Verboden voor honden

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Verboden voor honden

#1 , 14 mei 2019 21:34

Hallo allemaal,
Ik zit met een vraag.

Sinds enige tijd wonen wij in het stadscentrum, waar helaas al weinig groen is. Nu hebben we sinds een jaar een hondje en gaan we sinds die tijd altijd naar het openbaar domein achter ons huis (hebben zelf geen tuin of terras) om ons hondje uit te laten. We ruimen ook altijd alles netjes op, zoals het hoort...

Echter, sinds vorige week hangt er nu een groot plakkaat aan de poort 'verboden voor honden'.
Nu is dit, jammer genoeg, het enige/laatste stukje groen waar wij kunnen gaan. Nu is het zo dat dit domeintje aan een crèche ligt, en andere hondeneigenaars denken dan ook dat zij dit hebben opgehangen.

Maar de vraag is dus, mag men honden eigenlijk zomaar gaan verbieden op openbaar domein?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 14 mei 2019 21:51

Wie komt er graag thuis met wat hondenpoep aan zijn schoenen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2019 21:59

Wel wel er zijn zoveel plaatsen waar honden verboden zijn op openbare plaatsen,

op de meeste stranden in Belgie,
Tussen 15 maart en 15 oktober zijn honden overal op het strand verboden

In winkels waar voeding verkocht wordt, zijn honden in België niet toegestaan omwille van de hygiëne.
De enige uitzondering hierop zijn assistentiehonden.
Zelfs al wil de eigenaar van een winkel met etenswaren dus honden toelaten, wettelijk mag het niet.
In restaurants of zaken waar eten geconsumeerd wordt, zijn honden in principe wel toegelaten zolang ze niet komen in de ruimtes waar het eten bereid of opgeslagen wordt.
De eigenaar kan er wel voor kiezen om honden te toegang te verbieden.

In veel parken mag je hond niet loslopen vb in Gent om schade aan de natuur te beperken, zijn baasjes verplicht hun honden aan te lijnen. De Stad roept op om deze plicht te respecteren en kondigt extra controles aan.

en er zijn nog openbare plaatsen waar honden verboden zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 14 mei 2019 22:24

Een hond moet vrijwel steeds aangelijnd zijn (ook in bossen en parken). Het is niet verplicht in hondenloopzones en op privéterrein.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tira00
Berichten: 929

#5 , 15 mei 2019 09:19

Gewoon negeren tot een agent je erover aanspreekt.
Die kans is waarschijnlijk 0.

België is zo'n hondenhaters land dat hondeneigenaren, willen ze hun hond een hondenleven gunnen, wel verplicht worden om wetten en regels aan hun voeten te lappen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mei 2019 09:22

eens bellen naar de eigenaar van het domein? Die weet volgens u misschien niet eens dat er een plakaat hangt

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mei 2019 10:36

Een hond moet vrijwel steeds aangelijnd zijn (ook in bossen en parken). Het is niet verplicht in hondenloopzones en op privéterrein.
Mijn hondje loopt nooit los, in veel te angstig hiervoor... Dus ik hou me daar wel altijd aan, alleen op de losloopweide mag ze los, als er geen andere honden zijn... Anders vermijden we de losloopzones gewoon :)

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 15 mei 2019 10:54

Aan de poort dus duidelijk iets niet openbaar.
Dan kan u daar best niet binnen gaan.
Als alle honden uit de buurt bij die buur hun plasje of kakje achterlaten ... niet leuk.
Maar idd vragen aan eigenaar / gemeente van wie dat stuk grond is.

Ik zie het resultaat van wat honden in de plantenbakken en boomspiegels achterlaten als één hond dat doet geen probleem voor het groen maar 30 op een dag...

tira00
Berichten: 929

#9 , 15 mei 2019 13:51

Aan de poort dus duidelijk iets niet openbaar.
Dan kan u daar best niet binnen gaan.
Als alle honden uit de buurt bij die buur hun plasje of kakje achterlaten ... niet leuk.
Maar idd vragen aan eigenaar / gemeente van wie dat stuk grond is.

Ik zie het resultaat van wat honden in de plantenbakken en boomspiegels achterlaten als één hond dat doet geen probleem voor het groen maar 30 op een dag...
Ts heeft in een vorig bericht al gezegd dat het een openbaar domein is maar dat het verbodsbord waarschijnlijk geplaatst is door particulieren.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 15 mei 2019 19:28

Zij zegt dat maar ze weet het niet en er staat een poort.
Dus kan ze dat best eerst nagaan.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 15 mei 2019 21:33

Als het openbaar domein is, kan de gemeente een reglement hebben dat honden er verbiedt.
Dat kan u opzoeken of navragen.
Zal dan in politiereglement staan.
Poort zegt niks, ook een gemeentelijk park kan bvb een poort hebben.


Als het privaat domein is dat opengesteld is voor het publiek, doet de eigenaar zijn zin - en bij overlast kan dat betekenen: afsluiten voor personen die de overlast veroorzaken.
Als de overlast blijft, kan dat voor iedereen afgesloten worden ... de poort is er al.

Terug naar “Milieurecht”