Geluidshinder | Stad Gent (22 u - 06 u) is toch erg vroeg in de morgen

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Geluidshinder | Stad Gent (22 u - 06 u) is toch erg vroeg in de morgen

#1 , 13 mei 2019 09:12

Het is echt schandalig en wraakroepend. Ik las op https://stad.gent/contact-en-meldpunten ... uidshinder website van de Stad Gent dat je al vanaf 06:00 u in de morgen lawaai mag maken. Ik dacht éérst das zeker een foutje of zo want hoe snel is dat niet gemaakt op een website ? heel rap. Dus meld ik dit door te stellen dat het een vergissing moet zijn.

Ik krijg keurig een antwoordje terug , dat het dus géén fout is en er wordt zelfs verwezen naar het Politie Reglement. Ik heb als kwaad antwoord gegeven als men zo door gaat dan mag het straks al om 5 u in de morgen. Want dit gaat toch wel veel te ver is mijn mening. Ik vind 7 u al best vroeg , en vroeger was het zelfs 8 of 9 u als ik het goed voor heb ?

Dus ben ik van mening van men totaal geen respect meer heeft voor ons recht op rust , en zeker niet in deze zeer jachtige samenleving waar lawaai een ramp geworden is oa het vele auto verkeer. En het is bewezen dat het zeer slecht voor onze gezondheid is.

De vraag die ik me hierbij stel toen ik las dat lawaai al mag gemaakt worden vanaf 06:00 u of dit echt niet aan te vechten is ? Want als je rekent vanaf 22 u tot 6 u dan is dat 8 u dat kan misschien wel zijn dat je als mens genoeg hebt aan 8 u rust. Maar dat uur stoot me tegen het hoofd want zeg nu zelf dat is toch wel heel erg vroeg , en is dat wel echt gezond voor mensen als men bv plots om 6 u in de morgen begint te stampen en te kloppen enz ?

Vermoedelijk gebeurt dit niet echt , maar ik heb het wel zelfs meegemaakt toen mijn buren aan het renoveren waren dat ze plots om 6 u in de morgen van een firma chappe begonnen te gieten op dat uur en ik werd er wakker van en slapen was er daarna echt niet meer bij. Er zou wel eens opzet kunnen achter gezeten hebben want de verstandsverhouding met die buren van slecht zeer slecht zelfs , maar daar ga ik niet dieper op in, je weet wel muren hebben niet alleen oren maar kunnen soms lezen ook als je grap snapt ? haha.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2019 09:43

6:00 uur is zeker niet vroeg, en vroeger was dit ook zo, veel ploegen arbeiders beginnen om 5:00 uur, ik begon altijd om 4:00 elke dag !
Mochten de mensen die op een bureel werken om 5:00uur zouden starten dan hadden ze om 12:30 uur gedaan met werken en hebben ze nog een zeer mooie dag, nu werken ze tot 5:00 uur wat heb je dan nog van de mooie zomerdagen !

In al de uren voor 8:00 uur leg je dubbel zoveel werk af, of na 8:00uur
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 mei 2019 12:31

Minder lang uitgaan en minder feesten en op tijd gaan slapen.
Wat doe jij voor job? Hoe laat ga je slapen? Hoe laat sta je normaal op.?
Ik ben 45 jaar bijna dagelijks gaan werken rond 06.00 Hr om te eindigen rond 20. Hr . Was geen arbeider maar kaderlid in één van de grootste firma's van ons land en ook wereldwijd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 13 mei 2019 12:54

Het zal zeker vroeger niet anders geweest zijn. De mens begint net later te leven, niet vroeger.

Nu, los van dat politiereglement mag men ook overdag gewoon geen overbodig storend geluid maken. Als u iets hoort dat niet kan, mag u steeds de politie bellen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 mei 2019 15:05

Waarom denk je dat een "open bebouwing" op "de buiten" zo populair is :?:

De tips om "vroeger te gaan slapen" komen blijkbaar van wie zelf niet in een stad woont.
Er zijn er in een stad genoeg die die raad niet opvolgen, en genoeg kabaal maken tot een gat in de nacht om de vroege opstaander wakker te houden of te maken.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 13 mei 2019 15:11

