Afstand doen van erfenis

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Afstand doen van erfenis

#1 , 14 apr 2019 23:35

Het verhaal in het kort:

Mijn ouders zijn sinds 4 jaar gepensioneerd en wonen al 4 jaar in Spanje. Met hun pensioen uit Belgie komen ze zo goed als niks tekort. Ze zijn eigenaars van 2 huizen ginder die volledig zijn afbetaald.

Een paar jaar geleden stelde mijn (ze is een zeer hebzuchtige mens) moeder voor om één van de huizen "af te kopen" door haar regelmatig €5000 te geven. Haar redenering was "ooit wordt het sowieso van uw eigendom en van jouw broer dus begin maar te investeren". Ook zei ze "indien je ons niet betaalt en je broer wel dan wordt hij de eigenaar van beide huizen." Opnieuw: ze komt niks tekort en wilt gewoon een "extratje".

Na dit gesprek (in mijn ogen is het chantage) heb ik alle contact met mijn ouders verbroken en heb ik alle uitnodigingen om hen te bezoeken geweigerd.

Nu dat ik geen contact meer heb met mijn ouders wil ik stappen ondernemen om te zorgen dat ik niet langer als erfgenaam word gezien door de staat. Ik moet helemaal niks van mijn ouders.

Waar kan ik terecht om een akte op te maken dat ik officieel niet langer als hun erfgenaam word gezien?

Mijn broer heeft ook geen geld gegeven aan mijn ouders om 1 van de huizen af te kopen maar ik wil mijn ouders op de hoogte stellen dat ik met hen niks meer te maken wil hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 apr 2019 00:09

Aangezien uw ouders in Spanje wonen is de Spaanse wetgeving op erfenissen van toepassing.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”