Tijdelijk parkeerverbod werken

pjm
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk parkeerverbod werken

#1 , 12 apr 2019 12:04

In onze straat zijn al een tijd werken bezig aan een huis, waarvoor voortdurend parkeerverbodsborden verschijnen. Ze worden steeds heel slordig opgesteld en de datum wordt meerdere keren overschreven of overplakt.

Zijn er regels waaraan die borden moeten voldoen om rechtsgeldig te zijn? Gelden die regels per gemeente (bijv politiereglement) of nationaal?
Het gaat om een gemeente in Brussel.

Zo zijn er bijvoorbeeld volgende gevallen:

- bord tegen de gevel van de huizen geplaatst in plaats van goed zichtbaar aan de rand van de weg

- bord beetje gedraaid weg van de straat, dus niet loodrecht op de rijrichting, daardoor slecht zichtbaar

- bord zonder datum, enkel opschrift "9 tot 17u"

- blauwe onderbord bijna volledig overplakt met wit papier met de opdruk van het tijdstip

- blauwe onderbord bijba volledig overdekt door E1 bord

- blauwe onderbord met tekst enkel in het Frans

De aannemers hier doen gewoon wat ze willen en hebben helemaal geen respect voor de bewoners van de straat! Als iemand mij hiermee kan helpen, heel graag!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 12 apr 2019 13:29

Als de aannemer die bordjes zelf zet, zijn ze in feite waardeloos.

pjm
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2019 13:37

Ik heb geen bewijs door wie ze precies geplaatst worden, maar ze veranderen iedere dag en zijn ook eentalig Frans, kan me moeilijk voorstellen dat de gemeente dit zou doen.

Los daarvan wilde ik me concentreren op de vraag aan welke vereisten zo'n borden qua vorm moeten voldoen.

Nu staan er bijvoorbeeld weer borden helemaal zonder onderbord.

Reclame

pjm
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2019 13:48

Als de aannemer die bordjes zelf zet, zijn ze in feite waardeloos.
En gisteren heeft de politie de auto van mijn buurman laten takelen dus de politie is in ieder geval van mening dat ze zo waardeloos niet zijn.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 apr 2019 15:01

Als de aannemer die bordjes zelf zet, zijn ze in feite waardeloos.
Klopt niet
Aannemer kan die borden ook plaatsen - met toelating van de wegbeheerder.

Indien correct geplaatst, zijn die dan ook zonder meer geldig

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 apr 2019 15:09

Zijn er regels waaraan die borden moeten voldoen om rechtsgeldig te zijn? Gelden die regels per gemeente (bijv politiereglement) of nationaal?
Moeten voldoen aan de gewone regels voor verkeersborden,
zoals voorzien in KB wegcode
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

en in MB plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens
https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076

Met dat verschil dat de oranje paal in BXL (gewest) niet meer verplicht is.
Het gaat om een gemeente in Brussel.
Tweetalige opschriften verplicht dan.
- bord tegen de gevel van de huizen geplaatst in plaats van goed zichtbaar aan de rand van de weg
- bord beetje gedraaid weg van de straat, dus niet loodrecht op de rijrichting, daardoor slecht zichtbaar
Artikel 5 vd wegcode voorziet dat de verkeerstekens voldoende zichtbaar moeten zijn om te gelden ...

Neem foto's in alle twijfelgevallen die lijken toe te lkaten dat u er parkeert, en stel uw buren voor hetzelfde te doen ... :!:
Zorg dat bord én auto op foto staan

- bord zonder datum, enkel opschrift "9 tot 17u"
Mag

- blauwe onderbord bijna volledig overplakt met wit papier met de opdruk van het tijdstip
Verboden
Inbreuken: onderbord moet blauw zijn, met witte opdruk
Borden moeten ook retroreflecterend zijn
- blauwe onderbord bijba volledig overdekt door E1 bord
Art 5 wegcode ...
- blauwe onderbord met tekst enkel in het Frans
Inbreuk taalwetgeving

Merk op dat illegale onderborden, zoals in de 3 gevallen hierboven, niets afdoen aan het bord met het eigenlijke parkeerverbod ...
Dat geldt permanent indien het onderbord illegaal is ...



