Verkoop huis lagen dan geschatte waarde expert bij bewindvoering

Julisa1210
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis lagen dan geschatte waarde expert bij bewindvoering

#1 , 17 mar 2019 14:23

Hallo

Onze moeder is onder bewindvoering geplaatst (persoon & goederen) owv dementie. Mijn broer is bewindvoerder, ikzelf vertrouwenspersoon.
We willen nu de woning, waarvan we allen eigenaar zijn gezien onze vader overleden is, verkopen - met goedkeuring van de vrederechter om dit evt .

Er is een schatting gebeurd, venale waarde en waarde bij openbare verkoop.
Reeds toen we het verslag van de schatter kregen, schrokken we over de waarde van het huis. Volgens ons is dit te hoog, gezien de staat van de woning, zowel onderhands als openbaar. (ter vergelijking: het huis werd 25% / 85.000€ hoger ingeschat in waarde dan ten tijde van het overlijden van onze vader in 2006)
Nu is er interesse van iemand die we kennen om het huis te kopen. Echter, de geschatte waarde kunnen zij niet betalen. Gezien mijn broer en ikzelf ook van mening zijn dat de waarde te hoog ingeschat werd, zijn we bereid om een lager bod te aanvaarden, temeer omdat het gaat om een vroeger overbuurmeisje die dus 25 jaar over ons huis gewoond heeft). Kunnen we dit aan de vrederechter vragen om een lager (doch redelijk) bod te aanvaarden?
We geloven echt dat indien we de geschatte prijs moeten krijgen, het huis vele maanden leeg zal blijven staan, waardoor het sowiso verder in waarde zal dalen gezien het niet bewoond is ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 mar 2019 15:55

Wie heeft het geschat? Een beëdigde landmeter/schatter of een immo?

artemis
Berichten: 3293

#3 , 17 mar 2019 16:47

Als het door een beëdigd schatter is gebeurd kan het zeker geen kwaad om een bijkomende gratis schatting aan een degelijke immo te vragen. In mijn ervaring zijn die vaak realistischer.

Destijds ouderlijk gebouw laten schatten door een beëdigd schatter. Toen we het gingen verkopen wou geen enkele van de 3 immo's die we aangesproken hebben het aan die prijs te koop zetten. Die schatting was niet realistisch.

Reclame

Julisa1210
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2019 20:23

Hi, de schatting gebeurde door een landmeterskantoor. We zullen voor een 2e of zelfs 3e opinie gaan. Bedankt!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 mar 2019 09:13

Ik vroeg gewoonlijk extern 3 schattingen voor aankopen of verkopen in naam van mijn werkgever: van een landmeter-schatter, een notaris en een immo. Daarbij schatte ik het eerst ook nog zelf, en nam dan het gemiddelde van alle schattingen. Had de ondervinding van zeker meer dan 1000 schattingen en honderden verkopen en aankopen, en dat in een tijdspanne van 30 jaar. Ook kwamen daarbij nog eens enkele honderden schattingen door een gerechtelijk deskundige van de huurwaardes bij een procedure van huurvernieuwing (steeds horecapanden)

Julisa1210
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2019 11:50

** update **
Mijn broer is gisteren bij de notaris geweest en besprak de prijs. De notaris vond dit ook aan de hoge kant, en heeft contact opgenomen met de vrederechter. Met resultaat: prijs is nu op 390.000€ gezet, tenminste toch al onder de psychologische grens van de 400.000...

Terug naar “Kopen”