Overlast wilde tuin

Chrisvold
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Overlast wilde tuin

#1 , 13 mei 2019 10:20

Onze buren hebben een wilde tuin dat grenst aan onze oprit.
De beplanting grenzend aan onze kant bestaat uit verschillende soorten struiken en een boom.
Ze hebben een lage afscheiding met een open hekwerk.
Hier groeit alles over en door waardoor wij alle vuil op onze oprit krijgen.
Onze auto ligt ook altijd vol met bladeren van die boom op het dak.
Buurman nam ook regelmatig het recht om ongevraagd te komen snoeien waarbij we meerdere malen verrast werden door zijn aanwezigheid tussen zijn eigendom en onze auto. Wanneer er nog geen halve meter ruimte is tussen de auto en zijn hek wringt hij er zich nog tussen om te snoeien. Er zijn een aantal krassen op mijn auto waarvan ik vermoed dat het door zijn gepruts komt.
Het raam van onze leefruimte ligt ook aan die zijde, wanneer er gesnoeid wordt zien ze dus alles in huis en hebben we niets van privacy.
Zoals eerder vermeld is dat dus meestal onverwachts.
Het is een individu dat in de hele straat bekend staat als iemand die overal alles wil zien en als de deuren open staan ook ongevraagd plots binnen staat bij de mensen.
De wijkagent heeft hem vorig jaar hierover aangesproken en gevraagd om iets te laten weten voordat er gesnoeid werd. Dit gebeurde 1 maal, nadien steeds weer ongevraagd.
Dit jaar is de wijkagent terug langs geweest en deze keer werd ons de zaterdag gemeld via een briefje gekleefd op onze voordeur dat er de zondag gesnoeid zou worden. Geen vraag dus maar een eis om mijn auto te verplaatsen.
Er is terug niet degelijk gesnoeid binnen 2 weken groeit alles weer over en door het hekken groeit het nu al door (een deel werd niet gesnoeid).
Praten met deze mensen is geen optie meer door vroegere incidenten.
Ieder jaar geeft het spanningen en de boom begint een zekere hoogte te krijgen waardoor wij veel daglicht verliezen in onze leefruimte. Deze boom staat op nog geen halve meter van de erfgrens. De andere beplanting ook zoiets, sommige struiken staan op een 30_tal cm. De tuin zou ingericht kunnen worden zonder dat er gebruik hoeft te maken worden van onze oprit om te snoeien zonder veel te veranderen. Het is gewoon doordat alles door mekaar staat en dicht bij mekaar dat het wat moeilijk realiseerbaar is nu. Buurman verkiest uiteraard om steeds gebruik te maken van onze eigendom. Dit is gemakkelijker voor hem en zoals reeds vermeld is hij heel nieuwsgierig van aard in de gebuurte.
Wat kunnen wij doen?
Welk is de maximale toegelaten hoogte van de beplanting in dit geval? Rekening houdend met het feit dat het tegen de erfgrens staat en tot aan onze gevel reikt, plus aan onze venster.
Mogen ze zomaar alles laten verwilderen met als doel enkel nog te kunnen snoeien van bij ons?
Moeten zij er niet voor zorgen dat ze alles kunnen snoeien vanuit hun tuin?
Mag die boom zo dicht staan?
Wat zou ik zelf kunnen aanbrengen op mijn eigendom om minder last te hebben van hun vuil?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 mei 2019 14:33

Korte samenvatting:
Als buur niet snoeit is het niet goed
Als buur wel snoeit is het ... ook niet goed

Kijk uw bouwvoorschriften eens na
Misschien mag u een gesloten omheining zetten, dan bent u verlost van de buur zijn (al dan niet) snoeien.

Chrisvold
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2019 21:00

Korte samenvatting:
Als buur niet snoeit is het niet goed
Als buur wel snoeit is het ... ook niet goed

Een ietwat ongenuanceerde samenvatting.
Wij hebben er geen probleem mee als er afspraken gemaakt worden ivm het snoeien en er niet ongevraagd op onze oprit gekomen wordt.
Om de situatie beter te schetsen : het is een kleine oprit. De lengte is net voldoende om een kleine auto te parkeren.
We hebben onze redenen (dat ik hier niet uitgebreid aan bod laat komen) om deze mensen te wantrouwen, vooral als ze zich met gerief tussen onze auto en hun hek wringen en letterlijk bijna met hun neus tegen ons raam staan.
Met een overééngekomen datum en het niet schrikken als er plots iemand voor het raam staat is het al een stuk beter.
Maar buur eiste gewoon een datum en het briefje had even goed van onze deur kunnen waaien.
Bovendien had ik er ook het raden naar of het briefje er van 's morgens ophing of van de avond voordien.

