Bestuurder zonder rijbewijs reed met mijn auto

Rani.22
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bestuurder zonder rijbewijs reed met mijn auto

#1 , 05 mei 2019 16:34

Pas heb ik wat aan de hand gehad, we gingen met een groepje weg met mijn auto en vervolgens wou mijn vriend ons thuis rijden met mijn auto. Mede omdat ik sowieso positief zou blazen. Nu werden we tegen gehouden en is hij mee moeten gaan naar het politie bureau omdat hij ook positief blies. Kan ik als eigenaar van de auto hiervoor in de problemen komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 05 mei 2019 16:49

Pas heb ik wat aan de hand gehad, we gingen met een groepje weg met mijn auto en vervolgens wou mijn vriend ons thuis rijden met mijn auto. Mede omdat ik sowieso positief zou blazen. Nu werden we tegen gehouden en is hij mee moeten gaan naar het politie bureau omdat hij ook positief blies. Kan ik als eigenaar van de auto hiervoor in de problemen komen?
U kan daar zeker mee in de problemen komen.
U heeft uw voertuig uitgeleend aan iemand zonder rijbewijs die bovendien nog geïntoxiceerd was :!:


Inzake rijbewijs is vereist dat u wist dat betrokkene geen rijbewijs had.
Hoe beter u de betrokkene kent, hoe ongeloofwaardiger het is dat u dat niet zou weten ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.



Alcohol

Vraag is hoe duidelijk de tekenen van intoxicatie waren bij de bestuurder.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5

Artikel 37

Met een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft:

2° hij die aan een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, een voertuig toevertrouwt om te besturen of om te begeleiden met het oog op de scholing of een rijdier toevertrouwt.



Bij veroordeling:
Boetebedragen te vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen)
Verplichte bijdrage "Slachtofferfonds" : 200 € (per veroordeling, indien ze apart gebeuren)

Misschien raar, maar inzake alcohol, kan een veroordeling ook een verval van het recht tot sturen (en dus ook herstelonderzoeken) opleveren voor U :!:

Rani.22
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2019 17:40

Nu vertelde hij me het wel pas wanneer we de blauwe lichten zagen.. en hoe bedoelt u dat met inzake van alcohol?

Reclame

Rani.22
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2019 18:05

En word ik vervolgd als hij meerderjarig is? Ik hoor zojuist dat als hij meerderjarig is hij hier zelf voor opdraait

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2019 18:29

U mag niemand maar ook niemand met je wagen laten rijden zonder rijbewijs.

Je moest het hem vragen voor hij achter het stuur ging zitten.

En het is niet omdat hij meerder jarig is dat dit niet zou tellen, reken daar zeker niet op, de rechter gaat daar
geen rekening met houden
en hoe bedoelt u dat met inzake van alcohol?

Dit gaat alleen je zaak verergeren


En lees maar eens zeer goed wat imazuma schreef.!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 05 mei 2019 22:06

Hij zal bestraft worden voor zijn fouten, u voor de uwe : uw wagen laten besturen door iemand die geen rijbewijs heeft en geintoxiceerd of zelfs dronken is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 mei 2019 00:25

Nu vertelde hij me het wel pas wanneer we de blauwe lichten zagen.. en hoe bedoelt u dat met inzake van alcohol?
Een vriend waaraan u wel uw auto uitleent, maar waarvan u niet eens weet of die een rijbewijs heeft :?:


Alcohol:
Dat u dus niet alleen veroordeeld kan worden voor het uitlenen van uw auto aan een duidelijk geïntoxiceerd bestuurder , maar dat u daar ook zélf een verval van het recht op sturen ("rijverbod") door kan oplopen , en het herstel in dat recht, kan ook voor u gekoppeld worden aan herstelonderzoeken ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 06 mei 2019 00:27

U mag niemand maar ook niemand met je wagen laten rijden zonder rijbewijs.
Je moest het hem vragen voor hij achter het stuur ging zitten.
Probleem is nu net dat dat niet klopt ...

De verkeerswet stelt dat je strafbaar bent als je wéét dat de ander geen geldig/geschikt rijbewijs heeft voor dat voertuig.

De verkeerswet stelt echter niet dat je dat vooraf moet vragen ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 06 mei 2019 00:31

En word ik vervolgd als hij meerderjarig is? Ik hoor zojuist dat als hij meerderjarig is hij hier zelf voor opdraait
U loopt in élk geval, meerder of minderjarig, het risico zelf vervolgd te worden.

Als u weet dat de ander minderjarig is, mag u er geen auto aan uitlenen, simpel ... die zal geen geldig rijbewijs hebben.

Het gaat er om of u wist , of redelijkerwijze kon weten, dat de ander geen rijbewijs had.

En ivm de alcohol, gaat het er om of u kon zien dat de ander duidelijk tekens van intoxicatie vertoonde.

Rani.22
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 mei 2019 01:08

Beide zijn we meerderjarig en nee ik vraag niet op voorhand je rijbewijs eens te tonen aan mij. En nee ik wist dit niet tot de blauwe lichten er waren. Toen vertelde hij me dat hij zijn voorlopig rijbewijs had. Ook was hij de nuchterste van ons 5. Wat zou je dan doen? K merkte zelf echt niet dat hij aangeschoten was. Nu vind ik het raar allemaal want de politie heeft me een 5 tal keren gezegd dat er echt niks boven mijn hoofd hangt...

Rani.22
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 mei 2019 01:13

En om op de vraag te beantwoorden wat voor een vriend dit dan is, ja kijk als ik hem altijd tegenkom opstap ben je daar ten eerste niet mee bezig om uit te horen hoe of wat en daarnaast als k hoor van rijbewijs ja natuurlijk mag je dan rijden.. oké dit lijkt misschien ook niet goed maarja ik denk wel dat ik hieruit geleerd heb en vervolgens moet vragen of de persoon mij eerst het rijbewijs zal tonen. Ik was normaal in de eerste plaats van plan om sowieso die auto tot volgende dag te laten staan en taxi te nemen maar toen kwam hij met dat idee af

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 06 mei 2019 14:50

Beide zijn we meerderjarig en nee ik vraag niet op voorhand je rijbewijs eens te tonen aan mij.
En dat kan je nu in problemen brengen ...
Wat zou je dan doen?
Taxi bellen :?:

K merkte zelf echt niet dat hij aangeschoten was.
Als dat klopt met de vaststellingen van de politie kom je daar mee weg.
Geen duidelijk tekenen van intoxicatie, betekent dat je hiervoor niet strafbaar bent.
Nu vind ik het raar allemaal want de politie heeft me een 5 tal keren gezegd dat er echt niks boven mijn hoofd hangt...
Dat is een inschatting die door het Parket gemaakt zal worden, niet door de politie,.
Als het Parket beslist te vervolgen, zal dat door de rechter beoordeeld worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”