Voedingssupplementen / sportpoeders in rugzak - computer en smartphone in beslag genomen - behandeld als drugdealer

cedric512
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Voedingssupplementen / sportpoeders in rugzak - computer en smartphone in beslag genomen - behandeld als drugdealer

#1 , 12 apr 2019 16:23

Beste

Op een vrijdagavond, 2 weken geleden, ben ik vertrokken met mijn fiets voor een fietstocht omdat er ruzie was thuis.
Ik ben toen naar de nachtwinkel geweest en heb daar enkele zware bieren gedronken.
Op weg naar thuis voelde ik me wat zwak worden, aangezien ik te dronken was op dat moment.
Er waren wegenwerken aan de gang en ik heb mij en mijn fiets naast een berg aarde langs het zijkant van een weg geparkeerd.
Ik ben toen in die berg gaan zitten.

Enkele meters daarvandan was een politiekantoor in de buurt en al snel zag ik zwaailichten.
Ik had niks te vrezen. Ik had enkel een rugzak bij, maar was wel wat dronken.
Bij de politie aangekomen moest ik mijn rugzak afgeven en moest ik een nacht in de cel.
De nacht daarop was er een verhoor gepland.

Ik vernam dat men om 3u30 die nacht een huiszoeking bij mijn oma en opa had uitgevoerd (ik woon daar).
Men heeft mijn Macbook Pro + smartphone meegenomen.
Deze Macbook Pro is aangekocht door mijn opa (ik gebruikte hem wel).
Ik heb deze nodig voor school aangezien ik een opleiding ICT/informatica volg.

Nu vroeg ik deze politiemensen voor het verhoor waarom deze in beslag waren genomen.
Men deelde mij het volgende mee waarvoor ik verhoord werd:
Onwettige bewerking, aanmaak en vervaardiging van verdovende middelen
Verkopen of te koop aanbieden van verdovende middelen zonder machtiging.

Ik werd daarna een zak getoond met hetgene wat in mijn rugzak aangetroffen werd.
Dit was mij allemaal bekend. Het ging hier om sportsupplementen, waarvan de stoffen en inhoud ook duidelijk aangeduid waren.
Allemaal legaal. Even opsommen wat er werd gevonden:
  • * Tupperware drinkfles
    * Een 5-tal lege gripzakjes met maatschepjes in
    * Enkele zakken sportpoeders (cafeïne, groene thee extract, l-theanine)
    * Een zak met lege capsules
    * 2 verzendlabels
Men vroeg mij waarvoor dit allemaal diende en wat er precies inzat.

De politiemensen roken aan de Tupperware drinkfles en zeiden dat het naar een speciaal product rook.
Ik vertelde hen dat er niks inzat. Vroeger had ik er wel ooit wodka in gemengd, op dit moment zat er enkel spuitwater in.
Dit heb ik ook verklaard.

Men deed ook wat raar over de gripzakjes, alsof ik deze zou gebruiken om verdovende middelen in te steken.
Dit was niet het geval. Deze waren aan de zakken sportpoeders geplakt om deze te scheppen.

Daarna verklaarde ik wat er in de zakken sportpoeders zat.
Deze werden in beslag genomen. Ik vroeg hen of het niet duidelijk was wat er in zat, of ze dit niet met testers konden testen op drugs, maar neen, dit kon niet.

Ivm de lege capsules verklaarde ik dat dit is om de sportpoeders te vullen.

De verzendlabels had ik bij omdat ik die dag naar het postkantoor was geweest om 2dehandsspullen op te sturen.

----

Nu snap ik dat deze spullen (een 5-tal gripzakjes, capsules) kunnen worden gebruikt om andere zaken in te doen, dan bedoel ik met name illegale middelen. Echter is er bij mij, in mijn rugzak, niks van illegale middelen gevonden. Enkel voedingssupplementen, dit zijn zakken met een grote sticker van www.sportpoeders.nl, sommige nog gesloten zelfs, met duidelijk de inhoud aangeduid. Ik weet zeker dat men dit ter plaatse kon testen op illegale stoffen maar dit is niet gebeurt.

In plaats daarvan zijn al mijn supplementen, Tupperware drinkfles, enkele lege gripzakjes, capsules...

Maar het belangrijkste van al: mijn computer en smartphone in beslag genomen.

Intussen is dit 3 weken. Ik mag al iedere week 'de week erop' de spullen komen halen. Nu mocht ik normaal vandaag erom gaan (om alles), maar nu vertelde de agent mij dat mijn gsm volgende week zal klaar zijn en mijn Macbook nog enkele weken/maanden kan duren.

Dit is erg vervelend voor mij omdat ik vooral mijn Macbook nodig heb voor school, ik volg namelijk een ICT opleiding.

---

MIJN VRAAG:

1. Is het nu wettelijk wat de politie doet? Om iemand die in het donker op een bankje zit, mee te nemen, op te sluiten in een cel, omdat er voedingssupplementen in zijn rugzak zitten? Om daarna zijn computer en gsm in beslag te nemen?

Hou er ook rekening mee dat mijn gsm en laptop minder dan een maand oud zijn, gefactureerd zijn op mijn opa's naam, er geen illegale middelen gevonden zijn en ik deze nodig heb voor mijn opleiding.

Ik heb het gevoel dat de politie een spelletje speelt door dit week per week uit te stellen, daarna aan de telefoon nog te zeggen dat ik deze waarschijnlijk pas op de zitting terugzie (er is geen zitting, en deze zal er ook niet komen - ik ben er zeker van dat ik 100% in mijn recht ben).

