Belastingen op inkomsten cryptocurrencies van vorig inkomstenjaar aangeven

Wafelijzer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Belastingen op inkomsten cryptocurrencies van vorig inkomstenjaar aangeven

#1 , 15 mei 2019 18:17

Beste forumleden

Ik heb eind 2017 een aantal inkomsten gehad van cryptocurrencies. Volgens mijn boekhouder moest ik deze echter niet aangeven, dus zo gezegd zo gedaan. Dom van me om hem te vertrouwen, maar tis gedaan. Het was mij allemaal onduidelijk op dat punt en ben maar met mijn boekhouder meegegaan. NU begin ik meer en meer berichten te lezen dat je toch wel 33% belastingen moet betalen, dus ik heb ervoor gekozen om die nu toch te betalen. Anders vermoed ik dat ze er toch achter zullen komen eenmaal ik het op mijn rekening zal laten storten. Mijn boekhouder zei gewoon dat ik het op mijn rekening moet laten storten, en dan zien wat ervan komt. Indien ik dan toch belastingen zou moeten betalen volgens hem zou er geen boete aan vasthangen. Gewoon de belasting die de fiscus zou eisen.

Kan ik deze inkomsten aangeven nu nog aangeven zonder een boete te moeten betalen? Ik heb een email van mijn boekhouder toentertijd ontvangen waarin hij zwart op wit zegt dat hij van mening is dat op deze inkomsten geen belastingen hoeven betaald te worden. Kan ik deze eventueel gebruiken in mijn betoog om geen boete te hoeven betalen?
Ik vind het heel jammer aangezien ik toch eerlijk wil zijn en gewoon die belasting wil betalen, om dan toch nog gestraft te worden. Het was nooit mijn bedoeling om belastingen te gaan ontduiken, ik vertrouwde op dat punt gewoon mijn boekhouder.

Hopelijk kan ik hier wat advies inwinnen? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12796

#2 , 15 mei 2019 18:34

Uw boekhouder kan de wet niet veranderen, u blijft zelf verantwoordelijk voor uw aangifte. U kunt best een regularisatie vragen, dan is het misschien zonder boete omdat u met de juiste intenties uw fout wil rechtzetten. Als de Fiscus er zelf achter komt, betwijfel is zeer sterk dat dit zonder boete gaat zijn.

Wafelijzer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2019 19:04

Uw boekhouder kan de wet niet veranderen, u blijft zelf verantwoordelijk voor uw aangifte. U kunt best een regularisatie vragen, dan is het misschien zonder boete omdat u met de juiste intenties uw fout wil rechtzetten. Als de Fiscus er zelf achter komt, betwijfel is zeer sterk dat dit zonder boete gaat zijn.
Hoe groot is de kans dan dat ik geen boete moet betalen? En is dit dan gewoon het 33% tarief dat dan van toepassing is?

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 15 mei 2019 20:19

Meerwaarden zijn niet altijd belastbaar als divers inkomen. Kan je even verduidelijken hoe je deze winsten geboekt hebt?

Trading? Eénmalig Bitcoin gekocht jaren geleden en met winst verkocht?

Wafelijzer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mei 2019 20:49

Dank voor uw antwoord.

Ik heb mijn winsten verkregen dmv verschillende trades in een periode van 6 maanden van verschillende cryptocurrencies. Dus ik ben er zeker van dat ik onder de belasting van 33% zal vallen. Beroepsinkomsten zijn dit hopelijk niet, want ik ben ook gewoon loontrekkende en ik deed zeker niet elke dag trades. Ik heb geen trades meer gedaan sinds eind 2017 tot nu, nu de markt weer wat opveerd.

LeenW
Berichten: 12796

#6 , 15 mei 2019 22:11

Uw boekhouder kan de wet niet veranderen, u blijft zelf verantwoordelijk voor uw aangifte. U kunt best een regularisatie vragen, dan is het misschien zonder boete omdat u met de juiste intenties uw fout wil rechtzetten. Als de Fiscus er zelf achter komt, betwijfel is zeer sterk dat dit zonder boete gaat zijn.
Hoe groot is de kans dan dat ik geen boete moet betalen? En is dit dan gewoon het 33% tarief dat dan van toepassing is?
Ik durf er geen cijfer op plakken.

Die 33% is als het als diverse inkomst wordt bekeken.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 16 mei 2019 11:33

Hoe groot was de uiteindelijke winst? Lijken me inderdaad diverse inkomsten belastbaar aan 33% + opcentiemen.

Wafelijzer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mei 2019 22:17

Hoe groot zou de eventuele boete dan zijn moesten ze toch mijn goede intenties toch geloven? Of ga ik gewoon zowiezo een boete krijgen omdat ze meestal toch pakken wat ze kunnen pakken? Ik ga eerstdaags informeren bij mijn boekhouder hoe ik dit het best kan aanpakken.

LeenW
Berichten: 12796

#9 , 16 mei 2019 22:44

Als er een boete komt, zal dat max 10% zijn, eerste overtreding en zonder het oogmerk te schaden.

Wafelijzer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 mei 2019 08:54

En dat regulariser, zal dat aan een ander tarief gebeuren? Of gewoon aan de originele 33% plus opcentiem en eventuele boete van 10%?

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 17 mei 2019 11:26

Als er een boete komt, zal dat max 10% zijn, eerste overtreding en zonder het oogmerk te schaden.
Een eerste overtreding heeft meestal geen boete, zeker wanneer je zelf regulariseert.

Regulariseren gebeurt aan het normaal tarief waaronder de handeling zou vallen.

Terug naar “Bank & Beurs”