poes vangen

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

poes vangen

#1 , 30 mar 2019 09:40

we hebben hier in het straat iemand die de mensen hun poes vangt en een tijd opsluit.
kerel zegt, als jij uw poes buitenlaat mag ik die vangen, zelfs met verschillende buren er bij
eind december ben ik naar politie gestapt, politie kan hiervoor volgens hun geen proces verbaal opstellen, ze zijn wel mijn gechipte poes daar gaan buitenhalen. heb mijn poes 10 weken binnengehouden en uiteindelijk terug buitengelaten en voila mijn poes zit allicht nu terug gevangen. alsook op lokale faceboekgroep vernomen dat mensen van paar huizen verder het hier ook mee te maken hebben.

is er een wettelijke basis waar in staat dat je andermans poes niet mag vangen en kan ik op basis daarvan eisen dat er een proces verbaal wordt opgesteld of heeft die kerel inderdaad gelijk dat je ongestraft iemand anders zijn poes mag vangen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 mar 2019 09:46

Politie moet altijd PV opstellen, dit valt m.i. onder diefstal.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2019 11:25

Absoluut de politie moet PV op stellen, en blijft hier in gebreke. Poezen vangen is strafbaar,. Indien men een poes vind op straat of elders; moet men deze naar een dierenarts brengen om vast te stellen of ze een chip heeft, en deze spoort de eigenaar op. Indien na een bepaalde tijd de eigenaar niet opdaagt, mag men deze poes houden of naar een dierenopvang brengen.
Terug politie inschakelen en een PV eisen. Indien ze niet willen, een klacht indienen bij de dienst intern toezicht lokale politie; of korpschef van de politiezone. Indien geen gevolg Comité P.

Reclame

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2019 11:51

Poezen vangen is strafbaar,.
op basis van wat?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2019 11:58

ik heb nog weet van dat men ze vangt voor de kookpot, en dan ?? :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 30 mar 2019 12:04

ik heb nog weet van dat men ze vangt voor de kookpot, en dan ?? :lol: :lol:
Ja; in de eerste wereldoorlog toen je nog klein was ;-)

eylis
Berichten: 8840

#7 , 30 mar 2019 12:07

dit is eigenlijk diefstal op basis van het feit dat een kat enerzijds door haar specifieke raskenmerken vrij mag rondlopen en anderzijds correct gechipt en identificeerbaar moet zijn. Precies door die chip kan elke poes (met een eigenaar) geidentificieerd worden en mag men zo'n poes dus niet zomaar zelf bijhouden, dat zou diefstal zijn. Als je merkt dat eenzelfde kat altijd in je tuin rondhangt en er niet erg verzorgd uitziet, zou je ze in principe wel kunnen lokken/vangen en naar de dierenarts/asiel brengen; Daar kijkt men wie de eigenaar is en kan de eigenaar ze daar ophalen. Maar de kat "achterhouden" is dus de normale procedure moedwillig verhinderen en dat is een vorm van ongeoorloofd lenen, tijdelijke diefstal eigenlijk :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2019 12:21

ik heb nog weet van dat men ze vangt voor de kookpot, en dan ?? :lol: :lol:
Ja; in de eerste wereldoorlog toen je nog klein was ;-)
Dit is tussen de 25 en de 30 jaar geleden, dus in de begin jaren 90
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mar 2019 12:56

volgens dit besluit verboden maar is er geen sanctie voorzien

5 FEBRUARI 2016. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de identificatie
Art. 4. Niemand mag een kat ten kosteloze of bezwarende titel verwerven tenzij die kat geïdentificeerd en geregistreerd is overeenkomstig de bepalingen van dit besluit.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mar 2019 12:59

Er zijn hier een aantal vaste forumleden die het steeds niet kunnen nalaten om de spot te drijven met ernstige reacties. Verwijzen dikwijls zelf naar dit is een juridisch forum, maar maken er hier een lachertje van.

Eylis bevestigt tevens mijn reactie en is klaar en duidelijk. Er bestaat wel degelijk een wetgeving op het houden van katten. Uw poes is gechipt dan is het zeker een strafbaar feit.
Indien men een kat vindt, is men bij de wet verplicht deze binnen de 4 dagen over te dragen aan het gemeentebestuur of een dierenarts.
Dierenmisbruik of mishandeling of andermans lievelingsdiertje verwijderen of opsluiten IS GEEN LACHWEKKENDE ZAAK.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 mar 2019 13:01

#9 De Reden : is zoals de meeste wetten in België : sancties en straffen blijven openstaan. Veel wetten zijn gewoonweg lege dozen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 30 mar 2019 13:28

#9 De Reden : is zoals de meeste wetten in België : sancties en straffen blijven openstaan. Veel wetten zijn gewoonweg lege dozen.
Dat klopt. Dozen zo leeg als de hoofden van veel politici.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#13 , 31 mar 2019 11:55

Toch is een lege doos niet per se nutteloos. Het kan wel degelijk erg nuttig zijn.

Voor het bekomen van een schadevergoeding moet je drie zaken aantonen: fout, schade en causaal verband. Een fout is een onrechtmatige daad of een inbreuk op een materiële rechtsnorm.

Dus een lege doos is nog steeds een enorme hulp voor het vorderen van schadevergoeding.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 mar 2019 12:27

# 13 Ghentian
Akkoord met uw reactie. Maar dan moet er van rechtswege ( in dit geval de politie ) ook opgetreden worden naar de wet en niet afgewimpeld als overbodig, nutteloos werk. Een inbreuk is een inbreuk, mag men deze zelf niet belangrijk vinden, maar de wet zal zeker tegenover iets staan en dienen voor personen die het item wel belangrijk vinden.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 mar 2019 16:24

in feite kan men gratis een huisdier houden op kosten van een buurman

je vangt een poes
houd die 3 maanden binnen
voor je ze buitenlaat geef je ze wat lekkers zodat de poes terugkomt

naderhand houd je ze 5 dagen van de week binnen,
je hebt een poes en de eigenaar kan al de onkosten betalen

wat kan je hier tegen doen, behalve uw poes levenslang opsluiten?
want de poes komt dan op vrijwillige basis naar binnen en er valt onmogelijk te bewijzen dat je de poes hebt gevangen en opgesloten hebt in het verleden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Milieurecht”