2. Zijn er manieren om dit proces te versnellen? Ik snap dat ze hun onderzoek willen doen, maar wil namelijk ook mijn opleiding niet moeten afzeggen.

Ik loop wat verveeld met deze situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 12 apr 2019 16:49

U bent initieel opgepakt voor dronkenschap wss. Bij het opsluiten moeten ze inventaris maken van je spullen en hebben daarbij de poeders opgemerkt. Maar normaal hebben ze testers om die poeders te testen. Ale elk normaal politiekantoor heeft dat.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 apr 2019 16:50

Beste Cédric,


Het is voor ons niet altijd even gemakkelijk om op basis van een eenzijdige feitenrelaas correct juridisch advies te geven.
1. Is het nu wettelijk wat de politie doet? Om iemand die in het donker op een bankje zit, mee te nemen, op te sluiten in een cel, omdat er voedingssupplementen in zijn rugzak zitten? Om daarna zijn computer en gsm in beslag te nemen?

Hou er ook rekening mee dat mijn gsm en laptop minder dan een maand oud zijn, gefactureerd zijn op mijn opa's naam, er geen illegale middelen gevonden zijn en ik deze nodig heb voor mijn opleiding.

Ik heb het gevoel dat de politie een spelletje speelt door dit week per week uit te stellen, daarna aan de telefoon nog te zeggen dat ik deze waarschijnlijk pas op de zitting terugzie (er is geen zitting, en deze zal er ook niet komen - ik ben er zeker van dat ik 100% in mijn recht ben).
De reden van aanhouding zal allicht openbare dronkenschap zijn. U geeft zelf aan tekenen van dronkenschap te hebben vertoond, u heeft zich dronken in het verkeer begeven met uw fiets en (mogelijks) op een gevaarlijke plek geplaatst. De politie zit niet met nachtkijkers rond te speuren, allicht zullen zij op de hoogte gebracht zijn door andere verkeersgebruikers? Ik denk dat uw conclusie, dat u op dat moment werd aangehouden wegens die voedingssupplementen, niet correct is. Het lijkt mij een bestuurlijke aanhouding te zijn geweest, (<12u).

Het lijkt me duidelijk dat het parket een onderzoek is gestart. U rijdt 's avonds rond op een fiets met daarin de nodige attributen om te kunnen dealen, dat is natuurlijk verdacht. De laptop en GSM zal men uitlezen om te kijken of u communiceert en of verkoopt. De labels van de post helpen daar natuurlijk niet aan. Het onderzoek is in handen van het parket, de politie voert enkel uit. De beloftes van de politie zullen allicht steeds gehinderd worden door de (soms trage) werking van het parket. Het kan natuurlijk ook zijn dat het parket extra maatregelen neemt (een huiszoeking komt er niet zomaar, deze kan overigens niet plaatsvinden om 3u30 s nachts tenzij in specifieke gevallen: art 6 bis drugwet = gerelateerd aan drugs).

Als de zaken zijn zoals u zegt, is er geen reden tot paniek. Tenzij natuurlijk de stoffen die u in NL gekocht heeft, niet voldoen aan de Belgische regelgeving.

Van wie de spullen zijn, is niet relevant voor het parket.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 12 apr 2019 16:51

1:

u zit met u zatte klote (om het effe kort door de bocht te draaien) op ne hoop zand nadat u een voertuig heeft bestuurd (wat een fiets voor de wet dus is) en waarschijnlijk niet meer samenhangend geweest in uw spraak.

politie treft voor hen een onbekend poeder in uw rugzak aan, wat voor hen als drugs word aanzien, zeker op het uur dat men u aantreft

verder heeft u kleine plastic zakjes mee die wel degelijk door drugdealers ook worden gebruikt

onderzoek in een labo zal u waarschijnlijk wel gelijk geven


2:

neen, u kan de procureur (als ik mij niet vergis) een proberen aanschrijven mbt tot uw laptop etc, maar men is niet verplicht daar op in te gaan, onderzoek kan paar weken tot paar maand duren

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 12 apr 2019 17:11

Als we het even langs de andere kant bekijken, politie treft een persoon zwaar onder invloed aan met in zijn rugzak allerlei substanties. Dan is het niet abnormaal dat men aan drugs denkt. Dat er andere namen op staan, wil niets zeggen. Een dealer zou waarschijnlijk net hetzelfde doen. Naar mijn mening heeft de politie hier niets verkeerd gedaan.

Tweede vraag is reeds beantwoord.

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 15 apr 2019 01:29

Ik vraag me dan wel af waarom dat zo lang moet duren voor ze die PC teruggeven, een computerdisk copiëren duurt maar een paar minuten, afhankelijk van de grootte van de disk.
Afhankelijk van wat er op die computer staat, kan dit ervoor zorgen dat TS zijn schooljaar moet overdoen.
Gaat hij daarvoor dan schadevergoeding krijgen als blijkt dat hij onschuldig is ?

Issued
Berichten: 1227

#7 , 15 apr 2019 06:43

Omdat de daarvoor verantwoordelijke dienst met bitter weinig middelen moet werken. Die hebben nauwelijks reserve disks om naar te kopiëren en nog minder personeel.
https://www.hln.be/de-krant/computerspe ... ~afdb6c22/
https://www.techzine.be/nieuws/12409/be ... ijven.html

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”