Schadevergoeding vragen bij 'ongeoorloofd' Beroep aantekenen tegen een stedenbouwkundige vergunning

annpeeters
Topic Starter
Berichten: 79

Schadevergoeding vragen bij 'ongeoorloofd' Beroep aantekenen tegen een stedenbouwkundige vergunning

#1 , 06 mei 2019 22:01

Beste,

Kan men een schadevergoeding bekomen wanneer iemand beroep aantekent tegen een omgevingsvergunning, waarbij het beroep zo samengesteld is dat het duidelijk is dat het gebaseerd is op valse feiten waarvan kan aangetoond worden dat de indiener wist dat ze vals waren?

Bv. iemand tekent beroep aan tegen een omgevingsvergunning door te verwijzen naar een erfdienstbaarheid, terwijl die personen via een aangetekend schrijven al op de hoogte gebracht zijn van het teniet gegaan zijn van die erfdienstbaarheid? (en dat teniet gaan gebaseerd is op een handvol criteria, terwijl één criterium al voldoende zou zijn).

Graag ook een verwijzing naar de wetteksten waarop dit gebaseerd is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 mei 2019 22:07

Schadevergoeding waarvoor? Werd er iets beschadigd?
U kunt niemand verbieden gebruik te maken van een wettelijk voorziene beroepsprocedure.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 06 mei 2019 22:29

Schadevergoeding waarvoor? Werd er iets beschadigd?
U kunt niemand verbieden gebruik te maken van een wettelijk voorziene beroepsprocedure.
Er bestaat nog wel zoiets als "tergend en roekeloos geding".

Reclame


Mathieu Rutten

#5 , 06 mei 2019 22:40

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het hier om een "beroepsklager" gaat. Alle topics kunnen dan ook best samengevoegd worden zodat er niet weer rond de pot gedraaid wordt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 mei 2019 11:22

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het hier om een "beroepsklager" gaat. Alle topics kunnen dan ook best samengevoegd worden zodat er niet weer rond de pot gedraaid wordt.
Klopt: 5 pagina's van met vermoedens en klachten tegen zowat iedereen die in haar omgeving komt. Het zal uw buur maar wezen. :mrgreen:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mei 2019 12:45

Ik heb ook nog zo een klant gehad, hij legde minstens 1 klacht per week neer, naar alles en nog wat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 mei 2019 15:13

Bv. iemand tekent beroep aan tegen een omgevingsvergunning door te verwijzen naar een erfdienstbaarheid, terwijl die personen via een aangetekend schrijven al op de hoogte gebracht zijn van het teniet gegaan zijn van die erfdienstbaarheid? (en dat teniet gaan gebaseerd is op een handvol criteria, terwijl één criterium al voldoende zou zijn).
Kan zijn dat de tegenpartij niet eens is dat de erfdienstbaarheid inderdaad teniet gegaan is.

Inhoud van een aangetekend schrijven is geen evangelie hé ...
De schrijver kan daarin stellen dat iets zus-of-zo is, maar dat zal dan uit de feiten moeten blijken ... bvb in een beroepsprocedure.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”