Ziekteverlof

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

Re: Ziekteverlof

#16 , 30 apr 2019 11:57

De meeste arbeidsreglementen voorzien wel dat er een onmiddelijke mededeling en een ziekteattest binnen 2 dagen vereist is. Indien de TS dit niet heeft gedaan kan de werkgever hem gewettigd afwezig plaatsen zonder wedde (met uiteraard nog het verlof als tegoed).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ignacevb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 mei 2019 13:48

Het lijkt hier idd om een randgeval te gaan, mochten de politici een beetje korter op de bal spelen, was heel deze discussie mogelijks niet nodig geweest. Ik ga morgen bellen met het hoofd van de loondienst om tot een oplossing te geraken, vast bedankt voor de reacties. Ik laat nog weten wat de uitkomst is,

Zirkonia
Berichten: 99
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 mei 2019 22:36

Indien de ziekte het verlof voorafgegaan is ben je gewoon ziek en telt het verlof niet.

Reclame

ignacevb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#19 , 10 mei 2019 12:16

Ik heb uiteindelijk antwoord gekregen van m’n werk. De juridische dienst op het werk vindt geen duidelijke omschrijving of de overuren die ik vrijdag opnam al dan niet tellen als eerste schorsing. Maar de loon dienst beweerd; “wij voeren dit al jaren zo uit dus doen we dit nu ook”. Zij zien de overuren dus als verlof; dus als eerste schorsing. De vakbond trekt er zijn handen af; dus weet niet wat ik nu nog kan doen..

Meeboo
Berichten: 1488

#20 , 10 mei 2019 13:22

alvast een andere vakbond zoeken...hoe kan het zijn dat ze hun handen hiervan af trekken

Mathieu Rutten

#21 , 10 mei 2019 13:29

Ik vrees dat u foute conclusies trekt uit het antwoord van uw werkgever. Mijn inzien bedoelt uw personeelsdienst dat de overuren geen deel uitmaken van het verlof, maar dat het verlof begint na het tijdvak waarvoor u overuren terugneemt, dit zijn immers gewerkte periodes. Er is kan dan enkel ook maar sprake zijn van een onderbreking van uw verlof, indien de terugname van overuren tijdens uw verlof gebeurt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige

ignacevb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 mei 2019 16:02

Thieu,

Heb met het hoofd van de personeelsdienst gebeld, ze bedoelen effectief dat ze een dag overuren aanzien als verlof. Tevens zeggen ze erbij dat de wet hierover tegenstrijdig is, maar aangezien dit in het verleden altijd zo is toegepast, vinden ze dat ze dit zo verder moeten toepassen. De vakbond verteld een ander verhaal, die beweren dat het verlof ingaat vanaf de laatste gewerkte dag. Dus stel dat vrijdag de laatste werkdag is, wordt zaterdag aanzien als verlof. Ik vind deze stelling heel onlogisch, want ik werk normaal niet in het weekend. Het hoofd van de loondienst gaf mij ook mee dat enkel een juridisch proces hier duidelijkheid kan brengen. Ik kan dit niet, aangezien ik een document heb getekend bij m’n aanwerving. En het ABVV meent al veel processen hier omtrent te hebben verloren. Ik zal er vrede mee moeten nemen denk ik.. Moraal van het verhaal; of hij nu in Puurs slaapt of in Apen; Kris Peeters mag wel eens in actie schieten hier omtrent!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 10 mei 2019 16:37

Zoals ik al in #2 schreef dat dit een randgeval is, en dat enkel de rechtbank deze knoop kan door hakken, met 50/50 kans zoals je vakbond u ook vertelde .
In den bouw noemt men dit ook verlof als men hun inhaal rust neemt .

Is inhaalrust verlof ???
Ik zou het bij God niet weten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ignacevb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 mei 2019 17:22

Is inhaalrust verlof, ik zou denken dat dit dan in het wet boek beschreven zou moeten staan. Ik ben in deze materie een leek, anders zou ik hier omtrent geen vragen hebben, zie je. Blijkbaar is er hier geen pasklaar antwoord. En idd dat had jij al vermeld, maar denk dat dit forum is opgericht om tot een oplossing te geraken. Zou u niet alle moeite doen om 10 van de 20 dagen (lees de helf) verlof die je krijgt te proberen recupereren. Zeker omdat je denkt er het recht op te hebben?


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 10 mei 2019 17:44

In de link die Mathieu aangeeft staat toch ook het volgende !!
Voor zover ze recht geven op de overwerktoeslag, moeten zowel de betaalde overuren als de overuren die worden omgezet in verlof, worden meegenomen voor de vaststelling van de 130 overuren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ignacevb
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#27 , 11 mei 2019 11:54

In ieder geval dank voor de reacties

Terug naar “Andere”