Uitschrijven België

KayL
Topic Starter
Berichten: 9

Uitschrijven België

#1 , 14 mei 2019 15:51

Ik heb een tijdje als grensarbeider (buitenlandse werkgever, wonen/levensmiddelpunt in België) gewerkt en moest daarom altijd ook een Belgische belangbrief invullen. Ik werd dan vrijgesteld van de personenbelasting, maar moest altijd nog de gemeentebelasting betalen. Het % gemeentebelasting dat van toepassing was op mijn gemeente werd dan toegepast op mijn buitenlands loon. Fair enough, er is namelijk het Dubbelbelastingverdrag.

Ik werk en woon nu in België sinds januari, maar midden juni zou ik opnieuw naar het buitenland trekken. Nu denk ik ervoor te kiezen me te laten uitschrijven uit België. Ik weet dat ik dan geen ziekteverzekering in België kan hebben, maar daartegenover staat dat ik niet elk jaar de belastingsbrief moet invullen en ook niet die nabetaling Gemeentebelasting heb.

Omdat ik in 2019 uiteraard 5,5 maanden in België gewerkt zal hebben, weet ik dat ik ook voor 2019 nog een keer aan de bak moet voor tax-on-web. Geef ik op die belastingbrief dan enkel de inkomsten aan tot de datum van uitschrijving in België? Of geldt altijd alles voor het hele jaar? In dat laatste geval zou ik het alvast ongehoord vinden, mocht de Belgische staat nog gemeentebelasting heffen op de in het buitenland verdiende inkomsten van de tweede jaarhelft. Indien ze dat toch doen, dan heeft het eigenlijk enkel zin om zich pas eind december uit te schrijven?

Andere voor- en nadelen van de domicilie behouden/op te zeggen mogen natuurlijk ook geopperd worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 14 mei 2019 16:46

Ik weet dat ik dan geen ziekteverzekering in België kan hebben, maar daartegenover staat dat ik niet elk jaar de belastingsbrief moet invullen en ook niet die nabetaling Gemeentebelasting heb.
Dat kan wel als je jezelf inschrijft en betaalt uiteraard bij de DOSZ. Tarieven kan je op hun website vinden. Over welk land spreek je overigens? Binnen de EU en een paar andere europese landen kan dat immers niet.
Omdat ik in 2019 uiteraard 5,5 maanden in België gewerkt zal hebben, weet ik dat ik ook voor 2019 nog een keer aan de bak moet voor tax-on-web. Geef ik op die belastingbrief dan enkel de inkomsten aan tot de datum van uitschrijving in België? Of geldt altijd alles voor het hele jaar?
In welk land je belasting moet betalen hangt af van hoeveel dagen je daar woonde in dat jaar, dacht dat de grens bij 365/2 dagen ligt. Kans is dus groot dat jij nog binnen de grens valt en dus reeds in het buitenland moet betalen. Best contact opnemen met belastingskantoor in jouw regio ter bevestiging.

KayL
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 14 mei 2019 17:17

Ik zou m'n domicilie naar Duitsland verhuizen. Dan zal ik me dus niet kunnen aansluiten bij de DOSZ? Uiteraard ben ik via m'n Duitse werkgever ook ziekteverzekerd, maar had graag nog de extra optie gehad om af en toe m'n Belgische huisarts te bezoeken en die visite terugbetaald te krijgen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 mei 2019 17:26

Ik zou m'n domicilie naar Duitsland verhuizen. Dan zal ik me dus niet kunnen aansluiten bij de DOSZ? Uiteraard ben ik via m'n Duitse werkgever ook ziekteverzekerd, maar had graag nog de extra optie gehad om af en toe m'n Belgische huisarts te bezoeken en die visite terugbetaald te krijgen.
Dat is geen probleem. Uw Duitse ziekteverzekering betaalt dan terug (aan Belgisch tarief).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KayL
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 14 mei 2019 21:59

Ik zou m'n domicilie naar Duitsland verhuizen. Dan zal ik me dus niet kunnen aansluiten bij de DOSZ? Uiteraard ben ik via m'n Duitse werkgever ook ziekteverzekerd, maar had graag nog de extra optie gehad om af en toe m'n Belgische huisarts te bezoeken en die visite terugbetaald te krijgen.
Dat is geen probleem. Uw Duitse ziekteverzekering betaalt dan terug (aan Belgisch tarief).
Weet je dit zeker? Hoe gaat dat dan in z'n werk?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 14 mei 2019 22:11

De Belgische doktersbriefjes van het doktersbezoek tijdens uw verblijf in België afgeven bij de mutualiteit in Duitsland.
Die doen dan het nodige om terugbetaling te krijgen tegen Belgisch terugbetalingstarief.

