afwezigheid op school

Lema Nawabi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

afwezigheid op school

#1 , 01 apr 2019 14:00

Hallo,

Ik heb een vraagje: mag/kan school de orderbrief voor de afwezigheid van het kind weigeren omdat de leerling al een onwettige afwezigheid vooraf had en dat zij die brief al had moeten gebruiken? maar in de schoolreglement is dat niet zo vermeld dat ouders eerst de vier brieven moeten gebruiken voordat er een onwettige afwezigheid is.
De school had begin van school jaar vier vooraf geprinte strookjes gegeven om deze te gebruiken voor het school jaar. Wij moeten die strookjes van school gebruiken niet eigen brief. Mijn dochter was midden februari ziek voor een dag, maar wij vonden dat strookje voor afwezigheid niet terug. dus zij is onwettig geregistreerd bij school. OP 14/3 werd zij ziek en ging niet naar school. Zij heeft na deze afwezigheid opnieuw het strookje/briefje gezocht en gevonden. Wij hebben de brief gebruikt voor 14/3 toen zij ook toevallig examen had. Nu school weigert onze brief en zegt dat zij onwettig afwezig is op 14/3 en daarom krijgt zij een nul voor de examen op die dag.
Ik kan de directie niet vertrouwen, want in het verleden hadden zij ook een probleem niet opgelost...
Wat zou ik moeten doen?

Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kristin
Berichten: 204

#2 , 01 apr 2019 15:16

Bij mijn kinderen dien je een doktersbriefje binnen te brengen als zij tijdens een examen ziek zijn. Dus eerst uw schoolreglement nazien

eylis
Berichten: 8837

#3 , 01 apr 2019 18:33

De wetgeving is formeel: zelfs al gebruikt de school specifiek voorgedrukte formulieren om door de dokterte laten invullen: een attest van de dokter zelf is perfect legaal. Om een voorbeeld te geven: als uw kind een plots spoedeisend moet opgenomen worden in het ziekenhuis, dan dent niemand er aan om zo'n "speciaal voorgedrukt briefje van de school" mee te nemen. Attest van de dokter is geldig.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 01 apr 2019 21:25

Veel scholen gebruiken dit soort briefjes alleen om een afwezigheid zonder doktersattest te laten wettigen
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 15 mei 2019 14:45

Beste

In elk geval : als zij 'toevallig' afwezig is op de dag van het examen, kan zij daar ook geen punten op krijgen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Onderwijsrecht”