Verrekenen elekteiciteitskosten

DenDanny
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Verrekenen elekteiciteitskosten

#1 , 13 apr 2019 11:52

Beste leden,

Sinds 2016 huur ik een appartement. Hierbij heb ik het energiecontract overgenomen wat geregistreerd stond op mijn huisnummer.

Al snel bleek dat het elektriciteitsverbruik veel te hoog was. Zeker toen ik voor meerdere maanden niet aanwezig was, en het verbruik zelfs toenam over die periode. Ik bleek voor meerdere personen de afrekening te betalen. Na lang zeuren heb ik een eigen energiemeter gekregen, en inderdaad. Mijn verbruik is maar een fractie van het totaal (1000 kWh tegen 6700kWh).

Nu wil ik het verbruik verrekenen met de huurbaas. Die lijkt redelijk mee te willen werken, alleen hebben we conflict over het bedrag. Ik houdt zelf de prijs aan welke ik daadwerkelijk betaald heb, terwijl mijn verhuurder de prijs wilt aanhouden wat landelijk gemeld wordt bij de VREG, van concurrerende bedrijven. Maar ik heb toch echt meer betaald! (23 cent gemiddeld tov 20 cent). Over overstappen heeft de verhuurder het nooit gehad, en nu wordt ik er op aangesproken dat ik altijd te veel heb betaald en dat ik maar had moeten overstappen.

Wie kan mij advies geven hoe nu verder te handelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 13 apr 2019 14:07

Hebt u de verhuurder al aangetekend "op de hoogte gebracht" ?

Als ik hier verschillen zie van 5000 KW en meer, en dan nog tegen een verkeerde eenheidsprijs, dan lijkt het me tijd om eens een advocaat aan te spreken, en wellicht nadien naar de vrederechter te trekken.

En dat de huurbaas redelijk lijkt te willen meewerken, dat is meegenomen; dan kan er eventueel via die advocaat al iets uit de wacht gesleept worden zonder de meerkosten van een procedure (te zijnen laste).

DenDanny
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2019 16:51

Bedankt voor uw reactie. Er is nog geen bericht aangetekend naar de verhuurder gegaan, aangezien ik had gehoopt er onderling goed uit te komen.

De eigenaar heeft laten weten ruim €2300 over te willen maken. Maar dit klopt ook niet.

Ik heb gemiddeld 23 cent ex. BTW betaald voor de energie. Wanneer ik een verbruik heb van 15564kWh wat ten lasten komt van de verhuurder, kom ik uit op 15564 0,2783 = 4331 Euro. (0,2783 is de 23 cent x 21% belasting).

De verhuurder heeft de afgelopen jaar drie keer een kleine betaling gedaan, waardoor er €777 van de berekening af gaat, wat neerkomt op 4331-777= €3554 schuld. Een heel ander bedrag dan de 2300 Euro die hij wilt overmaken.

Ik denk dat ik volledig in mijn recht sta als ik een zaak begin. Maar hoe zit het met de kosten? Een dure advocaat kan ik namelijk niet betalen.

Vriendelijk bedankt voor uw tijd en energie om mee te denken!

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 17 apr 2019 23:53

Dan snel een aangetekend schrijven aan de eigenaar sturen, waarin staat dat U niet akkoord gaat met het door hem voorgestelde bedrag, en Uw berekening er ook inzetten.
In plaats van direct een echte rechtszaak te starten, kan U, indien de eigenaar niet reageert op Uw aangetekende brief, ook via de rechtbank een verzoening aanvragen.
De tegenpartij is echter niet verplicht om op die verzoeningszitting op te dagen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 apr 2019 12:39

Ik bleek voor meerdere personen de afrekening te betalen. Na lang zeuren heb ik een eigen energiemeter gekregen, en inderdaad. Mijn verbruik is maar een fractie van het totaal (1000 kWh tegen 6700kWh).
6700 kWh dat is 2x à 3x het gemiddelde verbruik
Hoeveel (woon)eenheden zijn er daar ?

