Dakisolatie 2020

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Dakisolatie 2020

#1 , 09 apr 2019 17:53

Beste,

1.5j geleden heb ik een appartement gekocht in een blok van 50 eenheden. Er was me gemeld dat het dak in orde was en was ook ter goeder trouw. Nu blijkt dat ondertussen ze niet zo zeker meer zijn en dat er al een aantal keren een syndicuswissel is geweest waardoor dat attest niet meer direct te vinden is of in het papierwerk van de vorige syndicus.
Ik ben lid van de rme en had gevraagd via de voorzitster om alle documenten uit de laatste jaren door te gaan en te zien of we dit niet vinden maar de voorzitster weigert omdat er andere zaken dringender zijn (CV is afgekeurd in november, daar ben ik nu op uit gekomen, de syndicus wist dit niet, noch iemand van de rme en dient vervangen te worden want ook de mazoutketel is blijkbaar afgekeurd waar ze dachten dat ze met een herstelling gingen vanaf zijn) . Ze weigert dit omdat ze niet parallel wilt werken. We zijn dermate laat dat een risico bestaat dat begin volgend jaar bij een gedwongen conformietitsverklaring die blok onbewoonbaar wordt verklaard.
Kan ik als lid van de rme de voorzitster overrulen en de syndicus in gang zetten of het enige alternatief de vrederechter ?
Indien dit laatste, is dit gewoon langs gaan met de bewijzen dat de voorzitster dit weigert te onderzoeken of dien ik een advocaat in te schakelen en heel dat circus..
Ik ben slechts 1 van de 50 maar wil niet in die situatie van onbewoonbaarheid komen anderzijds wil ik niet alleen opdraaien voor die eventuele kosten.
Een extra av gaat vermoed ik wel nodig zijn voor die kosten van de cv ketel maar de voorzitster kennende gaat die alles doen om dit te vermijden.

Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2019 11:02

heeft u geen epc attest waar de aanwezigheid van dakisolatie uit blijkt?

Echter ook wat nuance: als er geen andere problemen zijn op het moment van het conformiteitsonderzoek leidt het tot ongeschiktheid, dus er mogen geen nieuwe huurders komen tot de gebreken hersteld zijn. De zittende huurders mogen gewoon blijven.

afgekeurde cv is vaak wel onbewoonbaar verklaring

adsummam
Berichten: 581

#3 , 10 apr 2019 13:30

Herlees uw basisakte en RIO.

De wetgever althans heeft onder de leden van RvME GEEN hiërarchie vastgelegd. Alle leden van de RvME zijn hoofdelijk en individueel aansprakelijk.

De door u beschreven “voorzitster” is dan ook waarschijnlijk slechts een “primus inter pares”.
B.W. Art. 577-8/1
Het is bijgevolg uw strikste recht u rechtstreeks tot de syndicus te richten.
Vergeet niet de andere leden te informeren over het resultaat van uw démarches.

http://ulvenhoutbeheer.be/nl/nieuws/det ... en-gesteld
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related
(betaalmuur)
https://www.encyclo.nl/begrip/primus inter pares

Reclame

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2019 20:14

Allen, hartelijk dank voor jullie reacties. Dat het epc een vodje papier is blijkt recent nog . Ik heb bij de renovatie van mijn appartement alle ramen die enkel of heeel oud dubbel glas hadden vervangen door driedubbel glas en profielen voor laagenergiewoning, mijn buur die een gespiegeld appartement heeft, heeft ook gerenoveerd, geen nieuwe ramen gestoken en heeft 60!!! punten minder op zijn epc dan ik.. Deze winter heeft bij mij gewoon geen cv moeten opstaan en toch heb ik een epc van 240...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 10 apr 2019 20:33

De buur zal meer betaald hebben voor zijn epc….
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#6 , 17 apr 2019 21:41

EPC ? wat een controleur bevestigd heeft voor de volgende geen enkel waarde.
M.a.w. ze mogen dus onwaarheden opschrijven ze hebben toch geen waarde, maar o wee als eigenaar, men (de overheid) zal je wel weten te vinden om de gepaste maatregels te nemen in hun optiek.
En onbewoonbaar verklaren als het hen uitkomt begin er maar eens aan als klein burgertje.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 apr 2019 20:04

Hoi,

Ondertusssen zijn we zeker dat er geen dakisolatie in zit.
Een "oudere" dame, voorzitster van de rme en een ander lid van de rme die dit al jaren doen zijn er van overtuigd dat die isolatie allemaal zo belangrijk niet is. De idee is nu dat we einde van dit jaar prijs gaan vragen, de volgende av geld gaan vragen (dat zal nog een discussie worden) en dan misschien de werken gaan uitvoeren.
Ik ben hier tegen omdat de wetgeving heel duidelijk is, onbewoonbaarheid op 1/1/2020 of je kan je appartement niet meer verhuren enz..
Kan ik me indekken tegen het feit dat die mensen zo dwars liggen. Een vrederechter zie ik op dit ogenblik niet zitten er is al zever genoeg..

