Uitkering als gezinshoofd

PhilippeH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitkering als gezinshoofd

#1 , 07 mei 2019 16:24

Beste lezer,

Reeds enkele jaren sta ik op invaliditeit. Nu zegt mijn mutualiteit dat ik recht heb op een uitkering als gezinshoofd maar daarvoor eerst mijn alimentatiestortingen dien vast te leggen via Falilierechtbank of per notariële akte. Dan pas uitkering als gezinshoofd en terugwerkende kracht van 2 jaar. Waarom is de terugwerkende kracht slechts 2 jaar ?

Alvast bedankt voor een duidelijk antwoord. Mogen ook verwijzingen zijn naar wetboek.

Mvg,

Philippe H.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 08 mei 2019 10:01

Hier geldt een verjaringstermijn van twee jaar vanaf het eind van de maand waarin de situatie die aanleiding geeft tot het hogere uitkeringspercentage zich heeft voorgedaan (zie art. 174 2° Gec. Wet 14/7/1994).

Men kan langer teruggaan in de tijd indien er sprake is van overmacht, dewelke door de leidend ambtenaar van de Dienst voor Administratieve Controle van het RIZIV moet worden aanvaard, op voorstel van de verzekeringsinstelling.

U bent een gerechtigde met gezinslast

Om als een gerechtigde met gezinslast te worden beschouwd, moet u:
samenwonen met uw echtgeno(o)t(e), feitelijke levenspartner, kind of bloed- of aanverwant tot de 3e graad, die/dat u financieel ten laste is
OF
alleenstaande zijn en onderhoudsgeld van minimum 111,55 EUR betalen

De vraag die je hier in eerste instantie moet stellen of je alle gegevens hebt doorgegeven aan je ziekenfonds, o.a. het feit dat je een onderhoudsgeld van minstens 111,55 euro per maand betaalt. Als je ziekenfonds dit niet weet, kan je hun dat ook niet kwalijk duiden.

Ik vrees dan ook dat hier geen sprake is van overmacht en dat de retro-activiteit zich zal beperken tot twee jaar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

PhilippeH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2019 10:29

Beste,

Bij deze een grote DANK U WEL.

Ik ben door deze deskundige uitleg al meer geholpen dan door mijn eigen mutualiteit. Dit vind ik raar. Zij zijn reeds enkele jaren op de hoogte vd situatie en zeiden det een notariële akte of vonnis voldoende was voor aanpassing

Ben meerdere malen gehospitaliseerd geweest en ex-partner wou/wil niet meewerken om onderlinge alimentatieregeling te laten homologeren door Vredegerecht per minnelijke schikking.

Ook heb ik geen zin om een notariële akte te laten opstellen die vandaag de dag ongeveer € 700,00 bedraagt.

Wat ik dan wel zo kafkaiaans vind is dat aftrek op belastingaangifte dan wel weer kan zonder veel poespas.

Allez, wil niet verzuurd overkomen dus nogmaals DANK.

Mvg,

PhilippeH

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 10 mei 2019 17:25

"Ik' ben door deze deskundige uitleg al meer geholpen dan door mijn eigen mutualiteit. Dit vind ik raar. Zij zijn reeds enkele jaren op de hoogte vd situatie en zeiden det een notariële akte of vonnis voldoende was voor aanpassing"

Voowaarden zijn wel strenger, er moet bovendien nog regelmatig betaald worden, en de bewijsstukken van die betaling van het alilmentatiegeld worden regelmatig gevraagd
Indien men heel onregelmatig het alimentatiegeld betaalt ,verliest men zelfs de gezinslast, en dit kan niet retroactief worden geregeld nadien.

Vrijwillige betaling zonder notariele akte of vonnis telt ook niet.

Mathieu Rutten

#5 , 10 mei 2019 17:47

Jefke007,

De vraag van de topic-starter ging over de twee jaar.

Terug naar “Andere”