afzien aankoop woning na verkrijgen foutieve informatie

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

afzien aankoop woning na verkrijgen foutieve informatie

#1 , 17 mar 2019 11:45

hallo
onlangs bezochten wij een woning met een makelaar en kwamen tot een overeenkomst voor de prijs
bij het bezichtigen van de woning hebben wij uitdrukkelijk gevraagd of er een condensatieketel aanwezig was in de woning en deze vraag werd ons positief bevestigd ( helaas hebben we dit niet nagekeken daar de ketel zich op zolder bevond en er enkel een schamel trapje naar zolder was , wij hebben er enkel ons hoofd eens binnengestoken om de ruimte te bekijken maar helaas de ketel niet bekeken)
nu blijkt achteraf uit het epc rapport , welk wij overigens pas ontvingen na het overeenkomen van de prijs en niet op de moment van bezichtiging , dat er geen condenserende ketel aanwezig is in de woning
nu is mijn vraag of wij nog van de aankoop kunnen afzien , hadden wij geweten dat er geen condenserende ketel was hadden wij ook niet deze prijs geboden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 mar 2019 11:51

Neen. U had de ketel kunnen inspecteren.
Indien in de verkoopovereenkomst wordt bevestigd dat er een condensatieketel
is dan hebt u wel een poot om op te staan. Anders niks.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 mar 2019 12:01

Trouwens niet iedereen weet juist wat een condensatleteketel juist is, of hoe hij eruit ziet en hoe je dat kan herkennen .
Voor oudere mensen is een ketel een ketel

Reclame

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2019 12:18

sorry maar een makelaar mag toch wel weten wat een condensatieketel is hoor!
dus maw als ik binnenkort onze woonst verkoop en ik maak goedgelovige bezoekers eender wat wijs is het ok zolang ze t niet controleren?
en wat met het feit dat het epc ons achteraf pas toegestuurd wordt? moet deze niet aanwezig zijn bij bezoeken/verkoop?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 17 mar 2019 12:30

sorry maar een makelaar mag toch wel weten wat een condensatieketel is hoor!
dus maw als ik binnenkort onze woonst verkoop en ik maak goedgelovige bezoekers eender wat wijs is het ok zolang ze t niet controleren?
en wat met het feit dat het epc ons achteraf pas toegestuurd wordt? moet deze niet aanwezig zijn bij bezoeken/verkoop?
Moet aanwezig zijn. Maar u hebt desondanks vrijwillig uw bod gedaan en intussen hebt u het epc wel in uw bezit.
Moeilijk om één en ander nu nog aan te vechten. Het kalf is al verdronken....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 17 mar 2019 12:51

viewtopic.php?f=54&t=40471


Was er een bodemattest reeds ?
Zou men op basis van het ontbreken van het bodemattest de koop nietig kunnen laten verklaren ?

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 17 mar 2019 12:53

Kunt u op de een of andere manier bewijzen wat er door de makelaar gezegd zou zijn?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 17 mar 2019 12:58

viewtopic.php?f=54&t=40471


Was er een bodemattest reeds ?
Zou men op basis van het ontbreken van het bodemattest de koop nietig kunnen laten verklaren ?
Bodemattest is eerst vereist voor het opstellen van de compromis.
Niet voor het te koop stellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 17 mar 2019 13:31

sorry maar een makelaar mag toch wel weten wat een condensatieketel is hoor!
dus maw als ik binnenkort onze woonst verkoop en ik maak goedgelovige bezoekers eender wat wijs is het ok zolang ze t niet controleren?
en wat met het feit dat het epc ons achteraf pas toegestuurd wordt? moet deze niet aanwezig zijn bij bezoeken/verkoop?
Wie eist moet bewijzen.
Kunt u die bewering van de makelaar bewijzen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 mar 2019 16:02

sorry maar een makelaar mag toch wel weten wat een condensatieketel is hoor!
dus maw als ik binnenkort onze woonst verkoop en ik maak goedgelovige bezoekers eender wat wijs is het ok zolang ze t niet controleren?
en wat met het feit dat het epc ons achteraf pas toegestuurd wordt? moet deze niet aanwezig zijn bij bezoeken/verkoop?
Wie eist moet bewijzen.
Kunt u die bewering van de makelaar bewijzen?
nee ik neem mijn gesprekken niet op bij huisbezoeken dus dat kan ik niet bewijzen , maar kan de makelaar het tegendeel bewijzen??

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mar 2019 16:04

waar mijn oog nu ook op valt : in de beschrijving van het goed op hun website staat vermeld dat de elektriciteit conform gekeurd is , hiervan heb ik tot op heden nog geen enkel papier ontvangen dus kan ik ook al niet controleren en moeten we ook maar op goed geluk geloven?

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 mar 2019 16:06

viewtopic.php?f=54&t=40471


Was er een bodemattest reeds ?
Zou men op basis van het ontbreken van het bodemattest de koop nietig kunnen laten verklaren ?
het bodemattest heb ik ook pas later via mail ontvangen samen met het epc , op moment van bezoek was er geen enkel document aanwezig

LeenW
Berichten: 12811

#13 , 17 mar 2019 16:51

sorry maar een makelaar mag toch wel weten wat een condensatieketel is hoor!
dus maw als ik binnenkort onze woonst verkoop en ik maak goedgelovige bezoekers eender wat wijs is het ok zolang ze t niet controleren?
en wat met het feit dat het epc ons achteraf pas toegestuurd wordt? moet deze niet aanwezig zijn bij bezoeken/verkoop?
Wie eist moet bewijzen.
Kunt u die bewering van de makelaar bewijzen?
nee ik neem mijn gesprekken niet op bij huisbezoeken dus dat kan ik niet bewijzen , maar kan de makelaar het tegendeel bewijzen??
U bent degene die moet bewijzen, niet de makelaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 mar 2019 17:39


Voor oudere mensen is een ketel een ketel
Sorry man !!
Die bestaan reeds sinds 1981 a 1982
we zijn nu 2019 dus ze bestaan reeds 37 jaar !!!

In Belgie toch in 2000 reeds aanwezig
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 17 mar 2019 20:14

Eens terugkomen op dat bodemattest; dateert het van voor de compromis ?

En het EPC ?

Terug naar “Kopen”