huurcontracten

Ralphje1977
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huurcontracten

#1 , 17 mar 2019 11:10

Hallo,

Kan er in een huurcontract van 9 jaar een clausule opgenomen worden dat de huur na 5 of 6 jaar kan stopgezet worden vanwege de verhuurder mits een opzegtermijn van 6 maanden en zonder vergoeding eventueel?

Dus na 5 of 6 jaar indien er geen opzeg is van de verhuurder, kan de overeenkomst gewoon verder lopen tot het 9de jaar.

Het komt er dus op neer dat ik wil verhuren tussen de 5 en 9 jaar. Wil dus niet vast zitten aan die 9 jaar.

Kan iemand mij hierover inlichten aub? zo ja, hoe dien ik dat dan op te nemen in het contract en onder welke clausule aub?

dank u
grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 mar 2019 13:16

Aangezien de huurwetgeving van dwingend recht is kan er niet van afgeweken worden!
Maar zeg eerst eens wat uw beweegreden is voor die extra clausule.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ralphje1977
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2019 14:11

dank voor uw reactie.
een immo kantoor zegt dat er eventueel een clausule in het contract kan gezet worden om de termijn van 9 jaar in te korten.
Stel dat ik het huis wil verkopen na 6 of 7 jaar en niet wil wachten tot na 9 jaar. Vandaar de vraag.
Dank u

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 mar 2019 15:53

Verkopen kan je altijd, ook met een huurder erin.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2019 09:39

U kunt huurders zoeken die een contract van korte duur zoeken (max 3 jaar). en verschillende huurders zoeken na elkaar. Verder is er geen mogelijkheid om een langere termijn vast te leggen.

Zoals mava zegt kan je een verhuurd goed altijd verkopen en kan de koper opzeggen voor eigen bewoning of de huurders erin laten als het een investeringspand zou zijn.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2019 09:43

Opeenvolgende contracten aan zelfde huurder kan je beter niet doen want kan beschouwd worden als verlenging en is dan automatisch ook een contract 9 jaar.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mar 2019 09:48

Daarom ik vermeld om verschillende huurders te zoeken. Je kan nooit meer dan 2 korte contracten of een periode langer dan 3 jaar verhuren aan dezelfde huurder zonder dat het een contract van lange duur wordt.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 18 mar 2019 09:54

Wat volgens mij eventueel zou kunnen is het volgende :

U speelt open kaart met de eventuele huurder, en maakt een contract voor drie jaar, waarbij u tijdig en bewijsbaar "opzegt", dus laat weten dat het niet verlengd wordt. U spreekt wel mondeling af dat de huurder een aanvraag kan doen om iets langer te blijven, indien hij een tegenvoorstel doet (na drie jaar dus) om langer te blijven, tegenvoorstel waarin hij meteen de huur opzegt tegen het einde van het zesde of zevende jaar.

Je zit dus met een "opzeg" na drie jaar die van u uitgaat, gevolgd door een toegeving van uw kant omdat de huurder, binnen een kleine drie jaar, een soort tegenopzeg doet voor (bijvoorbeeld- einde zesde jaar.

Ingewikkeld, maar werkbaar, lijkt het mij.

Alternatief : verhuren voor drie jaar, gevolgd door verhuren aan een andere huurder voor de termijn die u dan wil .

Terug naar “Huren”