Woning verhuren via airbnb

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Woning verhuren via airbnb

#1 , 20 mar 2019 04:17

Beste,

We zijn zinnens om een huis dat in onze familie zit te verhuren via Airbnb. Het huis is perfect bewoonbaar. Er is echter 1 minpunt. De elektriciteit dateert van de jaren 60. Er is bvb. geen aarding aanwezig en de bekabeling zit nog in metalen buisjes. Een kleine opknapbeurt van de elektriciteit (draadjes die los zitten etc) gaan we wel doen...maar echt grote werken (zoals de elektriciteit compleet vernieuwen) zien we niet zitten.

Nu las ik dat er bepaalde veiligheidsregels staan op het verhuren via airbnb in België. Daar mee volgende vraag:
Is het toegestaan een woning met verouderde elektriciteit te verhuren via Airbnb?

Hier de link//
https://www.eigenaarsbond.be/2017/01/11 ... rhuurders/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mar 2019 09:32

De dag dat er een ongeval gebeurd in die woning, zal je de rekening wel gepresenteerd krijgen.
En heb je uw eigen geposte link zelf wel gelezen? Denk het niet, want hierin wordt nl een gunstig brandweerrapport verlangt, en daar maakt oa een gunstig keuringsverslag van de elektrische installatie deel van uit.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2019 09:51

Ook gewone huur voor hoofdverblijfplaats mag je al vergeten. Een woning die geen aarding heeft voldoet niet aan de Vlaamse wooncode.

Ik zie maar twee opties: investeren of verkopen aan iemand die wil investeren...

Reclame

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 20 mar 2019 16:30

Mij heeft men verteld dat het wel mogelijk is om te verhuren als de huurders op de hoogte zijn van de staat van de elektriciteit.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 mar 2019 20:09

Men maakt u blaaskes wijs.
Dus als ik aan een huurder zeg dat het dak lekt, de kelder onder water staat en de electro bar slecht is, mag ik verhuren :lol: :lol: :lol:

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2019 09:20

Mij heeft men verteld dat het wel mogelijk is om te verhuren als de huurders op de hoogte zijn van de staat van de elektriciteit.
"Men" doelt misschien op een renovatiehuurcontract. Dat is een soort huurcontract waarbij de huurder enige maanden of jaren geen of weinig huur betaalt, in ruil voor het herstellen van de gebreken.

Ik zou zeggen; niet aan beginnen. Geen enkele garantie dat die de werken vakkundig uitgevoerd worden door een huurder.

Terug naar “Huren”