alcoholintoxicatie met eerdere inbreuk, langer dan 5jaar geleden

peperboy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

alcoholintoxicatie met eerdere inbreuk, langer dan 5jaar geleden

#1 , 15 apr 2019 17:03

Hallo allen,

Ik heb een specifieke vraag i.v.m. voor de rechtbank te verschijnen voor inbreuk op rijden onder invloed:

Ik ben veroordeeld geweest voor deze feiten (2 maal), de laatste keer was rond 2010 met een rijverbod van 3 maanden, ongeveer 1000 euro boete
en het ondergaan van medische en psychologische testen (waarbij een voorlopig rijbewijs van 2 jaar werd gegeven).

Mijn vraag nu is: als er opnieuw inbreuk wordt gedaan op deze feiten, wordt er dan bij de uitspraak rekening gehouden met het verleden of niet meer, aangezien dit lager dan 3 jaar geleden zou zijn?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 apr 2019 19:40

Ik ben veroordeeld geweest voor deze feiten (2 maal), de laatste keer was rond 2010

Mijn vraag nu is: als er opnieuw inbreuk wordt gedaan op deze feiten, wordt er dan bij de uitspraak rekening gehouden met het verleden of niet meer, aangezien dit lager dan 3 jaar geleden zou zijn?
Wettelijk gezien is er geen recidive - "wettelijke herhaling" - omdat dit inzake alcohol moet gaan herhaling van de feiten binnen de 3 jaar na de eerdere veroordeling
Je zit dus buiten die periode.

Maar ....

Dat wil niet zeggen dat er géén rekening mee gehouden gaat worden om de strafmaat te bepalen, als de rechter ziet dat je al eerdere veroordelingen opliep voor gelijkaardige feiten, maar er niet uit leert ...

peperboy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2019 19:50

Het zou dus wel eens een zeer zware veroordeling kunnen zijn...

Alvast bedankt voor je reactie.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 apr 2019 15:22

Het zou dus wel eens een zeer zware veroordeling kunnen zijn...
Ja ...
De mogelijke strafmaat is opgetrokken sinds je laatste veroordeling
De opdeciemen zijn verhoogd naar x 8 intussen (bedragen op link hieronder dus x 8)
De bijdrage voor het zgn "Slachtofferfonds" is verhoogd naar 200€

Algemeen, zonder te weten hoe erg de intoxicatie was:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5

Verval en herstelonderzoeken had je al gehad
Dat gaat er vermoedelijk opnieuw bij zijn gezien de voorgeschiedenis

Een nieuwe maatregel is een alcoholslot

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”