Kosten overlijden vader zonder op de hoogte te zijn

Sophke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kosten overlijden vader zonder op de hoogte te zijn

#1 , 09 apr 2019 16:24

Hallo,

Blijkbaar is mijn vader overleden op 13 oktober 2018 en kreeg ik pas een brief van notaris hierover 10 november 2018.
Mijn naam staat niet vermeld op overlijdensbericht, het contact was door mijn broer onmogelijk gemaakt om bij mijn vader nog te gaan maar ben ik dan nu verplicht om ziekenhuisfactuur en begrafeniskosten en koffietafel mee te betalen? Ook al was ik totaal niet op de hoogte? In testament van mijn vader staat mijn broer aangeduid als uitvoerder van de papieren en overlijden maar er staat niet in vermeld dat ik uitgesloten zou zijn.
Ik heb eigen notaris en daar heb ik enkel getekend om fiscaal in orde te zijn. Maar heb het moeilijk met de kosten alsook dat iedereen om cru te zeggen nog es goed is gaan eten en drinken op koffietafel en dat ik dat moet meebetalen samen met de andere kosten. Kan ik dit verwerpen en aan opdrachtgever mijn broer laten aanrekenen?
Alvast bedankt voor reactie.
Sophie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 09 apr 2019 16:30

Begrafeniskosten zijn steeds voor de erfgenamen, over de koffietafel kan gediscussieerd worden of dit erbij hoort of niet.

Sophke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2019 18:24

Goed om te weten, ik heb niets besteld dus koffietafel van 1500 euro moet ik niet meebetalen wettelijk gezien dat is toch al serieus wat minder maar waarom spreekt notaris daar niet over? Bedankt voor de info ik ga dit aankaarten bij mijn notaris.

Reclame

koffiepot
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2019 19:50

Normaal worden deze kosten afgetrokken van de tegoeden van de overledene, indien er nog geld aanwezig op zijn bankrekening(en). Indien er effectief nog geld op rekening staat kan je gewoon deze facturen afgeven in de bank

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 09 apr 2019 19:58

Niet vergeten de erfenis te weigeren of te aanvaarden onder voorbehoud boedelbeschrijving (kost geld) als je twijfelt of er actief is.

Zelfs bij weigering is uw deel van de begrafenis en ziekenhuis te betalen. Koffietafel idd niet.

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 26 apr 2019 09:41

Wie koffietafel besteld ...betaald koffietafel .
Dit is echter niet juist. De kosten van koffietafel, begrafenis, ... vallen ten laste van de nalatenschap. Ze horen op de passief zijde te staan.
Mijn broer was vooroverleden op mijn moeder. Aangezien de relatie is de familie slecht was (oorzaak was jongste broer), werden mijn zus en ik niet vermeld op de rouwbrief van onze broer, noch op de rouwbrief van ons moeder.

Dat we niet vermeld werden op de rouwbrief is geen misdrijf. Je had het recht om een tweede rouwbrief op te stellen.
Ik kreeg geen uitnodiging voor mijn schoonfamillie om op de koffietafel te komen, mijn zus wel. Alle kosten gingen van de totale nalatenschap af.

willyboy
Berichten: 897

#7 , 26 apr 2019 11:28

Uit de archieven van dit forum

#7 , 2 jaar 3 maand geleden (21 jan 2017 15:57)

ik dacht dat de erfgename uiteraard de begrafenis betaalt. Maar een koffietafel is geen begrafenis. Dus dat diegene die de koffietafel besteld heeft, 'm ook moet betalen. Want het plaatje is duidelijk: als de erfgename de begrafenis had besteld: was dat de hele procedure: inkisting, vervoer en begrafenis/of crematie. Je kan geen halve begrafenis bestellen en dan zelf de put graven en de kist neerlaten. Maar die koffietafel erna is géén must....

Mathieu Rutten

#8 , 26 apr 2019 13:52

In de meeste gevallen wordt de koffietafel door de begrafenisondernemer georganiseerd en ook op de factuur vermeld. Deze factuur kan betaald worden van de geblokkeerde rekening.
wat zegt notaris.be hierover:
16 Wie betaalt de begrafeniskosten?

