oplichting zonder internet

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

oplichting zonder internet

#1 , 16 mar 2019 20:42

Beste forumleden,

Vandaag moest ik voor verhoor wegens oplichting zonder internet, Cat. 3 bij de politie komen..

Situatie als volgt:
Op 16/12 heb ik een dure designertas verkocht via 2dehands.be. Contact verliep via chat van 2dehands en later via Whatsapp. Vervolgens telefonisch contact gehad met koper en plaats + tijdstip afgesproken om de tas nader te bekijken.
Tijdens de afspraak is de tas uitvoerig bekeken en gecheckt op echtheid. Alle toebehoren waren aanwezig alsook de factuur. Na goedkeuring van de koper heeft deze de tas dan cash betaald en meegenomen.
Nu bleek de tas achteraf namaak te zijn alsook de factuur omdat de koper alles had laten controleren bij de merkhouder. Vervolgens is hij naar de politie gestapt en heeft klacht neergelegd.
Belangrijk om weten is dat ik de tas zelf een 3-tal jaar geleden gekocht had van een dame, waar ik enkel nog een voornaam van heb. Geen telefoonnr meer, noch adres of andere gegevens.
Ik heb dit dan ook zo verklaard aan de politie en het feit dat ik het zeer spijtig en vreemd vind dat de koper geen contact met mij heeft gezocht alvorens direct klacht neer te leggen. Uiteraard had ik zijn geld dan onmiddellijk teruggegeven. (uiteraard alleen als hij een bewijs van namaak kon voorleggen)
Bovendien heb ik vermeld dat ik de tas ter goeder trouw heb verkocht omdat ik er vanuit ging dat het om een authentiek exemplaar ging, vooral ook omdat er een factuur bij was. Het gaat over een bedrag van 2800€.

Nu is mijn vraag: heeft er iemand enig idee wat de gevolgen voor mij kunnen zijn? Politie kon hier helaas niet op antwoorden...
Het enige dat ik meekreeg was dat ze de zaak gaan doorsturen naar het parket en die zullen dan beslissen wat er verder gaat gebeuren.
Eerlijk gezegd vind ik dit heel verontrustend en maak me dan ook grote zorgen.

Hopelijk kan iemand van u mij iets meer informeren.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2019 07:04

Aangezien het om iets eenmaligs gaat en je ter goeder trouw hebt gehandeld zullen er allicht geen zware sancties boven het hoofd hangen. Je zal conclusie parket moeten afwachten en dan evt. advocaat nemen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2019 08:53

Aangezien het om iets eenmaligs gaat en je ter goeder trouw hebt gehandeld zullen er allicht geen zware sancties boven het hoofd hangen. Je zal conclusie parket moeten afwachten en dan evt. advocaat nemen.
Iedereen zegt dat het den eerste keer is, en dan komt het voor, en het parket heeft een, resem advertenties van namaak spullen die de beklaagde heeft geplaatst.

En een factuur namaken in 2019 kan perfect zelfs 100% gelijk aan een echte.
Zelfs het namaak product is soms beter dan het origineel, daar er merken zijn die in ieder model een zeer klein foutje maken om bij controle deze gemakelijk te herkennen
Daar heet ooit een TV serie over geweest op de VRT .

Hier komt soms spam van paspoorten, rijbewijzen diploma's 100% nagemaakt !.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 17 mar 2019 17:42

Bedankt voor de reacties. Is er evt een kleine kans dat de zaak geseponeerd wordt of niet?

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 17 mar 2019 17:51

En een factuur namaken in 2019 kan perfect zelfs 100% gelijk aan een echte.

Ik heb de tas inclusief factuur gekocht van iemand anders in 2016.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mar 2019 18:12

En een factuur namaken in 2019 kan perfect zelfs 100% gelijk aan een echte.

Ik heb de tas inclusief factuur gekocht van iemand anders in 2016.
Dit kan natuurlijk, en je bent zeker geen expert in zulke zaken en daar maken zulke mensen gebruik van.

Voor alle duidelijkheid ik ben ook geen expert hoor en ik zou dit ook kunnen tegen komen hoor!

Er is altijd kans dat dit geseponeerd word, althans ik hoop dit voor u.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#7 , 17 mar 2019 18:51

Nog een vraagje, wordt ik zelf op de hoogte gebracht van eventuele volgende stappen? Stel dat de zaak geseponeerd wordt (wat ik uiteraard hoop), krijg daar dan bericht van? Want die onzekerheid is wel zenuwslopend...

