Controle

PVT1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Controle

#1 , 14 mei 2019 20:15

Ik heb een eenmanszaak en doe een vereenvoudigde boekhouding. De controleur vraagt me nu een de leverancierslisting (de verschillende individuele facturen per leverancier onder elkaar). Ik heb ik wel een aankoop-, verkoopdagboek, bankuittreksel en inventaris. Ben ik iets vergeten op te maken? Is dat verplicht leverancierslisting?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 14 mei 2019 20:40

Neen, dat is geen verplicht te houden stuk. De controleur kan dat bijgevolg niet eisen.

Dat gezegd, vele boekhoudpakketten geven die optie, vandaar de vraag waarschijnlijk. Als u het manueel doet, kan dat natuurlijk niet. U kunt dan aan de controleur melden dat u dit niet heeft, maar dat hij het zelf kan opmaken aan de hand van de aankoopdagboeken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2019 21:43

Leen verbeter me, want ik ben daar veel van vergeten.

Vroeger voor de computer met een doodschrijfboekhouding hadden we toch van ieder leverancier een fiche, en het was toch maar deze fiche op een lijst te stellen !
In 1985 deed ik boekhouding in D'base en dit was toch fluitje van een cent om een leverancierslisting te trekken !

Heb zelf een boekhoud program voor me zelf gemaakt in D'base en clipper zelfs in foxbase

Dus zo recent kan dit toch niet zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 14 mei 2019 21:54

Vereenvoudigde boekhouding dus kan mogelijk alles manueel zijn, enfin daar ga ik vanuit want zelfs een archaïsch programma kan een leverancierslijst maken.

Hoe dan ook, het is geen verplicht boekhoudkundig stuk, dus de controleur kan het niet eisen als het niet bestaat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2019 22:04

Ik begrijp dit.
Maar in de forfait bv de frituur moet je dit toch hebben.
Voor het aantal kg aardappelen en het bedrag van sausen of snacks te berekenen.

Het is toch via de leveranciers listing dat men je omzet bepaald .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 14 mei 2019 22:15

Niet noodzakelijk denk ik, je moet dat toch per btw-aangifte doen? Dan ben je in principe niets met een jaartotaal per leverancier.

Listing leveranciers wordt gebruikt om aankopen buiten de boekhouding te ontdekken (aan de hand van de ingediende klantenlistings waarop uw btw-nummer voorkomt)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2019 22:18


Listing leveranciers wordt gebruikt om aankopen buiten de boekhouding te ontdekken (aan de hand van de ingediende klantenlistings waarop uw btw-nummer voorkomt)
Ja die hebben ze wel zelf bij hé

Maar het zal wel voor controle zijn zeker .
Ik heb daar nooit problemen mee gehad .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 14 mei 2019 22:47

Ik bedoel maar, als ze in hun gegevens 20.000 euro aankopen vinden en in de boekhouding maar 10.000, dan is er een probleem he. Vandaar dat ze die opvragen.

Terug naar “Handelspraktijken”