Filmen babysit

Nafi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Filmen babysit

#1 , 28 mar 2019 19:19

Ik werk thuis en tijdens mij werkuren doe ik beroep op een babysit (17 jaar) die met mijn zoontje in de woonkamer blijft.
Wij hebben in de woonkamer een babyfoon met camera die gewoon naast de televisie staat en verbonden is met onze iPad. Wij gebruiken deze voor wanneer ik thuis mijn voorbereidingen en administratie doe in het bureau, maar de baby in de box slaapt of gewoon in de woonkamer aan het spelen is. Deze is duidelijk zichtbaar maar we hebben het echter nooit specifiek aangegeven omdat we hier normaal geen gebruik van maken.

Gisteren nam ik tijdens de werkuren mijn iPad om iets op te zoeken en stond de applicatie van de babyfoon nog open. Tot mijn grote verbazing zag ik dat de babysit mijn zoontje sloeg. Ik ben een tijdje blijven kijken en toen ik zag dat ze dit nogmaals deed, ben ik beginnen filmen om bewijs te hebben.
Toen ik haar confronteerde en vroeg waarom ze dit deed, gaf ze aan dat ze vond dat ze helemaal niets verkeerd deed. Dit baart mij enorm zorgen want ze babysit nog op veel andere kinderen.

Nu is de vraag.. Is het filmen strafbaar? Kan ik hiermee een klacht indien zonder zelf in de problemen te komen? Bij ons komt ze sowieso niet meer babysitten maar ik wil voorkomen dat ze dit nog bij andere kindjes doet.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 29 mar 2019 18:54

Een werknemer (want dat is uw babysit) filmen mag niet zomaar (cf. CAO 68), maar ook onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal kan volgens de Antigoonleer toch gebruikt worden.

Als de babysit uw kind inderdaad heeft geslagen en niet inziet dat dit fout is, dan is dit toch vele malen zwaarwichtiger dan uw overtreding en zou ik in uw plaats niet twijfelen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”