Onbetaalde schoolfacturen

Allilo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onbetaalde schoolfacturen

#1 , 04 apr 2019 14:21

Beste

Ik het gisteren een mail ontvangen van de vorige school van onze kids.

Om even kort te schetsen: wij zijn op 27/03/2017 verhuisd naar Limburg, kids toen in 1ste en 2de leerjaar.

In de mail werd gemeld dat de school reeds verscheidene aanmaningen heeft verstuurd betreft onbetaalde facturen voor een bedrag van 660euro!

De facturen werden op de school steeds aan de kinderen zelf meegegeven. Elke factuur die ik heb, heb ik dubbel gecheckt (alhoewel ik steeds noteer wanneer ze betaald is op de factuur zelf) en alles werd effectief betaald wat ik in mijn bezit had.

Ik heb nog NOOIT een schrijven, telefoon, aangetekend schrijven ontvangen en heb zelfs 1jaar lang (normaal is dat meestal 4 maand) mijn post laten forwarden.

Ik heb ook even de factuurdata e.d. nagekeken en blijkt dat er bijvoorbeeld voor de zoon 2 facturen op 2/1/2017 staan, voor de dochter zelfs 3 facturen op 2/1/2017...dat kan al sowieso niet. Er was geen vaste datum voor het meegeven van de facturen, maar sowieso altijd maar 1 per x aantal weken.
Daarnaast is er ook voor elk een factuur op eind april 2017, maar toen waren we al verhuisd en zoals ik al zei...als ze het dan per post hadden opgestuurd, dan had ik dat ook moeten ontvangen, wat niet het geval was...

Wat doe ik hiermee?

Hartelijk dank voor de info!
Grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 apr 2019 14:57

Voor schoolfacturen geldt een kwijtende verjaringstermijn van 1 jaar, School zal moeten bewijzen dat deze verjaring het afgelopen jaar werd gestuit door een aanmaning. Belangrijk voor kwijtende verjaring is wel dat u op geen enkele manier erkent dat de schuld nog bestaat.
"sowieso" schrijf je zo.

Mathieu Rutten

#3 , 04 apr 2019 16:28

Beste,

Wil u zich niet bloot stellen aan het inzetten van een incassobureau, raad ik u aan om even te overleggen met de school om samen uit te maken of er geen sprake kan zijn van een vergissing en/of dubbele of ten onrechte aanrekening. De school moet de kans hebben om de facturen op het correcte adres aan te bieden. Dit betekent dat u de school tijdig in kennis moet gesteld hebben van uw correcte adres. Ik raad u toch aan om zeer voorzichtig om te springen met termen als verjaring. De rechtsregels op de verjaring zijn soms nogal een kluwen. Er zijn immers heel wat factoren die kunnen meespelen. Gezien u reeds schoolfacturen betaald heeft, weet u dat er een facturering staat tegenover het volgen van onderwijs in die bepaalde school. U heeft zich hiermee akkoord verklaard. Het staat u altijd vrij om bepaalde schoolfacturen te betwisten. Met mekaar praten heeft al heel wat problemen opgelost en en/of vermeden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Ik wens u veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 04 apr 2019 16:57

Het gevaar van de facturen te betwisten is volgens mij dat het een erkenning van het bestaan van de schuld kan impliceren.
"sowieso" schrijf je zo.

Mathieu Rutten

#5 , 04 apr 2019 17:11

Didymus,

Geleverde prestaties dienen vergoed te worden. Meer uitleg gaan vragen aan de school is helemaal geen schuldbekentenis. Indien er vergissingen zijn gebeurd en de school zet deze niet recht, dan kan betrokkene deze betwisten. Misschien mijn tussenkomst eens volledig en begrijpend lezen. Niets doen en alles maar laten gebeuren is zeker geen optie. Ik ben geen jurist en ik claim dit ook niet te zijn. Er zijn voldoende juristen op dit forum. Ik hoop dat deze de juiste toedracht toelichten. Ik ben voorstander van het aanreiken van oplossingen en niet van losse flodders die mensen nog meer in de problemen brengen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Allilo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 apr 2019 17:18

Beste

Het gaat hier helemaal niet om betwisting van facturen en dat geleverde diensten vergoed dienen te worden. Daar ben ik volledig mee akkoord.
Ik ben zelf zelfstandige, als ik facturen niet tijdig rappelleer, dan ben ik toch degene die in fout is? Of als mijn klant de factuur niet ontvangen heeft om één of andere reden en ik niet tijdig iets laat weten, dan kan mijn klant toch ook niet weten of er achterstallige bedragen zijn...

Dat is nu net waar ik het over heb. Niet of er al dan niet prestaties zijn die nog betaald dienen te worden. Normaal hebben ze inderdaad ons nieuwe adres, maar indien daar mss iets is misgelopen, heb ik zoals gezegd een jaar lang mijn post laten doorsturen. Ik denk dat dat tijd genoeg is om rappels te sturen, niet? Plus het feit dat ze me telefonisch ook kunnen contacteren en dat ook niet gebeurd is. Dan ben ik toch niet degene die in fout is hier, zoals u doet uitschijnen? Er lijkt veel niet te kloppen en dat is nu net de frustratie en hetgeen waar ik niet aan uit kan...

Mathieu Rutten

#7 , 04 apr 2019 17:29

Geachte Allilo,

Mijn beperking betrof niet uw tussenkomst maar het antwoord van een andere gebruiker. Het betalen van schoolfacturen ligt mij zeer nauw aan het hart. Om nu op uw antwoord terug te komen. In mijn voorstellen streef ik naar een oplossing zonder al te veel poeha. Mag ik er u op wijzen dat het feit dat u aan BPOST opdracht heeft gegeven om uw post na te sturen, niet wil zeggen dat de verzender hiervan op de hoogte is. De school kan dus niet weten dat de post werd doorgestuurd. Ik heb en spreek hier absoluut geen schuld uit. Iedereen heeft graag zijn centen. Ik wil alleen maar zeggen dat het hier om een misverstand kan gaan bij beide partijen. In deze lijkt het me aan te raden om het initiatief te nemen.
Ik wens u veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 04 apr 2019 21:34

Meer uitleg gaan vragen aan de school is helemaal geen schuldbekentenis. Indien er vergissingen zijn gebeurd en de school zet deze niet recht, dan kan betrokkene deze betwisten. Misschien mijn tussenkomst eens volledig en begrijpend lezen.
Ik hoop dat u hetzelfde doet met de mijne. De manier waarop uitleg wordt gevraagd kan van belang zijn, dat is het punt. Evenmin heb ik gesuggereerd dat TS niet moet reageren, ik heb alleen de piste van kwijtende verjaring aangebracht omdat dit wel eens de snelste weg zou kunnen zijn om dit van de baan te krijgen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Onderwijsrecht”