Bouwjaar nieuwe auto niet conform bestelbon

cuberider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bouwjaar nieuwe auto niet conform bestelbon

#1 , 16 mei 2019 16:50

Begin april kocht ik een nieuwe wagen uit stock aan (merk en garage zal ik hier niet vermelden). Op de bestelbon staat bovenaan expliciet "model 2019".

Op 2 mei hebben we de wagen afgehaald. De verkoper overhandigt mij de sleutels, boorddocumenten en factuur. Na de nodige uitleg over de werking van de automaat, boordcomputer enz... rijden we naar huis. In de dagen die volgen leg ik ongeveer 550 km af met de auto.

Begin deze week, bij het doornemen van de gebruikershandleiding, valt mijn oog toevallig op het gelijkvormigheidsattest: blijkt dat de auto niet uit 2019 komt, maar al geproduceerd is in mei 2017 ! Ik heb getekend voor een nieuwe wagen uit 2019, niet voor eentje die al twee jaar oud is. Hoewel ik de eerste eigenaar ben en de auto effectief slechts 6 km op de teller had, heeft dit wel financiële gevolgen als ik hem binnen 2 jaar wil verkopen. Hij is dan geen 2 maar 4 jaar oud.

Sindsdien heb ik niet meer met de auto gereden. Ik wil de verkoopsovereenkomst annuleren omdat het te leveren goed niet voldoet aan wat op de bestelbon staat. Ik heb de verkoper al persoonlijk gemaild, géén reactie. Vervolgens de garage aangetekend in gebreke gesteld met de melding dat ik binnen de week een gunstig gevolg aan mijn schrijven verwacht. Hier wachten we nog op.

Het zou de eerste keer zijn dat ik een advocaat moet inschakelen; maakt dit een goede kans om in ons voordeel uitgesproken te worden? Kan het feit dat ik het gelijkvormigheidsattest bij afhalen niet heb nagelezen (wie doet dat??) of dat ik er al 550 km mee gereden heb in ons nadeel spelen?

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2019 17:02

Als eerste vraag, kun je ons bevestigen als het bouwjaar 2019 en 2017 echt spreken over een ander model of gaat dit enkel om het bouwjaar die twee jaar voor de ingebruikname datum ligt. Normaal gezien wordt het bouwjaar niet aanvaard als dwaling daar dit makkelijk te controleren bij het in ontvangst nemen.

cuberider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2019 17:12

Op de bestelbon staat bovenaan "Uw nieuwe ..., model 2019". Op het moment dat ik dat teken ga ik ervan uit dat het gaat om een auto uit 2019.

Het model is niet anders dan het was op productiedatum in mei 2017, maar ik heb wel een auto van 2 jaar oud gekocht, terwijl de bestelbon mij doet geloven dat het er eentje uit 2019 is.

Het gaat ook niet om een auto die eind 2018 ofzo geproduceerd is, maar effectief 2 jaar eerder.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 mei 2019 18:00

Het model is van 1917, maar ieder jaar veranderen ze een ietsje zoals een andere bumper, achterlicht enz... Daarvoor maken ze geen nieuw gelijkvormigheidsattest. Jij hebt meer dan waarschijnlijk wel een model 2019 ontvangen, dus gebouwd in 2019.

cuberider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2019 18:10

Op het gelijkvormigheidsattest staat een goedkeuringsnummer (wat ze inderdaad niet elk jaar vernieuwen omwille van een andere bumper of sierlijst), je chassisnummer en de datum waarop het goedkeuringsnummer toegekend is aan dit chassisnummer/wagen. Dat is 29/5/2017, het attest is vervolgens ondertekend begin juni 2017.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 mei 2019 20:56

Op de bestelbon staat bovenaan "Uw nieuwe ..., model 2019". Op het moment dat ik dat teken ga ik ervan uit dat het gaat om een auto uit 2019.
Bij de vele merken begint modeljaar 2019 al ergens in of na de zomer van 2018 ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 mei 2019 21:00

Op het gelijkvormigheidsattest staat een goedkeuringsnummer (wat ze inderdaad niet elk jaar vernieuwen omwille van een andere bumper of sierlijst), je chassisnummer en de datum waarop het goedkeuringsnummer toegekend is aan dit chassisnummer/wagen. Dat is 29/5/2017, het attest is vervolgens ondertekend begin juni 2017.
Dat is niet de productiedatum hé
Dat is de goedkeuring van het type voertuig.

Bij mijn auto is die datum op CoC ergens in 2011.
Maar mijn auto is geproduceerd in 2013, en geleverd in mei 2013, als één van de allereerste van zijn type in België.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 mei 2019 21:08

Het model is van 1917, maar ieder jaar veranderen ze een ietsje zoals een andere bumper, achterlicht enz... Daarvoor maken ze geen nieuw gelijkvormigheidsattest.
Joking aside:
Goedkeuringen zijn beperkt geldig, dacht 6 jaar.
Als je een auto-model langer wil produceren, heb je een nieuwe goedkeuring nodig.
Nadien mogen ze nog beperkte tijd verkocht worden (wat niet verkocht is, wordt dan al een keer ingeschreven ...)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 mei 2019 21:16

Ik zou een verontschuldiging naar je garagist sturen ...

Ik heb hier het dubbel van het CoC van mijn MX-5 in huis liggen
Typegoedkeuring is van april 2015
CoC is ondertekend in september 2015

Auto is van eerste productiejaar, 2016
Als allereerste besteld bij mijn dealer
Als 1 van de eerste uitgeleverd in september 2016

cuberider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 mei 2019 05:59

Neen, hoor, de wagen is wel degelijk uit mei/juni 2017 zoals op het gelijkvormigheidsattest staat. Achter de zonneklep stak een afleverlabel met chassisnummer en een datum eind juni 2017 waarop hij bij de importeur is binnengekomen.

Mijn vraag is: kan ik hier misleidende handelspraktijken inroepen omdat de verkoper mij bewust verkeerd heeft geïnformeerd? In een eerdere post werd gezegd dat fout bouwjaar niet aanvaard wordt omdat dat makkelijk te controleren is. Blijkbaar is dat toch niet zo makkelijk te controleren als sommigen beweren dat het wel en anderen niet de datum op CoC is?

cuberider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2019 07:27

"Artikel 97, boek VI

Als misleidend wordt beschouwd een handelspraktijk die gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of, zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie, bedriegt of kan bedriegen ten aanzien van een of meer van de volgende elementen, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen :

Het bestaan of de aard van het product;
De voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico's, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
..."

cuberider
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jun 2019 18:01

Om hier even op terug te komen: na te kennen te geven dat we het hierbij niet zouden laten en via juridische weg ons gelijk zouden proberen te halen, heeft de garage de wagen terug genomen en het volledige aankoopbedrag terugbetaald.

Terug naar “Consumenten Koop”