Mij maak je niet wijs dat de verhuurder niet wist dat er maar 1 elektriciteitsmeter was ... en je zo voor alle verbruik opdraaide.
Best mogelijk net als de huurder voor jou, waarvan je het contract waarschijnlijk overgenomen hebt ?

Ik houdt zelf de prijs aan welke ik daadwerkelijk betaald heb, terwijl mijn verhuurder de prijs wilt aanhouden wat landelijk gemeld wordt bij de VREG, van concurrerende bedrijven.
Landelijk gemiddelde ? VREG, is regionaal (Vlaanderen).
De prijzen voor gas en elektriciteit verschillen sterk per regio - tot 20%.
Een gemiddelde voor Vlaanderen is zinloos.
Je woont in een bepaalde regio, en dat beïnvloedt het tarief aanzienlijk.
Net als, en zelfs meer dan, de keuze van leverancier .

Ter illustratie de variatie in tarieven per netgebied bij 1 leverancier:
https://www.ecopower.be/elektriciteit/onze-prijs


De werkelijk betaalde prijs hanteren is niet onredelijk.
Het is immers wat je betaald hebt.

Dat de eigenaar nu afkomt dat je een goedkopere leverancier had kunnen kiezen is ronduit bizar.
Hij heeft zijn verbruik jaren afgewenteld op een nietsvermoedende huurder ...
Staat er niets over de gedeelde elektriciteitsmeter in je contract ?

Ik heb gemiddeld 23 cent ex. BTW betaald voor de energie. Wanneer ik een verbruik heb van 15564kWh wat ten lasten komt van de verhuurder, kom ik uit op 15564 0,2783 = 4331 Euro. (0,2783 is de 23 cent x 21% belasting).
Had u een vast tarief gedurende die periode ?
Anders moet u de variatie daarvan ook nog verrekenen .
(Vast tarief is bij de meeste aanbieders niet zo interessant.)

Welk deel ten laste komt van wie, is natuurlijk moeilijk te schatten.
Je kan enigszins verder gaan op je verbruik nu met een eigen meter, maar dat is slechts een aanwijzing, geen bewijs van je eerdere verbruik ...

Ik denk dat ik volledig in mijn recht sta als ik een zaak begin. Maar hoe zit het met de kosten? Een dure advocaat kan ik namelijk niet betalen.
Bedrag komt onder de nieuwe verhoogde limiet voor procedure bij vrederechter - nu 5000€
(Mogelijk valt dit zelfs onder exclusieve bevoegdheid vd vrederechter - niet 100% zeker van ...)

Daar kan u ook een procedure in verzoening starten
Niet echt een advocaat voor nodig, wel argumenten en een duidelijke uitleg.
En zien wat daar uit komt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 apr 2019 16:12

Zeker klacht indienen bij politie voor energiediefstal. Laat verhuurder het dan maar uitleggen

DenDanny
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2019 18:03

Ik bleek voor meerdere personen de afrekening te betalen. Na lang zeuren heb ik een eigen energiemeter gekregen, en inderdaad. Mijn verbruik is maar een fractie van het totaal (1000 kWh tegen 6700kWh).
6700 kWh dat is 2x à 3x het gemiddelde verbruik
Hoeveel (woon)eenheden zijn er daar ?

Mij maak je niet wijs dat de verhuurder niet wist dat er maar 1 elektriciteitsmeter was ... en je zo voor alle verbruik opdraaide.
Best mogelijk net als de huurder voor jou, waarvan je het contract waarschijnlijk overgenomen hebt ?



