Samenwonen en schuldbemiddeling

saskia&chris
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Samenwonen en schuldbemiddeling

#1 , 18 mar 2019 00:05

Hoi,
Ik en mijn vriend zijn nu al een tijdje samen en willen liefst gaan samenwonen. Hij moet sowiso verhuizen omdat zijn huisbaas het appartement gaat verkopen.
Nu was de vraag gaat dat als hij in schuldbemiddeling zit? Hij heeft weinig spullen die meekomen en alles wat hier in huis staat is van mij en de kinderen. (Moest er ooit een deurwaarder van komen?)
Gaan ze mij ook belasten met zijn schuld? Gaat hij dan meer moeten afbetalen? Moet er iets vastgelegd worden bij bv.een notaris ivm mijn goederen, auto enz...veilig te stellen?
Op bepaalde forums las ik zelfs dat het gustiger zou uitkomen aangezien de onkosten sowiso voor beiden dragelijker worden. (Een toekomstige studio/appartement huren +onkosten die erbij komen 'voor de show erbij nemen' is ook een zware uitgave als we toch elke dag bij mij thuis leven?)
Zou graag van anderen horen wat hun ervaring is...
Zijn er addertjes onder het gras en/of punten waar we op moeten letten?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2019 09:32

Zit uw vriend in CSR en zijn alle schulden hierin opgenomen?
Als dit het geval is zullen uw bezittingen veilig zijn (voorlopig thans). Let er wel op dat uw vriend niet meer of zelfs minder leefgeld zal ontvangen.

Als er na de CSR opnieuw schulden worden gemaakt en de deurwaarder komt langs zult u toch moeten kunnen bewijzen dat alle goederen uw eigen bezittingen zijn (aankoopbewijzen).

saskia&chris
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2019 07:30

Ja al zijn schulden zijn hierin opgenomen en de spullen die hier staan heb ik aangekocht gehad op mijn naam voor we samen iets begonnen. Maar hoezo 'voorlopig thans'?
Dat hij minder leefgeld gaat krijgen daarvan zijn we op de hoogte. Hij gaat volgende maand ook gewoon terug werken en weten dat hij dan wss meer zal moeten afbetalen. Dan is hij er mss ook eerder vanaf en kunnen we we 'normaal' leven...

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 19 mar 2019 16:08

Als (wettelijk) samenwonenden leven jullie in een stelsel van scheiding van goederen. Dat betekent dat zijn schulden nooit op u verhaald kunnen worden. Als hij zich aan zijn afbetalingsplan houdt, is er geen probleem. Maar idd, het is best dat u steeds kan bewijzen dat de inboedel van u is en dat u die heeft van voor deze relatie.

Door het feit dat hij bij u komt wonen, heeft hij minder onkosten en kan/zal zijn afbetalingsplan verhoogd kunnen worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”