onterecht beschuldigd van diefstal

DDM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onterecht beschuldigd van diefstal

#1 , 03 mei 2019 14:55

Beste,

Ik heb een zeldzame fiets in mijn bezit gehad. Nu is sinds enkele maanden mijn fiets verdwenen. Een vriend van mij zag krakhetzelfde in de buurt staan waar ik woon en herkende hem meteen. Ik ben ernaar toe gegaan en inderdaad het leek de fiets die ik eerst had. Zelfs de beschadigingen eraan waren hetzelfde. Nu keek ik rond en dacht ik geen dief te bekennen of eigenaar. Omdat het zo'n zeldzame fiets betrof, die ik nooit 2 keer heb gezien, heb ik deze meegenomen in de veronderstelling dat het de mijne was.

Enkele dagen later werd ik staande gehouden door de politie en degene die claime dat het zijn fiets was. Ik was natuurlijk op dat moment nog steeds overtuigd dat het mijn fiets was en gaf ik ook aan de politie. ik en de tegenpartij zijn dan naar het politiebureau gegaan om een verklaring af te leggen en alle foto's te tonen van de fiets. Zelfs de agenten konden op niet uitmaken van wie deze fiets eigenlijk toebehoorde. Het werd opgestuurd naar het parket en wachten op een antwoord. Toen 3 weken later is mijn eigen fiets dan toch terechtgekomen. Ik ben dan naar het politiekantoor geweest om duidelijk te maken dat de tegenpartij wel degelijk gelijk had want mijn fiets had ik terug.

Nu vraag ik mij af of ik me nog aan iets kan verwachten zoals een aanklacht wegens diefstal of gaat het louter om een vergissing? Het parket wou tevens details weten hoe ik in de eerste instantie de fiets heb gevonden van de tegenpartij. Zij denken (volgens mij) dat ik het gestolen heb.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 03 mei 2019 15:07

Voor diefstal moet er een bedrieglijk element zijn, dat is in dit geval twijfelachtig.

Tegenpartij kan nog wel een schadevergoeding eisen omdat hij door u toedoen niet over zijn fiets kan beschikken.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 mei 2019 16:16

Als het dan toch zo'n zeldzame fiets is, waarom laat je hem dan niet graveren? Dikwijls GRATIS en nooit meer problemen

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 mei 2019 17:54

Als het dan toch zo'n zeldzame fiets is, waarom laat je hem dan niet graveren? Dikwijls GRATIS en nooit meer problemen
Mogelijk omdat niet alle fietsen gegraveerd kunnen worden.
En 't is een speciale ...
Aluminium, titanium, carbon wordt niet gegraveerd.

Tegenwoordig gebruikt men klevers ipv dieptegravure.
Maar wat er opgekleefd wordt, kan er ook weer van verwijderd worden ...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 03 mei 2019 17:55

Heeft uw fiets geen chassisnummer?

En u had er bij aantreffen de politie moeten bijhalen.
U had toch ook aangifte gedaan.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 mei 2019 18:04

Ik heb een zeldzame fiets in mijn bezit gehad. Nu is sinds enkele maanden mijn fiets verdwenen.
Toen aangegeven :?:
Omdat het zo'n zeldzame fiets betrof, die ik nooit 2 keer heb gezien, heb ik deze meegenomen in de veronderstelling dat het de mijne was.

Nu vraag ik mij af of ik me nog aan iets kan verwachten zoals een aanklacht wegens diefstal of gaat het louter om een vergissing?
Vermoedelijk niet.

Maar het kan wel.
Want zelfs al was het jouw fiets, dat betekent nog niet dat de eigenaar op dat moment ook de dief was ...
Als die de fiets rechtmatig (aan normale prijs, niet wetende dat die gestolen was) gekocht had, werd hij daardoor de rechtmatige eigenaar ...

aceke
Berichten: 138

#7 , 08 mei 2019 13:40

Je had NOOIT de fiets mogen meenemen, je had politie moeten bellen en hun het laten vaststellen ...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”