2de keer dagvaarding voor zelfde overtreding

Dodo12
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

2de keer dagvaarding voor zelfde overtreding

#1 , 20 apr 2019 23:54

Beste,

Op 07/10/2017 beging ik een snelheidsovertreding en werd ik geverbaliseerd door de lokale politie. 88 km/u daar waar 50km/u toegelaten (bij nacht).
Een jaar later (najaar 2018) kreeg ik via gerechtsdeurwaarder dagvaarding in de bus. Ik ben naar de zitting geweest, ben daar veroordeeld tot 800 EUR boete (inclusief alle andere kosten) en een rijverbod van 15 dagen. Alle zaken zijn uitgevoerd: ik heb betaald aan de FOD Financien (wel 4 dagen te laat: maar dat was geen probleem volgens de dame die ik aan telefoon had bij FOD Financien) en ik heb mijn rijbewijs moeten inleveren voor die 15 dagen. Ik dacht dat hiermee de kous af was.

Deze week kreeg ik een dagvaarding in mijn brievenbus van een gerechtsdeurwaarder. Ik moet verschijnen op 06 mei 2019 voor feiten gepleegd op 07/10/2017. De tenlaste legging staat erbij genoteerd: ze komt exact overeen met de snelheidsovertreding die ik toen beging.

Ik kan toch niet 2x gedagvaard worden voor dezelfde feiten?
Ik ben reeds veroordeeld, heb betaald and so on...

Wat doe ik best? Hoe komt dit? Is dit een administratieve vergissing?
Moet ik naar de zitting gaan? Neem ik best telefonisch contact op met het Parket? Ik vermoed dat contact opnemen met de deurwaarder niet veel nut heeft: hij voert gewoon opdracht uit om mij te dagvaarden.

mvg,
Pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2019 00:12

Zelfde rechtbank? Geen beroepsprocedure?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Dodo12
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2019 00:21

Zelfde adres in ieder geval van de rechtbank. Of de zaal hetzelfde is durf ik niet meteen te zeggen.
Had ook al gedacht aan beroep door het Parket aangetekend, maar daarover staat niets in de dagvaarding.
Ik weet niet of een beroep opschortend werkt: indien het Parket beroep aantekende tegen mijn veroordeling, zou ik dan een opdracht tot betaling hebben gekregen?

Edit: terug verschijnen voor Politierechtbank, niet voor correctionele. Beroep op een uitspraak van een Politierechter wordt volgens wat ik lees op Google behandeld voor de correctionele rechtbank, wat in deze volgens de dagvaarding dus niet het geval is.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 21 apr 2019 10:31

Gewoon verschijnen (of uw advocaat in uw plaats, als u verzekerd bent met rechtsbijstand hebt u hier recht op) en het vonnis voorleggen dat u al verschenen bent voor die zaak.
Zou dat niet voldoende zijn?

Dodo12
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2019 10:55

Dat is inderdaad een oplossing...
Weer een dag verlof extra natuurlijk.

Net even alle stukken opgezocht hieromtrent in mijn archieven: het gaat over dezelfde overtreding (kilometers per uur te snel komen overeen met de originele dagvaarding). Het gaat over dezelfde plaats, het gaat over dezelfde rijrichting.

Ik rij 15 jaar met de auto en heb nu mijn eerste veroordeling op mijn aktief, dus het is niet dat ik 10 overtredingen hangende heb ofzo.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#6 , 21 apr 2019 17:45

Daarom dat ik zei: stuur een advocaat, als u rechtsbijstand hebt in uw verzekeringspakket.
Geen verlof nodig dan.

Kali
Berichten: 762

#7 , 21 apr 2019 22:41

Werd u soms door een “vliegende brigade” gestopt de eerste maal? Want dan komt dit geregeld voor... inderdaad met vonnis naar de politierechtbank gaan..

Dodo12
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2019 10:42

Ben toen inderdaad onmiddellijk geïntercepteerd.

Waarom komt dat in zulke gevallen dan meer voor dat ze 2x dagvaarden?

Dodo12
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 apr 2019 12:03

Wat ik heel vind is dat op beide dagvaardingen een ander PV nummer vermeld staat. Op de dagvaarding van vorig jaar staat het PV nummer vermeld dat in mijn bezit is. Op de dagvaarding van dit jaar; staat een ander PV nummer, dewelke ik niet in mijn bezit heb.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 22 apr 2019 17:24

Wat ik heel vind is dat op beide dagvaardingen een ander PV nummer vermeld staat. Op de dagvaarding van vorig jaar staat het PV nummer vermeld dat in mijn bezit is. Op de dagvaarding van dit jaar; staat een ander PV nummer, dewelke ik niet in mijn bezit heb.
Je kan het dossier best opvragen, weet je meteen ook wat er in dat andere PV staat

Ook al is dit weer een gigantische flater, punt is dat je gedagvaard bent, en je je dus opnieuw zal moeten gaan verdedigen, hoe absurd dit ook is ...

Als je geen rechtsbijstand hebt, zal je zelf moeten gaan.
Zorg dat je er bent of vertegenwoordigd bent, want Parket is in staat je nogmaals te laten veroordelen, die zetten hun flater gewoon verder ...


Bij de deurwaarder kan je niets gaan doen.
Bij parket ... weinig kans dat ze over de feiten gaan (willen) discussiëren: je bent gedagvaard, discussie komt voor de rechtbank.
Drop de bom ineens op de rechtszitting.
Voorzitter gaat er niet mee kunnen lachen ... dit is tijdverspilling voor iedereen.


Je stelt dat
- je voor de feiten in de dagvaarding reeds veroordeeld bent (neem kopie vonnis mee) en de opgelegde straf ervoor ondergaan hebt;
- je geen 2 maal voor dezelfde feiten kan veroordeeld worden
- je bijgevolg de vrijspraak vraagt

Dodo12
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 apr 2019 09:39

Bedankt allemaal voor de reacties.

Intussen ben ik erachter gekomen wat er min of meer in het andere PV staat.
In het eerste PV staat ergens genoteerd in de opmerkingen 'verwijzen ook naar PV xxxxx wat betreft de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs door OGP'.
Dus:
- Ik ben geintercepteerd.
- Men heeft onmiddelijk mijn RB ingetrokken en daarover is ook een PV opgemaakt: op basis van dat PV voor intrekking RB; heeft men mij nu gedagvaard.

Gaat daar vuurwerk geven allé, ik hoor het al.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”