Info aan pers

Filip DS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Info aan pers

#1 , 06 mei 2019 20:01

Graag had ik een antwoord geweten op volgende vraag. Stel een verpleegkundige in een psychiatrisch ziekenhuis krijgt een telefoon van iemand van de pers. Zij willen informatie over iemand die weggelopen is uit de instelling en suïcide heeft gepleegd. Welke info mag de verpleegkundige al dan niet doorgeven en waarom? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 06 mei 2019 20:07

GEEN
Is inbreuk op beroepsgeheim en schending wetgeving privacy.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 06 mei 2019 22:50

Inderdaad nogal wiedes dat die verpleegkundige geen snipper info mag geven zoals hierboven gesteld. Zou eveneens een zware deontologische fout zijn

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 06 mei 2019 22:59

Inderdaad nogal wiedes dat die verpleegkundige geen snipper info mag geven zoals hierboven gesteld. Zou eveneens een zware deontologische fout zijn
Ik zou het zelf een beroepsfout noemen en reden tot ontslag.

En dan zit je ook nog met Artikel 458 van de strafwet.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 07 mei 2019 01:02

het is voor ons ambulanciers al op het randje om bij verkeersongevallen de algemene toestand van de patient aan de politie mede te delen.

ergens kan men de vraag van de politie wel begrijpen indien de patient gewond is geraakt, maar wij zitten ook zodanig gebonden aan het beroepsgeheim dat 1 klacht een hele carriere kan schaden

GB2702
Berichten: 232

#6 , 07 mei 2019 07:24

Heb jaren in de medische en paramedische sector gezeten en van in het begin is er ons meegedeeld dat we niks aan omstaanders mogen melden op uitzondering van enkele specifieke zaken maar dan ook enkel als we voor 100% zeker waren.

Filip DS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mei 2019 09:29

tenzij de zaak vooraf in de media is besproken dacht ik dat de vpk dit wel mag of kan meedelen, info over de gezondheidstoestand van pt blijft uiteraard geheim

GB2702
Berichten: 232

#8 , 07 mei 2019 11:30

Als de zaak vooraf besproken is dan is het niet de taak van de VPK maar de taak van de behandelende arts eventueel in samenspraak met de directie of er al dan niet uitspraken naar de pers gedaan worden. Dus de VPK mag niets zeggen. Bij vragen van de pers moet ze het beroepsgeheim inroepen. Dit kan gewoon door te zeggen: "Omwille van het beroepsgeheim dat ik heb kan en mag ik niets zeggen over de persoon in kwestie."

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 07 mei 2019 11:33

Dat lijkt mij inderdaad de enige correcte handelswijze.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mei 2019 12:10

inderdaad, geen enkele info doorgeven. Er mag zelfs niet bevestigd of ontkend worden of de persoon in kwestie ooit verbleef in de instelling waarvan sprake.

Mathieu Rutten

#11 , 07 mei 2019 14:36

Persoonlijk zou ik naar de directie verwijzen.Zij zijn het best geplaatst om hierover te oordelen. Dan blijf je beleefd en lok je geen discussie uit of zoiets al dan niet tot de sfeer van beroepsgeheim hoort.

Terug naar “Privacy-bescherming”