Minderjarig en kredietkaart.

Moliavi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Minderjarig en kredietkaart.

#1 , 20 apr 2019 23:47

Hallo allemaal,


Heb per ongeluk een Mastercard Gold (kredietkaart) aangevraagd en ontvangen in plaats van een Mastercard prepaid kaart.

Ik ben 16 jaar, en vraag me af of de bank geen fout heeft gemaakt? Ik heb een uitgavenlimiet van 2500 EUR…

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2019 09:37

welke bank geeft dit aan minderjarige ?

Hebben je ouders soms borg getekend ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#3 , 21 apr 2019 11:24

Ik raad je aan om dit even met je ouders te bespreken. 2.500 euro lijkt me inderdaad veel te hoog. Door dit even met je ouders te bespreken wek je vertrouwen op én word je behoed voor onvoorzichtigheden. Als je besluit om de "visa-kaart" te behouden, raad ik je alleszins aan om de limiet tot laat ons zeggen 200 euro, te beperken

Reclame

Moliavi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2019 13:37

welke bank geeft dit aan minderjarige ?

Hebben je ouders soms borg getekend ??
Geen borg, absoluut niks. Gewoon online aangevraagd op mijn naam.

Ik ben klant bij Belfius, dus ze weten mijn leeftijd e.d want ik moest daar 3 jaar geleden persoonlijk naar toe gaan met mijn ouders.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2019 15:41

Goede raad ( is goud waard ) van Mr. Rutten. Ik zou daar gevolg aan geven.
Onverantwoord van de bank in kwestie. 16 jaar is nog geen ouderdom om in de problemen te raken.

Fanaat
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2019 23:42

Leren omgaan met geld is heel erg vaak het probleem bij heel veel mensen. Als je met veel geld kun gooien dan heb je vaak het besef niet wat de echte waarde is van geld. Ik zou zo een kaart zelfs niet eens willen hebben en waarom niet ? omdat ik geleerd ben wat de waarde van geld is en dus eerst 2 x omdraaien en dan pas uitgeven.

Als je nog maar 16 jaar bent dan wil dat ook zeggen dat je ouders verantwoordelijk zijn voor je doen en laten tot je 18 j bent. Dus vermoed stel je zou je nu in de schulden werken door bv duren aankopen enz ?

Dan denk ik dat je ouders daar dan de klos van zijn. Dus lijkt het me beter zoals hier boven ook gesteld werd , ga met je ouders aan tafel zitten en praat hier over. En € 2.500 uitgavenlimiet das heel veel. Ik snap niet dat jongeren van 16 dat zomaar krijgen. Als je daar een nulleke zou van af doen dan is dat ook al aardig bedrag als je schulden hebt ? dus 250 voor alle duidelijkheid.

Dit soort type praktijken zouden moeten verboden worden als je jonger bent dan 18 is mijn persoonlijke mening.

Ik kan zelfs niet een een lening bij mijn bank krijgen. Nee niet omdat ik op een zwarte lijst sta maar , omdat men inkomen te laag is en ik ben te oud. En sorry ik wil je niks verwijten en ook weet ik niet wie je bent.

Maar jij krijgt wel zo een kaart , en ik nog niet eens een lening. Ik ben daar blij om want dan wordt ik beschermd tegen diepe putten want je maak je als niet goed om kan gaan met geld.

Goeie raad ga praten met je ouders , en vraag aan hun om je te helpen en te leren met geld om te gaan. Want je zou de éérste niet zijn die zich diep in de schuld werkt ?

Kopen op krediet is in de VS gewoon , maar daar zitten ze dan ook tot over hun oren in de schulden. Koop altijd iets als je geld in je zak heb , nooit als je het niet hebt.

Zoek eens info op het internet over schulden hebben en niet kunnen betalen ? je zal verschieten wees daar zeker van , en wil jij dat je ouders aandoen ?

Ik zou als ik jou plaats was die kaart rap terug aan de bank geven. Maar jij bent ik niet.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 22 apr 2019 08:19

Het kan uiteraard een kaart zijn met een uitgavenlimiet tot 2 500, maar zonder kredietmogelijkheid. Ik heb er ook zo een, omdat ik gewoon geen krediet wil tegen die krankzinnig hoge interestvoet. Wel een kredietkaart omdat ik eens in Frankrijk heb gestaan met panne en een huurwagen kon nergens zonder kredietkaart, Ook niet als ik de borg met debetkaart of cash wilde betalen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2019 08:36

Het kan uiteraard een kaart zijn met een uitgavenlimiet tot 2 500, maar zonder kredietmogelijkheid.
Is dit dan een prepaid kaart ?
Anders begrijp ik dit niet wat je wil zeggen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 22 apr 2019 08:39

Niks prepaid, gewoon een silver visakaart zonder echt krediet; alles wordt begin begin volgende maand meteen afgelost.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 apr 2019 08:47

A ja nu begrijp ik het je koopt en begin van de maand gaat het volledig van de rekening.

Ben er te oud voor, heb wel een prepaid masterkaart voor aankopen op internet, ze aanvaarden deze wel niet altijd op internet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 apr 2019 08:49

Ik vraag me af of de bank werkelijk een fout gemaakt heeft.

