Vraag in verband met woonbonus na trouw

Milanello
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Vraag in verband met woonbonus na trouw

#1 , 20 mar 2019 09:50

Beste,

ik heb in 2013 een appartement gekocht. In 2017 ben ik getrouwd ben iemand die buiten de EU woonde en ook een niet-EU nationaliteit heeft. Mijn vrouw woont ondertussen sinds de trouw in België en heeft ook een verblijfsvergunning (via gezinshereniging). Mijn vraag: kan zij ook van de woonbonus genieten? Indien wel, welke stappen moet ik hiervoor ondernemen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 20 mar 2019 11:53

Beste

raadpleeg de overheidssite https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -woonbonus

Een voorwaarde is alvast dat aftrek enkel mogelijk is als je (mede) eigenaar bent.
gezien chronologie neem ik aan dat u de woning alleen kocht. Derhalve kan zij niet genieten van de woonbonus.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Milanello
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2019 12:03

Bedankt voor je reactie!
En de enige manier om haar medeeigenaar te maken is waarschijnlijk om de akte te laten aanpassen bij de notaris? Dit zal waarschijnlijk teveel kosten en het niet waard zijn?

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 23 mar 2019 14:00

Beste

Te bespreken met een notaris. U kan uw eigendom in het kader van het huwelijk wel in de gemeenschap brengen. daardoor wordt zij mede eigenaar en kan fiscale aftrek genieten. Maar quid als de relatie spaak loopt of de dame in kwestie na een aantal jaar geen verlenging verblijfsvergunning krijgt?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Milanello
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2019 09:28

Wat is eigenlijk het standaard huwelijkscontract dat gebruikt wordt? Ik heb hier eigenlijk nooit bij stilgestaan. Misschien is zij al mede-eigenaar? Kan ik ergens opvragen welke huwelijkscontract bij ons van toepassing is? We zijn in het buitenland getrouwd en hebben het hier gelegaliseerd.

Terug naar “Kopen”