Terugvorderen voorschot

Ed944t
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terugvorderen voorschot

#1 , 05 apr 2019 14:53

We contacteerden de firma naam verwijderd JurecaBE moderator voor gyprocwerken in keuken en toilet. Na akkoord met de offerte betaalden we een voorschot van 30%. Er werd mondeling overeengekomen dat de werken zouden uitgevoerd worden op 1 en 2 april 2019. We moesten 15m parkeerplaats voorzien waarvoor we "verboden parkeerborden" hebben aangevraagd bij de gemeente. De aannemer is echter op 1 april niet opgedaagd. Ik heb hem via GSM , SMS en mail gans de dag proberen te bereiken tot 22u 's avonds. GSM was onbereikbaar , SMS en mails bleven onbeantwoord. Op 2 april 's morgens heb ik hem via mail en SMS gevraagd me dringend te contacteren of het betaalde voorschot terug te storten. Mail werd beantwoord met de melding dat het voorschot op mijn rekening was teruggestort, zonder enige verdere uitleg of excuses voor het niet opdagen. Nu 5 april staat het bedrag nog steeds niet op mijn rekening, hoewel binnenlandse overschrijvingen gewoonlijk binnen 1 à max.2 dagen uitgevoerd worden. Ik heb hem vandaag nogmaals gemaild met de vraag te controleren of de storting wel werd uitgevoerd of me een bewijs van overschrijving toe te sturen. In deze mail heb ik als uiterste betaaldatum 10 april gesteld. Wat als de aannemer het bedrag niet (voor die datum) terugstort?
mvg,
Y

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2019 15:42

Je moet dit voorschot niet zo snel verwachten
.
U breekt contractbreuk, het is niet omdat hij mondeling waar u geen enkel bewijs van heeft dat hij op 1/04 ging komen dat hij er ook moet zijn.

Als deze er met een maand komt zal dit ook zo zijn tenzij u hem zijn voorschot laat als vergoeding voor contractbreuk .

Er zijn hier op dit forum al meerdere geweest en niet van 5 dagen maar van 5 maand over tijd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 05 apr 2019 15:59

Mail werd beantwoord met de melding dat het voorschot op mijn rekening was teruggestort, zonder enige verdere uitleg of excuses voor het niet opdagen.
Ik vermoed dat die mail per mail beantwoord werd (en dus niet puur mondeling). Dat zou kunnen een (begin van) bewijs zijn dat de aannemer akkoord ging om het contract te ontbinden (en dus het voorschot terug te betalen). We zijn wel nog maar 5 april. Een beetje geduld lijkt me hier op zijn plaats.

Daarenboven is het tegen de forumregels (en het lijkt me ook niet erg verstandig) om de naam van de aannemer hier te vermelden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 05 apr 2019 16:58

1 april is altijd een beetje verdacht om iets af te spreken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ed944t
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2019 17:34

Contactbreuk? Ik geef de aannemer de kans me ofwel te contacteren, ofwel het voorschot terug te storten. Vermits hij het laatste verkiest, lijkt het me eerder dat hij contactbreuk pleegt, niet ik.
Tevens belooft hij niet het voorschot terug te betalen, hij stelt in zijn mail dat dat al gebeurd is: "Het voorschot werd overgemaakt op uw rekening."
Ik vraag me trouwens af of ik de kosten voor het vrijhouden van parkeerplaatsen niet van hem kan terugvorderen?
Mijn excuses trouwens voor het vermelden van de firmanaam. Ik was niet op de hoogte van die forumregel.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 apr 2019 20:15

Heb je er eigenlijk al eens aan gedacht hem een aangetekende ingebrekestelling te sturen, en hem een schadevergoeding te vragen voor de huur van de parkeerverbodsborden, of waren die gratis ?

Terug naar “Aanneming”