Anders kan dit toch niet een minderjarige zonder borg van de ouders 2.500€ krediet geven ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#12 , 22 apr 2019 16:46

Ik vrees een beetje truken van de foor door de bank.

Niettegenstaande de naam zou doen vermoeden hoort bij vele kredietkaarten geen krediet bij.
Wanneer het een kaart is dewelke elke maand 100% moet afgerekend worden (meestal via domiciliëring) dan is dat volgens de wet geen krediet.

De bank hoeft geen controle kredietwaardigheid te doen, de kredietcentrale van de Nationale bank (NBB) hoeft niet geraadpleegd te worden en de kredietkaart wordt ook niet vermeld in de kredietcentrale van de NBB.
Andere financiële instellingen kunnen bijvoorbeeld niet zien of iemand al één of meerdere van zulke kaarten bezit!

Wanneer bij de maandelijkse afrekening onvoldoende balans is op de zichtrekening waaraan de kaart gekoppeld is, dan zal deze onder nul gaan, de kredietkaart zal geblokkeerd worden, en u ontvangt een bericht dat uw rekening zich in een ongeoorloofde debetstand (negatiefstand) bevindt, en u deze zo snel mogelijk moet aanzuiveren.

Doet u dit niet dan zal de bank alle mogelijke middelen aanwenden om aan hun centen te geraken, dit kan bijvoorbeeld door de eenheid van rekeningen. Dit wil zeggen indien u andere rekeningen hebt bij dezelfde bank waar wel geld op staat, dan mag de bank automatisch de negatief staande rekening daarvan aanzuiveren.

Kan de rekening niet aangezuiverd worden dan zal de bank verdere middelen nemen (deurwaarder, ...) en zal u op de kredietcentrale genoteerd worden voor een ongeoorloofde negatief stand (zwarte lijst).

Ik dacht (maar ben niet 100% zeker) dat indien de ouders destijds mee naar de bank zijn moeten gaan voor de zichtrekening te openen (wat de topic starter inderdaad aangeeft) en hij nog minderjarig is, de bank de rekeningen van de ouders (indien bij dezelfde bank uiteraard) mee onder die "eenheid van rekeningen" kan zetten, en van daaruit de negatiefstand van de zichtrekening aanzuiveren.

Ik heb dus een beetje vermoeden dat dat speelt, voldoende saldo op eventuele rekeningen van de ouders waardoor de bank denkt voldoende manieren heeft om altijd vlot aan hun centen te geraken (de maximum 2500€)!

Sommige banken zijn daar heel laks in, die ongeoorloofde debeststanden brengen hun veel geld op, ze mogen daar redelijk door peperen aan kosten en interesten!

Mathieu Rutten

#13 , 22 apr 2019 17:47

Wat is de conclusie?

Lees mijn topic nog eens, dan lijkt me nog altijd het verstandigste.

Groetjes,

Thieu.

Moliavi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 apr 2019 18:34

Leren omgaan met geld is heel erg vaak het probleem bij heel veel mensen. Als je met veel geld kun gooien dan heb je vaak het besef niet wat de echte waarde is van geld. Ik zou zo een kaart zelfs niet eens willen hebben en waarom niet ? omdat ik geleerd ben wat de waarde van geld is en dus eerst 2 x omdraaien en dan pas uitgeven.

Als je nog maar 16 jaar bent dan wil dat ook zeggen dat je ouders verantwoordelijk zijn voor je doen en laten tot je 18 j bent. Dus vermoed stel je zou je nu in de schulden werken door bv duren aankopen enz ?

Dan denk ik dat je ouders daar dan de klos van zijn. Dus lijkt het me beter zoals hier boven ook gesteld werd , ga met je ouders aan tafel zitten en praat hier over. En € 2.500 uitgavenlimiet das heel veel. Ik snap niet dat jongeren van 16 dat zomaar krijgen. Als je daar een nulleke zou van af doen dan is dat ook al aardig bedrag als je schulden hebt ? dus 250 voor alle duidelijkheid.

Dit soort type praktijken zouden moeten verboden worden als je jonger bent dan 18 is mijn persoonlijke mening.

Ik kan zelfs niet een een lening bij mijn bank krijgen. Nee niet omdat ik op een zwarte lijst sta maar , omdat men inkomen te laag is en ik ben te oud. En sorry ik wil je niks verwijten en ook weet ik niet wie je bent.

Maar jij krijgt wel zo een kaart , en ik nog niet eens een lening. Ik ben daar blij om want dan wordt ik beschermd tegen diepe putten want je maak je als niet goed om kan gaan met geld.

Goeie raad ga praten met je ouders , en vraag aan hun om je te helpen en te leren met geld om te gaan. Want je zou de éérste niet zijn die zich diep in de schuld werkt ?

Kopen op krediet is in de VS gewoon , maar daar zitten ze dan ook tot over hun oren in de schulden. Koop altijd iets als je geld in je zak heb , nooit als je het niet hebt.

Zoek eens info op het internet over schulden hebben en niet kunnen betalen ? je zal verschieten wees daar zeker van , en wil jij dat je ouders aandoen ?

Ik zou als ik jou plaats was die kaart rap terug aan de bank geven. Maar jij bent ik niet.

Bedankt voor je bericht. Nee, ik ben niet van plan om de 2500EUR uit te geven.
Momenteel bewaar ik het enkel als ik in een noodgeval terecht kom.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”