Testament

Zuid Limburger
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Testament

#1 , 09 mei 2019 10:08

Kan ik mijn wettelijk samenwonende partner alles nalaten , maar op voorwaarde dat hij familieleden van mij toch een som overhandigt

Bv , Hij krijgt dan de volledige eigendom en geeft dan 50000 euro aan mijn familie, dan is er geen gedoe rond eigendom en mogen wonen blijven.
Ik wil dat laten opstellen dat hij pas de woning krijgt als die som overhandigd is Kan zoiets wettelijk opgemaakt worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 mei 2019 20:07

Zo iets is een legaat onder voorwaarden. Dat kan.
Vermits u wettelijk samenwonende bent, is een testament verplicht.
Ik raad u aan een notaris te raadplegen , al was het maar om een correcte formulering neer te zetten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zuid Limburger
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2019 09:54

Dank voor antwoord , zo kan ik mijn familieleden besparen dat ze erfbelasting moeten betalen.
een omweg ;-)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 10 mei 2019 12:18

Dank voor antwoord , zo kan ik mijn familieleden besparen dat ze erfbelasting moeten betalen.
een omweg ;-)
Zonder belasting zal mi niet lukken: Hij zal dit dan moeten schenken na betaling van successierechten volgens zijn tarief en om zeker te zijn dat dit effectief gebeurt zal mi aangestuurd worden op een uitgestelde notariële schenking. Als er een testament is moet je hoedanook langs bij de notaris voor een akte van erfopvolging maar de aangifte kan je altijd nog zelf doen als je wil. De schenkingsrechten naar niet-nakomelingen is evenwel “slechts” 7%.

Alternatief is dat je nu al die 50.000€ schenkt. Je kan dit zonder notaris en de verkrijger kiest zelf of hij registratierechten betaalt dan wel er op rekent dat je nog 3 jaar (en langer) zal leven. Dit is een legale piste om géén belasting te betalen (als je nog 3 jaar leeft)

Zuid Limburger
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2019 12:39

Dank voor antwoord , en is momenteel geen 50000 € beschikbaar . Ik wil mijn partner het huis geven , en familie(zijn nichtjes , betalen hun anders ook arm aan erfbelasting) toch ook wat .
In de situatie dat we nu zitten krijgt de familie wel de woning en partner mag er blijven wonen , Het gaat dus een moeilijke evenwichtsoefening worden om niemand te veel te benadelen

Mathieu Rutten

#6 , 10 mei 2019 13:25

Zoals Wanton voorstelt, raadpleeg een notaris en laat een testament opstellen. Hij zal u dan ook kunnen uitleggen of uw familie successierechten op deze 50.000 euro moeten betalen of niet en of het de bedoeling is om deze 50.000 euro voor of na het overlijden te betalen. Voor is schenking en na is erfenis (?) en dus onderhevig aan successierechten(?)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”