Dubbele Loonoverdracht

Hudyakova.y
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Dubbele Loonoverdracht

#1 , 05 apr 2019 13:06

Goedemiddag iedereen,
Door een tijdelijke werkloosheid van mijn man heb ik een betalingsachterstanden gecreëerd van 3 maand bij 2 verschillende schuldeisers( 552 voor de schuldeiser waar ik op dit moment nog 3339 euro verschuldigd ben op 5001 en nog een ander waar de loonoverdracht vanaf april in werking treedt voor een bedrag van 7300 euro waarcik normaal gezien 389 euro per maand voor betaalde)waardoor er een loonoverdracht tot stand gekomen is. De beide leningen zijn wel van onbepaalde duur, er is er een visakaart aan verbonden en ik vind de contracten ook niet meer terug jammer genoeg.
Ondertussen heeft mijn man werk en vind ik de overdracht op zich in principe zelfs een pluspunt en ergens ook een zekerheid dat alle schuld op tijd zal worden afgelost.
Maar...Heb daar nog enkele vragen over en de schuldeisers kunnen me geen deftig antwoord geven( waarschijnlijk omdat het afhangt van de situatie en het geleend bedrag).
Ik sta dan ook gemeld op de zwarte lijst momenteel...
Er is bij aangaan van de lening wel een akte ondertekend.
1)Hoe berekenen ze de loonoverdracht gezien er 2 verschillende schuldeisers zijn?
2)Is enkel mijn inkomen vatbaar voor loonoverdracht?( ik ben de hoofdintekenaar en de visakaart staat ook enkel mijn naam op vermeld)
3)Vermindert het bedrag van overdracht naarmate het totaal verschuldigd bedrag kleiner wordt door een reeds afbetaalde som?
4)Wordt mijn vakantiegeld en eindejaarspremie ook overgedragen?( nu wordt er slechts 552 euro overgedragen en niet de volledige 2100)
5)Wanneer stopt de loonoverdracht? Enkel bij het innen van het overschreden bedrag+ 3 maand of enkel bij een volledig afgelost totaalbedrag van de lening?
6)Stopt de overdracht automatisch of moet ikzelf/ werkgever een aangetekende brief sturen om het stop te zetten?
7)Vanaf welk moment( nog tijdens loonoverdracht of na volledige afbetaling van het geleend bedrag) wordt ik geschrapt van de zwarte lijst?
Graag een duidelijk antwoord gezien ik niet echt een duidelijk antwoord gevonden heb via het internet....
Mvg
Wie wilt zoekt een mogelijkheid, wie niet wilt zoekt een excuus...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2019 15:36

1/Ze kunnen maar het maximum inhouden dus zoals nu voor allebeide leningen
2/Als jullie gehuwd zijn zonder contract gaat men ook aan je man zijn inkomen zitten, maar beperkt tot 1128€ zijn beslag vrij.
ook van deze kunnen ze niks inhouden .

tegemoetkomingen voor mindervaliden
inkomstengarantie voor ouderen
3/Neen deze sommen blijven tot einde
4/ Ja een groot deel vakantiegeld en het totaal eindejaarspremie .

5/Deze eindigen tot alles is betaald, daar je contract nu is verbroken en zij loonbeslag doen .
6/ Deze zal stoppen wanneer alles + intresten + kosten deurwaarders voor elke maand te innen, een groot bedrag elke maand volledig betaald is .

7/Neen, je word pas geschrapt 12 maanden na dat de banken de gelden op hun rekening staan .
Wil niet zeggen wanneer je na die twaalf maanden er af bent je ergens krediet gaat krijgen, dit kan dan nog een paar jaar duren eer een financiële instelling je krediet of een krediet kaart gaat geven, dit ligt vooral aan de kredietverzekeringen, en geen enkele bank zal staan te springen om je nog een krediet te geven, dit kan jaren duren .

