plusouder en kind

bm2019
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

plusouder en kind

#1 , 21 mar 2019 13:32

Beste,

Ik ben trotse (+)papa (36 jaar) van een dochter (9 jaar).
Nu hebben we een jaartje geleden te weten gekomen dat mijn vrouw een agressieve vorm van borstkanker heeft. We hebben een hele zware rit achter de rug met chemo en bestralingen. Nu heeft onze dokter laten weten dat als er een herval is, dat men niet veel meer gaan kunnen doen dan enkel onderdrukking maar dat het wel een fatale afloop zal hebben.

Mijn vrouw is in paniek nu. Haar ex-man heeft onze dochter een weekend om de 2 weken. (zelfs dat weekend kan hij niet volbrengen). Ook brengt de ex-man qua opvoeding niet bij aan onze dochter. Ze gaat in dat weekend enorm laat slapen, huiswerk en school wordt niet naar gekeken enz. Ik ben me er van bewust dat dit waarschijnlijk door vele ouders die uiteen zijn gezegd wordt.
Daarnaast gebruikt hij onze dochter om andere vrouwen te ontmoeten. Hij brengt elk weekend bijna een andere vrouw mee. Vertelt tegen onze dochter dat dit zijn nieuwe vriendin is en als het weekend om is dan wil hij deze vrouwen niet meer zien.
Onze dochter gaat ook niet altijd graag meer naar hem. Maar daar kunnen we niet veel aan doen.

Waar we nu bang voor zijn is dat als mijn vrouw zou hervallen en hoe erg het ook is zou te sterven komen, WAT DAN MET ONZE DOCHTER.
Ikzelf doe mee aan de opvoeding al 5 jaar. Mijn dochter en ik zien elkaar enorm graag.
De ex-man heeft mijn vrouw laten weten (zelfs in deze zware periode) moest zij sterven dat ik onze dochter nooit meer zal zien.

Kan dit zomaar? Moeten we bepaalde documenten in orde brengen? Moeten we een advocaat ten rade gaan? Mijn vrouw (en ook ik) wil dat moest dit voorvallen ik nog steeds de opvoeding kan verderzetten.
We lezen enkel dat de (plus)ouder geen rechten heeft. Enkel de goodwill van de ex-man.

Graag even advies van jullie allemaal.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mar 2019 10:34

Het rommelt al een tijdje bij de wetgever, er zouden bijkomende artikelen in het B.W. ingevoegd worden om een juridisch kader te voorzien.

Nu is dit er echter niet. Juridisch is het niet uw dochter en bent u geen vader. Na het overlijden van de moeder wordt het ouderlijk gezag in zijn geheel uitgeoefend door de vader. Dat kan u niet contractueel uitsluiten. Voor de de wet zijn jullie derden t.a.v. elkaar.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 23 mar 2019 13:19

Aanvullend: gezien de hechte en duurzame relatie van lange duur in een stabiel gezin, kan je echter nu al de stappen ondernemen om omgangsrecht te verkrijgen. De moeder kan nu ook al die wens uiten via haar testament. Ik meen zelfs dat je de zaak nu al voor de familierechtbank kan aanvatten om een vonnis te verkrijgen met een duidelijk omschreven omgangsregeling, dit op basis van de duurzame en hechte relatie die u met uw (stief)dochter heeft. Verzamel tevens objectieve bewijzen, getuigenissen van familie, vrienden, school etc. om uw band met uw dochter aan te tonen. Onderneem hiervoor nu al de stappen. Veel moed toegewenst.

Reclame

Terug naar “Adoptie”