Klassiek verhaal: 95% afwerking

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Klassiek verhaal: 95% afwerking

#1 , 04 mar 2019 10:22

Sinds enkele maanden krijgen we bepaalde van onze aannemers niet meer te pakken. 95% van de werken zijn gedaan en betaald. Dus voor dat éne prutske en datje willen ze blijkbaar niet meer afkomen. Ik kan ze proberen verder onder druk te zetten om de rest af te werken maar ik vrees voor een averechts effect en dat ze die 5% pover afwerken. Dan liever met een andere partij of zelf maar dat kan niet zomaar. Dus, aangetekend schrijven waarbij we ze een maand de tijd geven om de 5% af te werken en indien ze niet afkomen we dit als een akkoord zien van beëindiging van de samenwerking? En dat ze daarmee ook al het materiaal dat hier nog staat afstaan aan ons? Wat met de 10 jaar geldende garantie? Hoewel de resterende werken geen impact hebben op wat reeds gedaan is, wil ik niet dat ze dit in de toekomst kunnen aangrijpen om te zeggen dat de garantie op hun deel niet telt. Zijn er nog aspecten die ik over het hoofd zie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 04 mar 2019 12:22

Inderdaad per AS met kopie per gewone brief de afwerking binnen een redelijke termijn vorderen.

Is het een nieuwbouw waarbij de voorlopige oplevering nog moet gebeuren? Normaal stopt de bouwperiode pas met de voorlopige oplevering en voorziet het contract boetes bij laattijdige oplevering. Zorg dat alle zichtbare gebreken op de voorlopige oplevering genoteerd worden.

PS. Je hebt geen 10 jaar garantie doch 10 jaar bescherming tegen gebreken die de stabiliteit van het gebouw bedreigen. Bv een defecte kraan na 5 jaar zal niet gratis vervangen worden.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#3 , 18 mar 2019 08:43

Geen nieuwbouw maar renovatie.

I.v.m. 10 jaar termijn: lekkende kraan leek me nogal wiedes. Maar wat met bv terrasvloer die barst omdat ondergrond niet goed gelegd is of geen vriesdoek is voorzien? Is er ergens gedefinieerd wat wel en wat niet onder die "garantie" valt?

En wat met hun materiaal dat hier staat? Kunnen wij daar een "huurprijs" voor vorderen? Ook bouwmateriaal: kunnen wij dit zomaar naar containerpark voeren? Het ligt nogal aardig in de weg (vult 50% van onze garage + stukken in onze tuin)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2019 09:09

Is er ergens gedefinieerd wat wel en wat niet onder die "garantie" valt?
Welke gebreken?

De tienjarige aansprakelijkheid veronderstelt een ernstig gebrek dat de stevigheid van het gebouw of van een belangrijk deel van het gebouw in gevaar brengt of kan brengen, zonder dat dit gebrek noodzakelijkerwijze verborgen is tijdens de oplevering.

Gebreken die vallen onder de tienjarige aansprakelijkheid: de vorstgevoeligheid van de gevelbakstenen of van de dakpannen, het ontbreken van eventuele uitzetvoegen waardoor scheuren in de gevel ontstaan, funderingen die niet aangepast zijn aan de aard van het terrein... Slechte geluidsisolatie valt niet onder de tienjarige aansprakelijkheid omdat deze de stabiliteit van je woning niet aantast.

De termijn van tien jaar is een vervaltermijn die slechts kan worden onderbroken door de erkenning van de aansprakelijkheid of door het instellen van een rechtsvordering. Een aangetekend schrijven volstaat dus niet. De procedure tegen de aannemer/architect moet ingeleid zijn voor de bevoegde rechtbank.

Bron: livinos
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#5 , 19 mar 2019 10:05

Ok, da's duidelijk. Rest alleen nog de vraag ivm materiaal en huurprijs en/of zelf naar containerpark afvoeren...

Terug naar “Aanneming”