En die wonen dan dikwijls op 'den buiten'...
Werken mogen gestart worden vanaf 6 uur ...of wilt dat een bakker ook begint om 8 uur.. of de kranten die bezorgt worden in de winkels.
Dat zijn allemaal zaken die perfect legaal zijn.
Lawaai staat niet gelijk met overlast en overlast kan wel strafbaar zijn.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 mei 2019 18:10

of de kranten die bezorgt worden in de winkels.
Mijn krant zit al om 06.30 Hr in mijn bus, en wordt bezorgd door een krantenwinkel

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mei 2019 18:39

Minder lang uitgaan en minder feesten en op tijd gaan slapen.
Wat doe jij voor job? Hoe laat ga je slapen? Hoe laat sta je normaal op.?
Ik ben 45 jaar bijna dagelijks gaan werken rond 06.00 Hr om te eindigen rond 20. Hr . Was geen arbeider maar kaderlid in één van de grootste firma's van ons land en ook wereldwijd.
jij feest misschien tot 6 u in de morgen ik al zeer lang niet meer (40 j geleden ja toen wel) en ja 6 u is wel vroeger. Hoe laat dat ik op sta is mijn zaak. En niet iedereen is het zelfde gelukkig maar en dus ja er zijn mensen die 6 u veel te vroeg vinden mag ik ja aub ?

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mei 2019 18:46

Het zal zeker vroeger niet anders geweest zijn. De mens begint net later te leven, niet vroeger.

Nu, los van dat politiereglement mag men ook overdag gewoon geen overbodig storend geluid maken. Als u iets hoort dat niet kan, mag u steeds de politie bellen.
Vroeger was het 8 u en overdag ook al mag je géén overdreven lawaai maken , das heel erg interpretatie vatbaar. Zoals wat voor de één al bv te zout is van smaak is dan voor de andere niet zout genoeg , of het gezond is das dan de vraag. Een zaak weet ik wel en dat is dat we veel te veel met ons zelf bezig zijn en vroeger was dat minder het geval.

Zijdelings verwijzen naar wat er in Antwerpen gebeurt is 45 j geleden bv zodat niet gebeurt zijn ondanks de blunder van hogerop. Nu gebeuren die dingen wel maw er veel veranderd maar daar niet gezond. Zoals dat je al vanaf 6 u de boel op stelten mag zetten figuurlijk gesproken dan vroeger was dat op een normaal uur van 8 of 9 straks word het 5 of 4 u als men zo door gaat.

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 mei 2019 18:59

En die wonen dan dikwijls op 'den buiten'...
Werken mogen gestart worden vanaf 6 uur ...of wilt dat een bakker ook begint om 8 uur.. of de kranten die bezorgt worden in de winkels.
Dat zijn allemaal zaken die perfect legaal zijn.
Lawaai staat niet gelijk met overlast en overlast kan wel strafbaar zijn.
Dan moet jij vast en zeker éérst maar eens het verschil leren kennen tussen lawaai en lawaai want ik vermoed dat je dat niet kent ?
Ik weet niet of je weet dat er mensen bestaan die niet tegen lawaai kunnen en dat teveel aan lawaai mensen zelfs ziek maakt. En wie zegt er dat ik in een stad woon ? stop met oordelen en conclusies te trekken zonder de oorzaak te kennen want dat gebeurt veel te vaak op het internet. Lees deze zoekopdrachten eens en het is bewezen dat te veel aan geluid niet gezond is en dat hoeft echt geen keiharde muziek te zijn zoals je misschien denkt ? er is meer aan de hand https://www.google.com/search?client=fi ... e7DI3hkYPM

tira00
Berichten: 929

#11 , 13 mei 2019 19:37

Leuk voor de mensen die nacht-of middagposten moeten werken.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 13 mei 2019 20:23

Staat in quasi alle politiereglementen en ook in een aantal ander wetten.
Trouwens het voorbeeld van de chappevloer of estrich vloer valt zelf niet onder de wetgeving van bouwen en er is dus geen enkele juridische reden om het polieren ervan te verbieden wegens aan geen enkele vergunning onderhevig.
De enigste mogelijkheid was het inroepen van overdreven lawaai laten stoppen zonder de werken stil te leggen want dat kon kan wettelijk niet.
En geloof me ik weet per toeval hééél goed wat kan en mag en wat ertegen te doen.
Ook om 6 uur kan men een overtreding of wanbedrijf vaststellen tegen overdreven lawaai.

Terug naar “Andere”