Het pand bestaat uit drie delen. Mijn appartement, een appartement boven en een winkel (handelspand). De eigenaar heeft er zelf ook lange tijd gewoond (toen was het slechts één geheel, pas later is de ruimte verdeelt in meerdere appartementen. Het is hem dus zeker duidelijk geweest. De huurder vóór mij was een bedrijf, die lette wellicht veel minder op het gebruik dan ik als particulier, en zelden thuis ben.
Ik houdt zelf de prijs aan welke ik daadwerkelijk betaald heb, terwijl mijn verhuurder de prijs wilt aanhouden wat landelijk gemeld wordt bij de VREG, van concurrerende bedrijven.
Landelijk gemiddelde ? VREG, is regionaal (Vlaanderen).
De prijzen voor gas en elektriciteit verschillen sterk per regio - tot 20%.
Een gemiddelde voor Vlaanderen is zinloos.
Je woont in een bepaalde regio, en dat beïnvloedt het tarief aanzienlijk.
Net als, en zelfs meer dan, de keuze van leverancier .[/quote]
De werkelijk betaalde prijs hanteren is niet onredelijk.
Het is immers wat je betaald hebt.

Dat de eigenaar nu afkomt dat je een goedkopere leverancier had kunnen kiezen is ronduit bizar.
Hij heeft zijn verbruik jaren afgewenteld op een nietsvermoedende huurder ...
Staat er niets over de gedeelde elektriciteitsmeter in je contract ?


In het huurcontract staat dat ik het energiecontract overneem zoals deze is. Dat is het. Niets over een meter o.i.d. Ik ben er achter gekomen toen ik voor cursus 5 maanden in Nederland was en ik ter plekke verbleef. In de weekenden sliep ik bij familie in Nederland. Ik ben al die tijd dus niet aanwezig geweest maar kreeg een vette afrekening omdat mijn voorschot niet voldoende was.


Had u een vast tarief gedurende die periode ?
Anders moet u de variatie daarvan ook nog verrekenen .
(Vast tarief is bij de meeste aanbieders niet zo interessant.)
Ik had geen vast tarief. Ik heb de tarieven van afgelopen drie jaar opgeteld en gedeeld door 3, waaruit een gemiddelde komt. (prijs is ook eens 24 cent en 22 cent geweest, dus een makkelijke som)
Welk deel ten laste komt van wie, is natuurlijk moeilijk te schatten.
Je kan enigszins verder gaan op je verbruik nu met een eigen meter, maar dat is slechts een aanwijzing, geen bewijs van je eerdere verbruik ...
Hierin kom ik hem tegemoet door de periode van 5 maanden dat ik er niet was, door te rekenen in mijn eigen verbruik alsof ik wel gewoon verbruik had.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 apr 2019 15:16

Het pand bestaat uit drie delen. Mijn appartement, een appartement boven en een winkel (handelspand). De eigenaar heeft er zelf ook lange tijd gewoond (toen was het slechts één geheel, pas later is de ruimte verdeelt in meerdere appartementen. Het is hem dus zeker duidelijk geweest.
Kan tellen ...
Verhuurder moet dit geweten hebben, dit is duidelijk te kwader trouw
In het huurcontract staat dat ik het energiecontract overneem zoals deze is
Dan heeft de verhuurder ook niet te reclameren dat je niet van energieleverancier veranderde ...

Ik had geen vast tarief. Ik heb de tarieven van afgelopen drie jaar opgeteld en gedeeld door 3, waaruit een gemiddelde komt. (prijs is ook eens 24 cent en 22 cent geweest, dus een makkelijke som)
Berekening best maken per jaarafrekening, met de daarin gehanteerde prijzen.
Niet zelf een gemiddelde verzinnen.

Welk deel ten laste komt van wie, is natuurlijk moeilijk te schatten.
Hierin kom ik hem tegemoet door de periode van 5 maanden dat ik er niet was, door te rekenen in mijn eigen verbruik alsof ik wel gewoon verbruik had.
Dat is maar in 1 jaar
Zegt ook nog niets over de andere jaren ...

Vreg ziet een "relatief kleine verbruiker" gemiddeld aan ~1200 kWh zitten
Kan overeenkomen met je jaarverbruik van ~1000 kWh

Terug naar “Huren”