Dat is zo geregeld in de Europese Unie (EU wetgeving):

"Als u EU-burger bent en tijdens een kort verblijf in een ander EU-land ziek wordt, heeft u recht op alle medische zorg die niet kan wachten tot u weer thuis bent. U heeft recht op dezelfde gezondheidszorg als de inwoners van het land waar u verblijft.

Neem altijd uw Europese zorgpas (EHIC) mee als u naar het buitenland gaat. Deze kaart is het bewijs dat u verzekerd bent in een EU-land.

Heeft u geen Europese zorgpas of kunt u de kaart niet gebruiken (bijvoorbeeld in een privékliniek), dan mag men u de behandeling niet weigeren, maar kan het zijn dat u de kosten zelf moet voorschieten en na thuiskomst bij uw eigen zorgverzekeraar vergoeding moet aanvragen. "

bron: https://europa.eu/youreurope/citizens/h ... dex_nl.htm
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KayL
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 15 mei 2019 10:04

Super, heel erg bedankt. Je Belgische domcilie opzeggen, moet je daarvoor ergens fysiek naartoe? Of kan je alles online doen?

Mathieu Rutten

#8 , 15 mei 2019 20:03

Asperger,

Opgelet het gaat hier niet om ziek worden tijdens een verblijf in België, maar om een doktersbezoek. Dit is een hemelsbreed verschil. Er is mijn inzien dan ook geen sprake van verblijf.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 15 mei 2019 20:11

Bij de gemeente waar u nu ingeschreven bent.
Inschrijven in de DE gemeente en bij een Be consulaat.
Niet vergeten uw rijbewijs in de DE gemeente te laten registreren want anders hebt u problemen bij verlies of diefstal.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 15 mei 2019 22:42

Asperger,

Opgelet het gaat hier niet om ziek worden tijdens een verblijf in België, maar om een doktersbezoek. Dit is een hemelsbreed verschil. Er is mijn inzien dan ook geen sprake van verblijf.
Ik ga ervan uit dat TS niet zonder reden naar een dokter gaat als hij in België is.
Men kan zich onwel voelen en daarom een dokter raadplegen....
Als hij specifiek naar België komt om hier een niet-dringende ingreep met hospitalisatie
te laten uitvoeren is dat inderdaad een andere zaak. Dat zal niet gaan zonder voorafgaande
gefundeerde toelating.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KayL
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 16 mei 2019 10:13

Asperger,

Opgelet het gaat hier niet om ziek worden tijdens een verblijf in België, maar om een doktersbezoek. Dit is een hemelsbreed verschil. Er is mijn inzien dan ook geen sprake van verblijf.
Ik ga ervan uit dat TS niet zonder reden naar een dokter gaat als hij in België is.
Men kan zich onwel voelen en daarom een dokter raadplegen....
Als hij specifiek naar België komt om hier een niet-dringende ingreep met hospitalisatie
te laten uitvoeren is dat inderdaad een andere zaak. Dat zal niet gaan zonder voorafgaande
gefundeerde toelating.
Klopt ja, zou gaan om een bezoek aan de dokter als ik ziek ben of bijvoorbeeld nog eens mijn bloed wil laten onderzoeken en daarvoor het attest kom vragen, of voor een bezoek aan m'n dermatoloog hier. Omdat je voor zulke dingen (behalve dan gewoon ziek zijn) soms lang moet wachten op een afspraak in Duitsland, hoop ik dat de Duitse ziekenkas dat wel verstaat en ga ik er dus vanuit dat ik daarvoor de betaalde visite kan indienen bij hen.

Terug naar “Administratief recht”