Reclame

Chrisvold
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mei 2019 21:06



Kijk uw bouwvoorschriften eens na
Misschien mag u een gesloten omheining zetten, dan bent u verlost van de buur zijn (al dan niet) snoeien.
Het zijn rijwoningen van bijna een eeuw oud, dus geen bouwschriften van.
Ik keek dat wel eens na op de website van stedenbouw en als ik me het goed herinner mag je in de vooraan maar een schutting plaatsen van 1 meter hoogte.
De boom heeft ook al een hoogte bereikt van meer dan 2 meter.
De andere struiken groeien ook al een heel stuk hoger dan 1 meter.
Met een hogere schutting (wat volgens mij niet toegelaten is) zouden we al hoger moeten gaan dan 2 meter. Dan sluiten we ook het zonlicht af dat binnen valt in onze leefruimte. Wat nu al deels het geval is door de boom die er staat.

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 17 mei 2019 12:13

Wat moeten mensen dan doen die een raam hebben dat tegen een voetpad ligt? Dus aan de straatkant? Hang gordijntjes ofzo, of zet uw huis wat verder van de perseelgrens :arrow:

Chrisvold
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2019 01:06

Wat moeten mensen dan doen die een raam hebben dat tegen een voetpad ligt? Dus aan de straatkant? Hang gordijntjes ofzo, of zet uw huis wat verder van de perseelgrens :arrow:
Serieus? :roll:
Als je aan een voetpad woont dan heb je ook geen buur die een uur op jouw eigendom moet komen om te snoeien.
Woon je aan een huis met een oprit dan zou je er toch mogen van uitgaan dat daar zonder jouw toelating niemand voor jouw venster komt staan veronderstel ik.
Er hangen gordijnen (en reeds dikkere gordijnen tov een paar jaar geleden omwille van het binnen staren), wat niet wegneemt als je dicht bij het venster staat dat je nog steeds kan binnenkijken.

Is iedereen hier zo verdraagzaam dat het hen geen bal kan schelen wanneer een individu (dat al niet te vertrouwen is) zich tussen zijn hek en uwen auto wringt op de meest onverwachte momenten om te snoeien of wat anders?
Wetend dat dus elk moment iemand voor de venster kan staan om binnen te loeren, dan bedoel ik vlak voor de venster. (en nee, niet in een situatie als aan een voetpad wonend, dan weet je dat dat het kan en dan nog zal niemand dat fijn vinden als daar iemand blijft staan veronderstel ik).
Zou het wat uitmaken als jullie vrouw of kinderen dan in die leefruimte zitten en aangestaard worden?
Is de volgende reactie dat ik best een rolluik hang dat ik 24/24 uur naar beneden moet laten?
Vind iedereen dat hier logisch dat buren zich ongevraagd begeven op jullie eigendom?
Dat buren de moeite niet doen om hun tuin zelf te kunnen onderhouden van op hun eigen erf?
Zou iedereen hier accepteren dat er een boom van hoger dan 2 meter op een 20-tal centimeter van de erfgrens staat en hiermee veel licht afneemt in de woning.
Verdragen dat de auto in periodes vol met bladeren ligt van die boom omdat deze bijna een meter over hun auto groeit daar deze dan pas gesnoeid wordt mits het aandringen via wijkagent?
Dat wil ik nog eens zien of dat bij jullie allemaal waar zou zijn.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 18 mei 2019 07:40

Groot gelijk. Weg met tuintjes, bomen, struiken en bladeren. Gewoon overal een betonvloer met kunstgras, zodat je het elke dag kan stofzuigen. De betonvlaktes afschermen met betonnen platen, 2m50 hoog. Prikkeldraad bovenop indien gewenst. Wie vogels of eekhoorns wil zien kan naar de dierentuin. Natuur is voor de BBC.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mei 2019 08:16