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 17 mar 2019 18:58

Meestal niet of het moet veranderd zijn.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 17 mar 2019 19:14

Meestal niet of het moet veranderd zijn.
Ok, maar stel dat ik bv gedurende de komende 6 maanden of 1 jaar niets hoor, mag ik er dan vanuit gaan dat het geseponeerd is?

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 17 mar 2019 19:51

Gelet of feit dat het al twee jaar kan duren voor de zaak voorkomt ... is dat wat te vroeg gejuicht.
Kan ook zijn dat de organisatie tegen namaak zich burgerlijke partij zal stellen en schadevergoeding zal vragen.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#11 , 17 mar 2019 20:19

Gelet of feit dat het al twee jaar kan duren voor de zaak voorkomt ... is dat wat te vroeg gejuicht.
Kan ook zijn dat de organisatie tegen namaak zich burgerlijke partij zal stellen en schadevergoeding zal vragen.
Ook als het een eenmalig feit betreft waarvoor ik niet bewust heb opgelicht? Het betreft hier geen handeltje ofzo en bovendien ben ik zelf ook opgelicht door diegene waarbij ik de tas toen gekocht heb.

(excuses voor de vele vragen)

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 17 mar 2019 20:23

Dan zal u ook aangifte moeten doen dat u opgelicht ben door de verkoper.
Parket gaat niet direct zien dat het uw eerste feit is.
Mogelijk krijgt u wel een brief van BAF voor schadevergoeding.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#13 , 17 mar 2019 20:52

Dan zal u ook aangifte moeten doen dat u opgelicht ben door de verkoper.
Parket gaat niet direct zien dat het uw eerste feit is.
Mogelijk krijgt u wel een brief van BAF voor schadevergoeding.
Het probleem is dat ik moeilijk aangifte kan doen zonder gegevens van de verkoopster. Ik heb geen telefoonnr meer, noch een adres. Enkel een voornaam. Ook haar account kan ik niet meer vinden op 2dehands. Is immers 3 jaar geleden.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 mar 2019 09:27

klacht tegen onbekenden indienen en motiveren dat je er pas nu achter bent gekomen? Ben je zeker dat beweringen van je koper kloppen, controle bewijs merkhouder enzovoort . Nogal vreemd dat hij je niet eerst gecontacteerd heeft want weet toch ook dat het niet is omdat hij klacht indient dat hij direct zijn geld terug krijgt, kan truc zijn om geld te recupereren en tas te houden. Waar is die tas nu want hoe ga je bewijzen dat tas van de klacht en jouw verkochte tas dezelfde zijn of hoe gaat de koper dat bewijzen? Is kat en muisspel op die manier. Klacht wegens laster naar je koper?

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#15 , 18 mar 2019 13:34

klacht tegen onbekenden indienen en motiveren dat je er pas nu achter bent gekomen? Ben je zeker dat beweringen van je koper kloppen, controle bewijs merkhouder enzovoort . Nogal vreemd dat hij je niet eerst gecontacteerd heeft want weet toch ook dat het niet is omdat hij klacht indient dat hij direct zijn geld terug krijgt, kan truc zijn om geld te recupereren en tas te houden. Waar is die tas nu want hoe ga je bewijzen dat tas van de klacht en jouw verkochte tas dezelfde zijn of hoe gaat de koper dat bewijzen? Is kat en muisspel op die manier. Klacht wegens laster naar je koper?
Daar heb ik ook al aan gedacht maar de politie zei me dat de koper een document heeft als bewijs van onechtheid,welke hij van de merkhouder heeft ontvangen. Of hij heeft de tas meegenomen toen hij klacht ging neerleggen. Vermoedelijk hebben ze daar de tas dan gehouden voor verder onderzoek.
Maar het is een tas met een serienr. en deze wordt binnenin de tas gekleefd met een sticker dus ik denk niet dat hij die sticker zomaar kan verwijderen.
Of wel? Bovendien was de factuur die erbij zat ook vals, en dat was exact dezelfde want dit zag ik op de foto's die de politie mij toonde in het dossier. Kopies van het chatgesprek waarin ik extra foto's had doorgestuurd naar de koper. Ik weet echt niet meer wat ik ervan moet denken...Maar je hebt idd wel gelijk, want ik vond het ook heel vreemd dat hij mij niet direct had gecontacteerd. Dat was trouwens het eerste wat ik ook heb verteld aan de politie.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”