Aannemer stuurt geen factuur voor uitgevoerd werk.

ChrisVS
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aannemer stuurt geen factuur voor uitgevoerd werk.

#1 , 16 mei 2019 08:55

Rond sept 2018 heeft een aannemer een airco installatie geplaatst, hij vergat echter een WIFI uitbreidingskaart te steken en zou daarom terugkomen zodra het hem past. Nu zijn we halverwege mei 2019 en ik heb nog steeds niets gehoord van hem, na controle bleek dat we ook geen betaling hebben gedaan omdat we geen enkele factuur hebben ontvangen!
Ben ik verplicht hem daaraan te herinneren?
Welke verjaringstermijn geldt in dat geval?

Nu zitten we voor een raar feit; De airco moest dienen om af te koelen en op te warmen met elektriciteit,opgewekt door onze zonnepanelen die we speciaal daarvoor op 02mei 2019 hebben laten installeren (deze werden door een ander bedrijf geplaatst)
We hebben dus voor het eerst de airco in werking proberen stellen op datum van 14mei 2019 om te testen maar de airco blijkt niet te werken, geen koude lucht en ook geen warme lucht, enkel de ventilator werkt,meer niet. Naar mijn mening is de koelvloeistof gelekt en zou dat moeten nagezien en zonodig gevuld worden. Uiteraard kan ik gebruik maken van de garantie maar dan ben ik zeker dat er een factuur volgt!
Zijn er aanbevelingen?
Wat zouden jullie doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2019 08:58

Verjaring na 10 jaar.
bij een nieuwe installatie werd er pas koelvloeistof opgestoken bij de ingebruikstelling.
Dit was zo in mijn tijd .

Ik denk dat eerlijkheid het langst duurt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 mei 2019 09:55

Aangetekend aanschrijven dat uw installatie niet werkt. Zeker niet mee wachten. De eerste periode van uw waarborg (6 maanden) is reeds versteken. Nu zal jij moeten bewijzen dat de installatie nog NOOIT heeft gewerkt., En als je nog een paar maanden wacht is de waarborgperiode helemaal voorbij.

Reclame

ChrisVS
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2019 10:21

Inderdaad, ben het met u eens dat eerlijkheid het langst duurt maar wat als ik deze zaak uit het oog verloren ben, maw als ik geen factuur ontvang en er zelf niet aan gedacht had? Ik zie in één van de reactie’s dat de verjaring vr zoiets 10jaar is maar ik heb ook al gelezen dat de aannemer geen 2jaar moet wachten om zijn factuur te sturen.
Nb: er werd na de installatie meteen koelvloeistof toegevoegd en getest, dat werkte toen. Het zou echter kunnnen dat er een lek zit in één van de koppelingen zodat er geen vloeistof meer aanwezig is. Dus na volledige afwerking en getest te hebben verwacht je toch een factuur! Is het aan mij om zijn boekhouding te controleren? Ik ben helemaal niet weigerachtig om te betalen maar wou eens weten welke rechten de klant heeft in zo’n geval?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2019 10:27

De aannemer kan ook vergeten zijn factuur opsturen, of in de post verloren geraakt zijn ,hier komt regel matig mensen die een factuur van 3 jaar en meer krijgen, deze is nog steeds geldig.

Het is en blijf 10 jaar dat hij kan afkomen met een factuur, kan geen intresten of kosten aanrekenen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 mei 2019 12:06

Ik had het echter niet over het ontvangen van een factuur, maar over de herstelling onder waarborg van uw toestel.
Binnenkort zal je moeten betalen voor het inwerking zetten van een toestel dat nog nooit heeft gewerkt. :(

ChrisVS
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mei 2019 12:14

Stel: Uw aannemer stuurt geen factuur na uitvoering vd werken. Jijzelf bent dagelijks met betalingen van allerhande facturen bezig en denkt er niet aan dat er nog ene moet komen van uw airco. Kan hij dan enkele jaren later alsnog zijn factuur sturen? Kweet nie, ik denk dat de Vrederechter toch een heel andere mening zal hebben.
Als de aannemer vergeet zijn facturen op te sturen berust de verplichting van de klant om dit ZELF vast te stellen! Vind ik wel heel bizar...
Staat overigens ook op geen enkel document.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mei 2019 12:23

Als de aannemer per toeval na 5 jaar bemerkt dat hij geen factuur geeft gestuurd, dan kan hij dit nog perfect doen, maar geen intresten eisen.