Chrisvold ...
De reacties op jouw item zijn beneden alle peil!
Lig daar niet wakker van; er zijn nu eenmaal een aantal idioten die er op geilen om hun eigen onzin gepubliceerd te zien. Jammer maar zelfs op een meestal degelijk forum als dit, heb je dit soort uitwassen!
Terzake; wat de boom betreft, als het over een hoogstam gaat (stamhoogte minimaal 2 meter), moet die op minstens 2 meter van de perceelsgrens verwijderd zijn. Is dit niet het geval en de boom is jonger dan 30 jaar, kan je eisen (zo nodig via vrederechter) om te boom op kosten van je buurman, te doen verwijderen. Verder spreekt het vanzelf dat je buurman niet zonder jouw toestemming je eigendom mag betreden.
Misschien is de tijd aangebroken om je terechte frustratie om te zetten in juridische stappen en naar het vredegerecht te gaan?!

lukasi
Berichten: 1139

#9 , 18 mei 2019 08:55

Wat is eigenlijk de definitie van een ' wilde tuin ' ?
Rijk aan bloemen en planten ?
Een diversiteit van insecten, bijen en vlinders , egels en kleine dieren, verschillende soorten vogels ?
Of prefereer je een helicopterlandingsplaats met enkel wat betonnen tegels?

Enerzijds spreekt u over een boom op een halve meter van de grens , samen met de andere beplanting. Sommige struiken staan op 30 cm.
In een volgend bericht lees ik echter dat die boom maar 2 meter hoog is. Dit is geen boom.

Volgens het veldwetboek mag er mits onderling akkoord beplanting op de perceelgrens worden geplaatst met een beperking in de hoogte van 2 meter.
Struiken mogen tot 50 cm van de perceelgrens geplant worden zonder beperking in de hoogte . Let op er zijn struiken die hoger dan 2 meter worden !
Bomen groter dan 6 meter moeten op 2 meter van de perceelgrens geplant worden.
Enigste uitzondering op deze regel zijn bomen die er reeds 30 jaar staan.

Je ergernis voor het betreden van je eigendom is terecht. Het snoeien vanaf je perceel valt onder het ladderrecht en moet je dus toestaan. Maar er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden zoals het tijdig verwittigen en de opkuis. Dit zal je duidelijk moeten maken aan de tegenpartij. Misschien deze man eens uitnodigen voor een goed gesprek of burenbemiddeling inschakelen?

Opletten met overdrijvingen, dit komt bij de rechtbank niet goed over. Een boom van pakweg 2-3 meter hoog heeft maar een minimale smalle schaduw. Om dan te stellen dat deze boom dan veel licht weg neemt in de woning is lachwekkend en ondermijnt je geloofwaardigheid.
Voor het afgevallen blad kan je met de beste wil van de wereld geen maatregelen nemen. Wind is een natuurfenomeen en eigen aan onze wereldbol. Of leg je ook klacht neer voor het woestijnzand ?

Chrisvold
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 mei 2019 19:05

Chrisvold ...
De reacties op jouw item zijn beneden alle peil!
Lig daar niet wakker van; er zijn nu eenmaal een aantal idioten die er op geilen om hun eigen onzin gepubliceerd te zien. Jammer maar zelfs op een meestal degelijk forum als dit, heb je dit soort uitwassen!
Terzake; wat de boom betreft, als het over een hoogstam gaat (stamhoogte minimaal 2 meter), moet die op minstens 2 meter van de perceelsgrens verwijderd zijn. Is dit niet het geval en de boom is jonger dan 30 jaar, kan je eisen (zo nodig via vrederechter) om te boom op kosten van je buurman, te doen verwijderen. Verder spreekt het vanzelf dat je buurman niet zonder jouw toestemming je eigendom mag betreden.
Misschien is de tijd aangebroken om je terechte frustratie om te zetten in juridische stappen en naar het vredegerecht te gaan?!
Bedankt voor jouw reactie Christophe!
Ik had al niet veel zin meer om hier terug te komen lezen aangezien er weinig begrip is in het algemeen en ik op mijn vragen toch geen antwoord kreeg.
De stam is (ruwe schatting) anderhalve meter hoog maar ik las dat je met laagstammige bomen op 50 cm van de perceelsgrens moet blijven. Nu zal dat maximum 20 cm zijn.
Naar de vrederechter gaan wou ik liever uitstellen maar misschien is dat toch het beste i.p.v. er te lang mee te wachten en het risico te nemen dat hij er al 30 jaar zou staan.
Hoelang hij er precies al staat weten we niet. We wonen hier nog niet zolang en die boom stond er al voordat we er kwamen wonen.