Ze hebben me al "opgelicht" voor 500 euro door een schuld van 2j terug nu pas af te schrijven . Ik heb verleden jaar bij aanschaf 500e werkingskapitaal moeten betalen maar dat was maar een cijfertje op een blad papier want op de rekening stond amper 5000 e voor 50 wooneenheden op en er waren voor 20.000 e facturen. Ze zijn in dit lastige parket gekomen door enkele stevige wanbetalers die op papier nog +30.000 euro moesten betalen, daar hebben ze nu 20.000 euro van afgeschreven door dat werkkapitaal te reduceren naar 50 euro, maw de moment dat ze mij gemeld hebben dat ik 500e moest betalen als werkingskapitaal wisten ze goed genoeg dat er dat niet was, integendeel.

Nick

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 19 apr 2019 20:12

Zelfs als er morgen een beslissing zou worden genomen is het quasi onmogelijk om in regel te zijn op 1/1/2020. De dakwerkers zijn allemaal al volgeboekt.
"Onbewoonbaar" gaat uw appartement niet worden, want dan zou het nu al onbewoonbaar moeten zijn. Als u het zelf bewoont gaat u geen last krijgen.
Als de andere eigenaars niet meewillen ga je er niet veel aan kunnen verhelpen, aangezien u de vrederechter niet als optie beschouwt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2019 20:38

Onbewoonbaar zal het inderdaad niet zijn maar een appartement krijgt 15 strafpunten als er geen dakisolatie is. ik heb eentje op de vierde verdieping van een blok van 10 verdiepen maar an sich maakt dat niets uit. De dakisolatie of het ontbreken daarvan weerspiegelt zich op alle appartementen volgens de vlaamse wetgeving.
Ik heb ergens gelezen dat ik als verhuurder eventueel kenbaar kan maken aan de vme dat, indien er geen aktie wordt genomen ik bij financiele schade dat op de vme zal verhalen, klopt dit ?

Nick

adsummam
Berichten: 581

#10 , 20 apr 2019 10:55

https://www.bouwenwonen.net/artikel/Iso ... lijk/38631
”…….Wat velen niet weten is dat de VME een sanctie kan oplopen wegens derving van inkomsten van mede-eigenaars die hierdoor niet meer zouden kunnen verhuren.”

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 apr 2019 12:46

# 12 heb het artikel ook gelezen.
Wat ik toch ontbeer in het artikel is de verwijzing naar de wetgeving en volgens welke artikels van de nieuwe wet op de mede eigendom. En indien correct, hoe gaan die dervingkosten verhaald worden en op wie : ook de voor stemmers of alle ME's ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 20 apr 2019 14:19

Die kosten worden verhaald op de VME. Dat zijn alle eigenaars.
Hoe? Door de VME te dagvaarden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 apr 2019 15:46

Asperger, zal wel juist zijn. Maar rechtvaardig tegenover de welwillende ja stemmers en de aanvrager ??
Dan ook de vraag waarom de neen stemmers op de A.V. moeten vermeld worden, het nut ??

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 20 apr 2019 17:06

Asperger, zal wel juist zijn. Maar rechtvaardig tegenover de welwillende ja stemmers en de aanvrager ??
Dan ook de vraag waarom de neen stemmers op de A.V. moeten vermeld worden, het nut ??
Gewoon duidelijkheid. Om discussies achteraf uit te sluiten.
Wie akkoord ging met een punt kan er ook niet (meer) tegen in beroep gaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

adsummam
Berichten: 581

#15 , 20 apr 2019 17:13

Winstderving is een algemeen begrip uit het burgerlijk recht, over het algemeen moeilijk te begroten maar juist wel in deze casus.
Het spreekt vanzelf dat enkel de tegenstemmers dienen te betalen. Desnoods moet de VME maar verhaalrecht toepassen op de tegenstemmers.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”