Je geeft je zelf in nesten gewerkt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hudyakova.y
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2019 20:45

Wat u zegt is volgens mij niet helemaal juist, we zijn wettelijk samenwonend en hij werkt nog maar juist en zijn rekeningnummer is ongekend bij de kredietgever dus dat kan al niet. Wettelijk minimum dacht ik dat het 1200 was dus een volledige overdracht kan al niet gebeuren( we hebben het hier over LOONOVERDRACHT en niet over LOONSAFSTAND)
De vraag was eigenlijk niet of ik mezelf in de nesten heb gewerkt want Danku zo ver was ik ook al🤔🙄🤷‍♀️
Maar over hoe het bedrag wordt berekend op het over te dragen loon indien er 2 verschillende schuldeisers zijn.
Denk om een duidelijk en een juist antwoord te geven( nov meer in de grond boren hoeft niet😉)
Wie wilt zoekt een mogelijkheid, wie niet wilt zoekt een excuus...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 05 apr 2019 21:39

Eens lezen:
https://trends.knack.be/economie/ondern ... 19057.html

U spreekt van mijn man dan wordt er uitgegaan van gehuwd zijn..
U kan ook wettelijk samenwonen met verklaring bij gemeente of met authentieke akte bij notaris.
Of feitelijk samenwonen wat het dus niet was maar wel een gemene rekening hebben enz enz

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9771,d.d24

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2019 22:25

Wat u zegt is volgens mij niet helemaal juist, we zijn wettelijk samenwonend en hij werkt nog maar juist en zijn rekeningnummer is ongekend bij de kredietgever dus dat kan al niet. Wettelijk minimum dacht ik dat het 1200 was dus een volledige overdracht kan al niet gebeuren( we hebben het hier over LOONOVERDRACHT en niet over LOONSAFSTAND)
De vraag was eigenlijk niet of ik mezelf in de nesten heb gewerkt want Danku zo ver was ik ook al🤔🙄🤷‍♀️
Maar over hoe het bedrag wordt berekend op het over te dragen loon indien er 2 verschillende schuldeisers zijn.
Denk om een duidelijk en een juist antwoord te geven( nov meer in de grond boren hoeft niet😉)
Als je het juist wil hebben het is LOONBESLAG !! OK

En daarvoor hebben ze u man zijn rekening niet nodig, ze gaan die centen wel gestort krijgen van zijn werkgever net zoals bij u.

2 of 1 schuldeiser doet er niet toe, dit zullen de deurwaarders en de beslag rechter het wel regelen, daar hoef je u geen zorgen om te maken.

Wettelijk samen wonen is bijna het zelfde als gehuwd zijn voor de wet , man heeft ook geprofiteerd van de schulden die u gemaakt heeft, dit is meestal de stelling van elke rechter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hudyakova.y
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2019 22:42

Bedankt voor de feedback😊
Goede avond nog
Wie wilt zoekt een mogelijkheid, wie niet wilt zoekt een excuus...

Hudyakova.y
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 apr 2019 23:21

Bedankt Franciscus!! U hebt me al een heel eind vooruit geholpen met al mijn vragen!!! Super tif dat er nog mensen zijn die oprecht een behulpzaam antwoord geven zonder al hun frustraties te uiten! Bedankt! Heb weer een beetje moed gekregen🥺
Wie wilt zoekt een mogelijkheid, wie niet wilt zoekt een excuus...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2019 09:06

Super tif dat er nog mensen zijn die oprecht een behulpzaam antwoord geven zonder al hun frustraties te uiten!
Ik ben zeker niet gefrustreerd hoor er komen hier elke dag dergelijk vragen binnen .
Wat in geval van samenloop van beslag en/of van overdracht?

Wanneer de werkgever geconfronteerd wordt met verschillende vragen tot beslag of overdracht, kan hij niet vrij beslissen welke schuldeisers hij eerst zal betalen. Het is dan ook belangrijk na te gaan aan welke schuldeiser hij wettelijk gezien voorrang moet verlenen. De verschillende mogelijkheden van samenloop worden in de volgende titels besproken:

- samenloop van beslag en overdracht.https://www.securex.eu/be/lex-go.nsf/vw ... KhQtNjgqM8



maar lees deze tekst eens .

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... ~3&Lang=NL.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hudyakova.y
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 apr 2019 12:03

Bedankt voor de snelle feedback allemaal, het is voor mij nu eindelijk iets duidelijker.
Zo te zien aan de loon van mijn man zijn onze lonen niet samengevoegd door de schuldeiser voor overdracht.
Hopelijk blijft het zo ook dan ben ik binnen een 10 tal maand af van onze schulden!
Mvg
Wie wilt zoekt een mogelijkheid, wie niet wilt zoekt een excuus...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”