Domiciliëring bouwovertreding

Rechtsbijstand123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domiciliëring bouwovertreding

#1 , 20 apr 2019 01:10

Ik heb enkele juridische bedenkingen over een mogelijke wijziging van verblijfadres in de nabije toekomst. Wellicht kan de verzamelde kennis op dit forum een en ander uitklaren.

Een familielid heeft begin jaren negentig een woning gebouwd op een stuk bouwgrond zonder de aanvraag van een bouwvergunning. Kennelijk is de situatie gekend bij de lokale overheid want het gebouw wordt vermeld op het kadastraal register. Bovendien zou men indertijd een huisnummer toegekend hebben en wordt er KI betaald.

Vooralsnog is het gebouw echter nooit effectief bewoond geweest. Ik vraag me dan ook in eerste instantie af of het überhaupt mogelijk is om de woning in kwestie als hoofdverblijfplaats te laten erkennen. Ten tweede vraag ik me af of een potentiële domicilieregistratie op het desbetreffende adres gerechtelijke gevolgen m.b.t. de bouwovertreding van ca. 20 jaar geleden kan hebben.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 21 apr 2019 15:51

Domiciliëren heeft geen invloed op bouwovertredingen. Gaat enkel over het inschrijven in een woning en de wettelijke vaststelling ervan door de inspectie van de gemeente ( meestal door de politie).

Feit dat gebouw zonevreemd staat of op zijn minst zonder bouwvergunning doet niets ter zake.
Voor die feite zal door politie en bouwpolitie de nodige PV's worden opgesteld .. ofwel wordt gebouw vergund ofwel een andere beslissing.

Reclame

Terug naar “Milieurecht”