Chrisvold
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 mei 2019 19:22

Wat is eigenlijk de definitie van een ' wilde tuin ' ?
Rijk aan bloemen en planten ?
Een diversiteit van insecten, bijen en vlinders , egels en kleine dieren, verschillende soorten vogels ?
Of prefereer je een helicopterlandingsplaats met enkel wat betonnen tegels?

Enerzijds spreekt u over een boom op een halve meter van de grens , samen met de andere beplanting. Sommige struiken staan op 30 cm.
In een volgend bericht lees ik echter dat die boom maar 2 meter hoog is. Dit is geen boom.

Volgens het veldwetboek mag er mits onderling akkoord beplanting op de perceelgrens worden geplaatst met een beperking in de hoogte van 2 meter.
Struiken mogen tot 50 cm van de perceelgrens geplant worden zonder beperking in de hoogte . Let op er zijn struiken die hoger dan 2 meter worden !
Bomen groter dan 6 meter moeten op 2 meter van de perceelgrens geplant worden.
Enigste uitzondering op deze regel zijn bomen die er reeds 30 jaar staan.

Je ergernis voor het betreden van je eigendom is terecht. Het snoeien vanaf je perceel valt onder het ladderrecht en moet je dus toestaan. Maar er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden zoals het tijdig verwittigen en de opkuis. Dit zal je duidelijk moeten maken aan de tegenpartij. Misschien deze man eens uitnodigen voor een goed gesprek of burenbemiddeling inschakelen?

Opletten met overdrijvingen, dit komt bij de rechtbank niet goed over. Een boom van pakweg 2-3 meter hoog heeft maar een minimale smalle schaduw. Om dan te stellen dat deze boom dan veel licht weg neemt in de woning is lachwekkend en ondermijnt je geloofwaardigheid.
Voor het afgevallen blad kan je met de beste wil van de wereld geen maatregelen nemen. Wind is een natuurfenomeen en eigen aan onze wereldbol. Of leg je ook klacht neer voor het woestijnzand ?
"Op nog geen halve meter" schreef ik ; d.w.z. op minder dan een halve meter.
Ruw geschat op een 20-tal cm van de erfgrens.
De boom is hoger dan 2 meter en heeft een brede kroon.
Hij staat niet op de perceelsgrens.

We hebben deze man al verschillende keren duidelijk gemaakt dat we niet wensen dat hij ongevraagd onze oprit betreedt en de wijkagent ook al ingeschakeld.
Vorig jaar heeft hij ons 1x verwittigd en nadien steeds ongevraagd komen snoeien wanneer de auto er niet stond. Bewust zet ik mijn auto al een tijdje zo dicht mogelijk bij zijn hek zodat hij er niet meer tussen kan om te snoeien. Voordien wrong hij zich er steeds tussen ook al was dat amper (of nog geen) een halve meter en dat vertrouw ik niet voor mijn auto.
Vorige week verwittigde hij wel via een briefje op de voordeur te plakken.
Hij vroeg niet echt om de auto te verplaatsen maar eiste het.
Zo gedaan en geen problemen van gemaakt.
Het was wel gissen van wanneer het briefje er hing ; van 's morgens of van de avond voordien. Dus moeilijk om uit te maken welke dag hij bedoelde met "morgen".
Ik heb dan zelf een sms verstuurd maar geen antwoord op gekregen.

We hebben overigens ook totaal geen probleem met groen, en het maakt ons niet uit of een tuin er netjes bij staat of een wilde tuin is.
We hebben zelf ook een tuin met verschillende planten door mekaar, gras, enz...
Maar niemand heeft daar last van.
Onze buren daarentegen eisen van ons dat ze kunnen snoeien op elk moment dat zij dat wensen, het liefst zonder toestemming te vragen. En wanneer er gesnoeid wordt is dat altijd met mondjesmaat zodat er 2 weken later opnieuw moet gesnoeid worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”