Eigenlijk hoort de politie alle niet legale borden te verwijderen en er PV voor op te stellen ...

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 12 apr 2019 16:02

Als de aannemer die bordjes zelf zet, zijn ze in feite waardeloos.
Klopt niet
Aannemer kan die borden ook plaatsen - met toelating van de wegbeheerder.

Indien correct geplaatst, zijn die dan ook zonder meer geldig
Moet hier dan ook geen inventaris worden opgemaakt van welke wagens er al stonden? (telkens ze verplaatst worden?). Moet dit niet door een bevoegd persoon gebeuren?

artemis
Berichten: 3293

#8 , 12 apr 2019 17:14

Als de aannemer die bordjes zelf zet, zijn ze in feite waardeloos.
Klopt niet
Aannemer kan die borden ook plaatsen - met toelating van de wegbeheerder.

Indien correct geplaatst, zijn die dan ook zonder meer geldig
Moet hier dan ook geen inventaris worden opgemaakt van welke wagens er al stonden? (telkens ze verplaatst worden?). Moet dit niet door een bevoegd persoon gebeuren?
In Antwerpen mag een aannemer/verhuizer of wie dan ook tegenwoordig zelf geen eigen parkeerborden meer plaatsen, wat vroeger wel kon mits notering van de nummerplaten die er al stonden en die ze dan moesten doorgeven aan de politie. Borden mogen enkel nog door de stad geplaatst worden en tegen betaling.
Vorige week werden hier borden gezet door stadsarbeiders terwijl ik er op stond te kijken. De arbeider nam dan een foto van de auto die ertussen stond. Vraag mij ook af of dat wel een bevoegde persoon is.

pjm
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 apr 2019 22:52

Bedankt Inazuma voor je uitgebreide reactie!

Ik heb inderdaad al veel foto's genomen. Ook vandaag weer werd de hele straat ingenomen door auto's van de werkmensen, die de hele dag door in de blauwe zone parkeerden en om de 2 uur hun parkeerschijf kwamen verzetten. Terwijl de zones met de parkeerborden blijkbaar voorbehouden zijn voor de werfleiders. Want ook hier waren normale personenauto's geparkeerd, wat volgens mij ook niet de bedoeling is van een parkeerverbod bij een werf.

Wat ik vooral interessant vond uit je reactie is dat ook de borden die niet reglementair waren toch als verbodsbord geldig zijn...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 14 apr 2019 13:27

Ook vandaag weer werd de hele straat ingenomen door auto's van de werkmensen, die de hele dag door in de blauwe zone parkeerden en om de 2 uur hun parkeerschijf kwamen verzetten.
Dat mag uiteraard ook niet ...
Wat ik vooral interessant vond uit je reactie is dat ook de borden die niet reglementair waren toch als verbodsbord geldig zijn...
Onderborden beperken of vullen de eigenlijke verkeersborden aan
Als die aanvulling onwettig is, zegt dat enkel iets dààrover - het eigenlijke verkeersbord blijft gewoon gelden ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 14 apr 2019 13:28

Moet hier dan ook geen inventaris worden opgemaakt van welke wagens er al stonden? (telkens ze verplaatst worden?). Moet dit niet door een bevoegd persoon gebeuren?
Geen enkele wettelijke verplichting toe
Elke wegbeheerder doet bijgevolg maar wat ... of niets.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 14 apr 2019 19:01

Terwijl de zones met de parkeerborden blijkbaar voorbehouden zijn voor de werfleiders. Want ook hier waren normale personenauto's geparkeerd, wat volgens mij ook niet de bedoeling is van een parkeerverbod bij een werf.
Het zijn normaal borden die parkeren én stilstaan verbieden. Er zijn geen onderborden "werfleiders" "arbeiders", "werfwagens", dus eigenlijk mag niemand er parkeren of stilstaan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”