Bij een overlijden horen helaas ook bepaalde kosten, denk maar aan de kosten voor de begrafenis, de kosten voor de koffietafel of de rouwmaaltijd. De begrafeniskosten kunnen op verschillende manieren worden betaald:
1. De begrafeniskosten kunnen vooraf betaald worden uit de nalatenschap. (indien er voldoende vermogen is natuurlijk). Aan de hand van een begrafenisfactuur kan de bank van de overledene rechtstreeks het verschuldigde bedrag betalen.
2. Een erfgenaam kan de begrafeniskosten betalen en zich hierna verhalen op de rest van de erfgenamen. De wet schrijft immers voor dat iedere erfgenaam moet bijdragen in de betaling van de schulden en de lasten van de nalatenschap, ieder naar evenredigheid van wat hij daaruit ontvangt.
3. Bij de aangifte van nalatenschap, kunt u deze kosten inbrengen als schuld van de nalatenschap. Daardoor zult u minder erfenisrechten moeten betalen. Er zijn ook andere kosten die u kunt inbrengen als schuld van de nalatenschap. Raadpleeg hiervoor uw notaris.

Opgelet: het betalen van begrafeniskosten is niet afhankelijk van het al dan niet aanvaarden van de nalatenschap. Ook de erfgenaam die een nalatenschap verwerpt, kan worden verplicht bij te dragen in de begrafeniskosten. Indien u zelf een contract met de begrafenisondernemer hebt afgesloten bent u contractueel verbonden, zelfs als u de nalatenschap verwerpt.

Omgekeerd geldt de regel ook: het is niet omdat u de begrafeniskosten op u neemt dat u daarmee de nalatenschap aanvaardt.

Merk op dat u in sommige gevallen wel recht heeft op een begrafenisvergoeding. Informeer u hierover.

Sophke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 apr 2019 09:41

Er zijn de nodige gelden aanwezig om te betalen mijn notaris heeft aangeraden om toch voor aanvaarding nalatenschap te kiezen doch heb ik nu getekend om fiscaal in orde te zijn maar nog geen akkoord gegeven voor verdeling nalatenschap. In testament staat ook dat de wettelijk samenwonende vriendin vader mag blijven wonen tot haar overlijden maar de erfgenamen moeten kadastraal inkomen betalen en brandverzekering heb nu ook ontdekt dat er op de woning handelshuis staat vermeld maar dit was tot mijn ouders gescheiden zijn 34 jaar geleden is nooit aangepast zij was kapster en ik mocht van de ruimte mijn slaapkamer maken van mijn vader. Nu is dit opbergruimte geworden. De vriendin heeft nr plaat wagen naar div gestuurd ik vraag mij af op welke rekening de autotaks en verzekering zal deels teruggestort worden?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 28 apr 2019 11:37

heb nu ook ontdekt dat er op de woning handelshuis staat vermeld maar dit was tot mijn ouders gescheiden zijn 34 jaar geleden is nooit aangepast
Kan zijn dat dit nooit aangevraagd werd.
Kan ook zijn dat de gemeente geen omzetting naar woonhuis toeliet.

Je moet ook zien of statuut handelswoning bij een verkoop in de toekomst nuttig kan zijn (ttz, betere prijs oplevert), en of dat opweegt tov het hogere kadastraal inkomen tot dan.

Sophke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 apr 2019 18:38

Ah zo dus beter zo laten geregistreert staan dus?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 28 apr 2019 20:05

Ah zo dus beter zo laten geregistreert staan dus?
Hangt er van af wat je er mee wil doen, en of de buurt nog enigszins levensvatbaar is voor handel ...

Sophke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 apr 2019 04:08

Het is in een klein dorp gelegen ik wil het zo snel mogelijk verkopen van zodra de vriendin van mijn vader komt te overlijden vroeger kan het helaas niet ook niet via verkoop op afspraak tot persoon overlijdt. Er is geen communicatie met de 2 andere erfgenamen. Alles verloopt via notaris ik heb nu wel alles laten overbrengen naar mijn eigen notaris wegens wantrouwen ik andere erfgenamen en de notaris van hen. Mijn deel successie kosten is reeds 20000 euro blijkbaar zit de woning er ook reeds in verrekend hoop ik toch?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”