hoe kan dit? (boete snelheid)

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

hoe kan dit? (boete snelheid)

#1 , 03 mei 2019 14:34

Deze klacht klinkt misschien wel flauw maar is realiteit.

Op een secundaire weg waar ik zeer af en toe rijd is er een plaats waar een flitstoestel staat.
Een goed jaar geleden werd ik daar geflitst omdat ik 60 km per uur reed (gecorrigeerd) terwijl
50 km de max. toegelaten snelheid is. Ik heb die boete toen betaald omdat ik er van uitging dat ik waarschijnlijk onbewust te snel had gereden.

Enkele maanden nadien reed ik tweemaal voorbij dezelfde plaats en lette goed op mijn snelheid. En ja, twee boetes in de brievenbus.
Klacht bij de politie gaf als antwoord dat ik het maar voor de Rechtbank moest laten komen (wat ik niet deed).

Een maand geleden reed ik weer voorbij die plaats. Mijn vrouw zat naast mij in de auto en bij het naderen van die plek zei ik haar schertsend, let op: we gaan beboet worden. Ik reed tegen exact 50 km voorbij.....met mijn vrouw als getuige (ze geloofde me niet die vorige keren maar nu was ze mijn "getuige"). En...gisteren kreeg ik weer een boete in de bus. 13 km te snel!

Na de tweede en derde boete heb ik mijn snelheidsmeter laten controleren en die geeft eerder iets teveel aan dan te weinig.

Er moet daar toch iets mis zijn met dat toestel, de opstelling of de omgeving, of iets in mijn auto? Het lijkt me onwezenlijk maar langs de andere kant geloof ik ook niet in magie. Komt zoiets nog voor? Is daar een verklaring voor?

Ik rijd meer dan 52 jaar en heb nog nooit op andere plaatsen snelheidsboetes gekregen, maar op deze plaats heb ik nog nooit zonder boete kunnen passeren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 mei 2019 16:09

Mogelijks werkt uw eigen snelheidsmeter niet goed, en geeft die een te lage snelheid aan Test eens uit met een vriend die naast u rijdt aan
een afgesproken snelheid en vergelijk.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 03 mei 2019 16:12

Mogelijks werkt uw eigen snelheidsmeter niet goed, en geeft die een te lage snelheid aan Test eens uit met een vriend die naast u rijdt aan
een afgesproken snelheid en vergelijk.
Gecontroleerd in garage en zelf ook met volgwagen!
Er zijn zoveel plaatsen met camera's waar ik geregeld voorbij rijd, zonder probleem....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 mei 2019 17:02

Waar staat die paal ergens ?
Altijd in voor een beetje lol :twisted:

Met dashcam (GPS) en eventueel nog een extra camera erbij wil ik daar ook wel eens passeren 8_)
En dat gaat dan wel naar de rechtbank.


Alternatief is de procureur / parket aanschrijven dat die meting daar niet klopt ...
Die paal moet een fortuin opbrengen dan :roll:

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 03 mei 2019 17:29

Die staat hier, voor huis met nummer 205 (staat vermeld op formulier).

https://www.google.be/maps/place/Pannes ... 2035?hl=nl

overtreding= te snel gereden in bebouwde kom

Het is een camera in een anonieme auto.
Maar die staat daar volgens mij zo goed als altijd, omdat ik daar bij elk passeren al een boete kreeg.
Telkens als ik tov het huis nr 205 naar links reden, weg van Veurne.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 mei 2019 18:36

Die staat hier, voor huis met nummer 205 (staat vermeld op formulier).

https://www.google.be/maps/place/Pannes ... 2035?hl=nl
Bummer, is wel héél ver van hier ...
Het is een camera in een anonieme auto.
... en dan nog niet gegarandeerd zeker dat die er gaat staan.

Wit ?
Zo staat er éne op satellietbeelden; maar niet op streetview


Typisch vb van van de pot gerukt snelheidsbeleid ...

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 03 mei 2019 18:55

Die staat hier, voor huis met nummer 205 (staat vermeld op formulier).

https://www.google.be/maps/place/Pannes ... 2035?hl=nl
Bummer, is wel héél ver van hier ...
Het is een camera in een anonieme auto.
... en dan nog niet gegarandeerd zeker dat die er gaat staan.

Wit ?
Zo staat er éne op satellietbeelden; maar niet op streetview


Typisch vb van van de pot gerukt snelheidsbeleid ...
Inderdaad. Losstaand van mijn verbazing over boetes is dat daar een instinker van formaat (maar niet de oorzaak van mijn boetes omdat ik de instinker ken):

Auto's die van de snelweg komen rijden via de Europalaan (daar is 90 km toegelaten).
Aan het kruispunt met de Pannestraat is op de grond 50 km geschilderd.
Maar dat is dikwijls onzichtbaar omdat de auto's daar meestal in lange file staan voor het verkeerslicht.
Als het donker is ook onzichtbaar.
Auto's die naar links afslaan hebben geen enkele weet dat op die steenweg over de eerste kilometer
een snelheidsbeperking geldt......er staat op die steenweg geen enkel bord dat de snelheid tot 50 km beperkt....
Het is er ook geen bebouwde kom want na een paar honderd meter rijdt men tussen weilanden.

Ik denk dat die flitser geen snelheidsflitser is maar een automatische tolpoort. :lol:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 mei 2019 19:50

Nu, als je nergens je snelheid mee kan aantonen, kan je in rechtbank niks gaan aanvangen ...

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 03 mei 2019 19:56

Nu, als je nergens je snelheid mee kan aantonen, kan je in rechtbank niks gaan aanvangen ...
Kan ik niet en boete reeds betaald.
Maar ik kan het niet verklaren...ofwel is mijn auto gek, ofwel het meettoestel.
Ikzelf (waarschijnlijk) niet (!) want mijn vrouw heeft dezelfde snelheid (50 km) van de meter afgelezen
(zie mijn eerste uitleg). Dat is duidelijk verschillend van de gemeten snelheid van 69 km en de gecorrigeerde van 63 km.
Dat is een verschil van 38 percent...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 04 mei 2019 10:22

Reflecties - er staan daar metalen verlichtingspalen ;
Slecht opgestelde radar - zie je pas als je de foto opvraagt ;
Tegenligger was eigenlijk geflitst maar toestel geeft rijrichting verkeerd aan ;
Kan op meerdere vlakken fout gaan ...

B politie neemt dergelijke meldingen eigenlijk nooit serieus -onfeilbaarheid
In NL gaat de ganse batch de vuilbak in als er wat niet klopt, hier moet iedereen apart naar de rechter.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”