen kan àltijd indien er een inbreuk begaan wordt.

Gaat politie dat ook doen :?:
Da's weer wat anders ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 20 mei 2019 10:46

Ik stel me wel de vraag moet buurman Gans die oprit vrij laten om met 2 wagens tegelijk te kunnen af rijden ?
Heel simpel: JA

emily92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#14 , 20 mei 2019 11:21


Ik heb betaald om die 6 meter te benutten, het dient niet voor hem om zijn spullen voor of op te leggen (dat doet hij ook trouwens)
Dat is stilstaan, en niet verboden.
Neen, ik bedoel dat hij een tijd geleden werken heeft uitgevoerd aan de stoep voor zijn huis en dan gewoon daarna zijn verbodsborden en dranghekkens dagenlang op onze oprit heeft gestockeerd tot hij ze kon terugbrengen. Uiteraard ook weer allemaal zonder even te vragen of dat oke is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”