Nr plaat motor kwijt

painter
Topic Starter
Berichten: 62

Nr plaat motor kwijt

#1 , 25 apr 2019 15:27

Beste,
Zonet zag ik hier bij toekomen op mijn werk dat de nummerplaat van mijn motor weg is. Het hele plastic plaatje met tel nr van de garage erop is ook weg. Het blijkt afgebroken te zijn, waarschijnlijk door de rijwind.
Nu heb ik mijn verzekering verwittigd en deze zeiden dat ik bij de politie een bewijs van verlies moest halen. Dit heb ik hier in de stad van mijn werk ook gedaan. Echter zeggen ze nu bij de verzekering dat dit nog 2 tot 3 weken kan duren eer die nieuwe plaat er is.
Probleem is ten eerste ik moet nu nog naar huis rijden. Ook gebruik ik de moto dagelijks voor woon werk verkeer en ben ook ingeschreven voor een motorrit zondag . Wat moet ik nu doen? Ze zeggen bij de verzekering je kan zelf naar div gaan, maar ik kan niet want ik werk fulltime. Een andere mens zei me gewoon verder blijven rijden zonder plaat tot nr plaat er is en als politie je tegen houdt dan moet je het papier van verlies laten zien. Ik weet het nu ook niet direct meer, daarom mijn vraag. Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 apr 2019 15:49

2 a 3 weken wachten ?

Een auto nummerplaat in de namiddag om 4:00 uur bestellen en de volgende morgen brengt de Bpost je plaat thuis.

Waarom zou dit voor een motor plaat langer duren ???
ik weet dit niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 25 apr 2019 16:42

Het klopt dat het inderdaad wel even kan duren.
Bij een niet-standaard-aanvraag moeten deze manueel door het DIV verwerkt worden.
Aangezien er hier een aanvraag is voor een bestaande nummerplaat, met een manueel attest uitgegeven door de politie van verlies, is dit dus iets dat ze bij het DIV per post moeten ontvangen (of zelf gaan afgeven), en daarna verwerken.
2 - 3 weken zou wel eens kunnen kloppen.

Bij standaardaanvragen is het de werkdag erop geleverd (deze zijn dan ook simpelweg online aan te vragen door de verzekeraar).

In tussentijd mag u zich niet op het openbaar domein begeven met uw motor, zelfs niet met uw attest van verlies (die trouwens aan de aanvraag geniet moet worden, en u dus kwijt zult zijn).

Het is niet leuk, dat weet ik, maar nu moet je denken wat je zou doen moest je een ongeval hebben waarbij je motor volledig kapot zou zijn.
Dan zou je ook een alternatieve mogelijkheid moeten vinden om op het werk te geraken, in deze situatie is dat dus niet anders (met als verschil dat de motor op het werk moet blijven, of met een aanhanger vervoerd worden).

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 25 apr 2019 16:53

is bij een bevriende moto garage een "Z-plaat" voor moto's lenen geen optie in zulke gevallen?

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#5 , 25 apr 2019 17:43

Wat als ik nu toch zonder nummerplaat rijd? Gaan ze dat door de vingers zien als ik de situatie uitleg? Bij de verzekering zeggen ze dat ik verzekerd blijf, maar dat de politie het voertuig in beslag kan nemen. Ja ik ben nu wel enigszins boos moet ik zeggen. Wat voor apenland is dat hier dat je drie weken op een plaat moet wachten als je deze verloren bent en met al de rest in orde bent? Tot mijn werk is het 34 km met een hoop file. Moet ik dan met de fiets of zo gaan? Twintig jaar geleden zou dat geen probleem geweest zijn. Trein is ook geen optie, want geen station in de buurt.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 25 apr 2019 17:47

Ik denk dat het probleem ligt in het feit dat de nieuwe nummerplaat moet vervaardigd worden op het oude nummer. Tenzij u natuurlijk de moto "verkoopt" aan uw partner bijvoorbeeld, en dus sowieso een nieuwe inschrijving + plaat nodig hebt.

Ook in een "apenland" (uw woorden :evil: ) moet er soms eens creatief gedacht worden.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#7 , 25 apr 2019 18:05

Ja bedankt voor de tip. Maar daarvoor is het nu te laat, de aanvraag is reeds verstuurd.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#8 , 25 apr 2019 18:07

Als ik het zo allemaal eens op een rijtje zet, had ik beter niets ondernomen. Geen aangifte gedaan, zonder blijven verder rijden en als ze me aanhielden gedaan alsof ik er niets van wist... eventueel nog een kopie laten maken bij de Hubo of zo...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 25 apr 2019 18:44

In principe mag je de openbare weg niet op zonder officiële nummerplaat ...

Zonder plaat rijden is vragen om miserie.
Zeker nu je al aangifte van verlies gedaan hebt.
Je wéét dus dat je plaat weg is.

Als je niet wil stoppen met rijden, hang er dan minstens een reproductieplaat op.

Mag ook niet, maar veel kans dat je er wel mee weg komt, zelfs als je tegengehouden wordt ...
Hou een kopie van dat attest van verlies op zak / bij je moto-papieren.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#10 , 25 apr 2019 18:59

Oké bedankt Inazuma. Het verstandigste is dan inderdaad misschien morgen met de auto aanschuiven in de file naar het werk.. dik met tegenzin wel... misschien toch nog maar eens een poging ondernemen met de koersfiets...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 apr 2019 20:05

vriendin was haar autoplaat gestolen, aangifte gedaan en een nieuwe plaat besteld bij de verzekeraar die dit onmiddellijk in orde stelde . de dag nadien rijd zij met een nieuwe nummerplaat !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 25 apr 2019 20:56

Als deze informatie op de site van mobiliteit nog actueel is: https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... faq_nl.pdf

Dan zou het inderdaad toch niet lang mogen duren, maar je gaat wel een nieuwe nummerplaat (nieuwe combinatie) ontvangen (en de oude is dus voorgoed verloren).
Op zich niet slecht... Als er iemand die plaat vindt en er dan mee zou beginnen joyriden bijvoorbeeld...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 apr 2019 21:36

Die plaat van vriendin is na een 4 tal weken gevonden, en daar waren verkeersovertredingen mee gebeurt, en de politie heeft dan eens thuis geweest om nog een verklaring te doen, en daar ze onmiddellijk het verlies had aangegeven hebben we er nadien niks meer over gehoord.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#14 , 26 apr 2019 09:58

Oké, in het geval van je vriendin is dat wel een goede oplossing geweest dan.
Bij mij is de volledige plastic houder met plaat eraf gebroken door de rijwind. Het is nog een nieuwe moto van januari, dus ik denk ook wel fout van de garage dat de plaathouder niet stevig genoeg was. In ieder geval ben ik gaan kijken waar ik ben langs gereden en heb niets gevonden. Het zou me sterk verbazen, moest iemand deze plaat oprapen, op een motor schroeven en er heel snel mee gaan rijden.
Het systeem in Nederland lijkt me beter. Daar kan je een plaat overal, bij officieel erkende plaatmakers laten maken en zijn er geen wachtrijen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 apr 2019 10:11

Het systeem in Nederland lijkt me beter. Daar kan je een plaat overal, bij officieel erkende plaatmakers laten maken en zijn er geen wachtrijen.
Dit wist ik niet ondanks ik 4 a 5 maal per week in Nederland kom, woon pal op de grens.

Dit is gemakkelijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”