U schreef
maar ik heb ook al gelezen dat de aannemer geen 2jaar moet wachten om zijn factuur te sturen.
Heb je dan ook gelezen welke straf hem boven zijn hoofd hangt ?
Of ben je juist aan deze regel gestopt met lezen, anders graag het art: waarin dit staat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mei 2019 12:29

En lees dit misschien even !!

Is het nog een geldige factuur?

Verwarring. Voor de BTW moet u heel snel factu­reren (nl. ten laatste de vijfde dag na de maand van de levering van de dienst of de prestatie er­van). Vandaar dat men algauw denkt dat een fac­tuur die laattijdig (bv. meer dan één jaar na de leve­ring) op­gestuurd wordt, niet meer geldig is en dat die factuur dus niet meer betaald hoeft te wor­den. Die vlieger gaat echter niet op. Zolang de fac­tuur niet verjaard is, moet u ze betalen, ook al is ze volgens de BTW-reglementering ‘te laat’ opge­steld.

Geldig? Het feit dat uw leverancier of uzelf een (voor de BTW) laattijdige factuur opmaakt doet niets af aan de geldigheid van de factuur. U moet m.a.w. nog altijd betalen.
Is de factuur al verjaard?

Wat is verjaring? Als een factuur verjaart, betekent dit dat door het verlopen van een bepaalde tijd (dit is de verjaringstermijn) u niet meer verplicht kunt worden om te betalen.

Meestal pas na tien jaar. De verjaringstermijn van een factuur is over het algemeen tien jaar. Krijgt u als handelaar van uw leveran­cier dus meer dan een jaar na datum een factuur, dan kunt u er zich dus niet van afmaken door te zeggen ‘te laat, uw factuur is verjaard’.

Bron:ondernemingsdatabank - indicator
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 mei 2019 16:11

Met of zonder factuur: je hebt altijd waarborg op uw toestel tot max 20 jaar.

ChrisVS
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mei 2019 21:00

Veel tekst en uitleg staat hier beschreven, waarvoor dank maar in mijn geval is er helemaal geen enkele factuur. Ik zou graag de tekst willen doorsturen(screenshot) ivm een gerechterlijke uitspraak waarbij de verkoper in het nadeel gesteld wordt indien hij te laat zijn factuur aan de klant bezorgt. Ik kan in dit forum echter geen foto’s of screenshots uploaden.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 17 mei 2019 08:53

Waarom zit jij toch steeds maar weer door te gaan over die factuur. Die factuur zal uw airco niet doen draaien. Hij heeft nog een paar jaren om zijn factuur te sturen. Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat die airco werkt, en al helemaal zeker voor die 2 jaar van de waarborg voorbij zijn.

ChrisVS
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mei 2019 10:55

Inderdaad, omdat nogal wat reactie’s net over “facturen” gaan, daar waar er geen is! Maar al bij al hoorde ik diverse positieve reactie’s zodat ik nu met zekerheid weet hoe best te handelen. Ik zal die aannemer bellen en verzoeken om de zaak af te werken en te depanneren.
Dank aan iedereen vr uw nuttige suggestie’s!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 17 mei 2019 12:07

Ik zal die aannemer bellen en verzoeken om de zaak af te werken en te depanneren.
Niet bellen, maar aangetekend aanschrijven. Je leest hier honderden , zoniet duizenden berichtjes van mensen die klagen omdat er iets nite vooruit gaat. ALLEMAAL hebben ze nagelaten aangetekend te schrijven. Blijkbaar is bellen, smsen en in uiterste nood eens een mail sturen, het gangbare tegenwoordig. Niet dus.

Terug naar “Aanneming”