Beste , ik ben ontslagen na 6 jaar met dringende redenen

Brigittefieremans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Beste , ik ben ontslagen na 6 jaar met dringende redenen

#1 , 15 mar 2019 14:07

Beste,
Ik ben letterlijk buiten gepest en ze hebben me een loer gedraaid. Ik ben beschuldigd van diefstal ongepast gedrag agressief gedrag en dergelijke en dit in een kinderdagverblijf. Ik heb hier altijd met hart en ziel hard gewerkt maar zat er de laatste paar maand wat onderdoor (sterftegeval , rouwproces) ik had mezelf een burn-out moeten laten schrijven maar ben dus blijven doorgaan op halve kracht.. nu zijn deze beschuldiging niet waar maar ondertussen heb ik dit op mijn C4 Gekregen vandaag. Ik ga maandag naar de vakbond maar wat kan ik intussen nog doen ? Ik ga met zulke beschuldigen ook geen dop trekkenmaar nog verder misschien ook geen ander werk ? Kan ik mezelf alsnog ziek laten schrijven of helpt dat niet ? Concreet ; als de dokter me thuis schrijft wegens ziekte, wordt dit dan nog uitbetaald voor mijn ex-werkgever?
Groetjes Brigitte
Vriendelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 15 mar 2019 14:37

Kreeg je gewoon ontslag (met opzegtermijn of verbrekingsvergoeding) of ben je op staande voet ontslagen ? Aan een zogenaamd "ontslag wegens dwingende redenen" hangen heel wat regels en gevolgen ...
  • er moet een duidelijke en zwaarwichtige reden zijn (bvb diefstal)
  • het ontslag volgt snel na het te weten komen van de feiten
  • na het kenbaar maken (kan mondeling of zelfs per mail of sms) wordt binnen de drie dagen een aangetekend schrijven verstuurd met een duidelijk omschreven reden
  • je doet geen opzegtermijn, krijgt geen opzegvergoeding, en (afh. van RVA) waarschijnlijk niet onmiddellijk een werkloosheidsuitkering
Sowieso lijkt me "je alsnog ziek laten schrijven" geen optie, en geen oplossing.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Brigittefieremans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2019 16:34

Ik word inderdaad beschuldigd van diefstal wat absoluut niet waar is en wat ook niet bewezen is! Geen politie geen proces .. die brief heb ik inderdaad al gekregen met de redenen op.. maandag stap ik hiermee naar de vakbond en wat mijn opties zijn

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2019 16:44

De vakbond kan dit aanvechten voor de arbeidsrechtbank.

Wat het resultaat ervan kan zijn ? , de rechter zal er over oordelen .

Er moet geen politie of een proces zijn om iemand voor diefstal te beschuldigen .

Je werkgever zal toch met degelijke bewijzen moeten af komen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2019 17:48



Sowieso lijkt me "je alsnog ziek laten schrijven" geen optie, en geen oplossing.

niet ziek geen inkomen, wel ziek wel een inkomen, waarvoor zou jij kiezen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Brigittefieremans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mar 2019 00:06

Ik schrijf alles dubbel mijn excuses hiervoor! Ik ga en kan dit niet zo laten
Er zijn geen bewijzen enkel hun woord tegen het mijne

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2019 06:13

Er zijn geen bewijzen enkel hun woord tegen het mijne
U hoeft niks te bewijzen !!

Het is diegene die u beschuldigt die dit moet bewijzen met alles wat er voor handen is, eventueel met getuigen .

Dus als je recht in je schoenen staat zal er ook recht geschieden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Brigittefieremans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mar 2019 15:00

Ja er zijn zogezegd getuigen...er zijn gewoon meerdere collega's die tegen mij samen spannen .. dus dit is dan sowieso een verloren strijd ?

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mar 2019 15:06

er zijn gewoon meerdere collega's die tegen mij samen spannen
Als hij getuigen heeft !
wel laat de boel rusten en ga zo snel mogelijk opzoek naar ander werk, dit kan je onmogelijk winnen .

En wat ziek zetten betreft daar is het te laat voor, als men ontslaat om ernstige redenen gaat dit onmiddellijk in, nog voor je u aangetekende zending krijgt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Brigittefieremans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mar 2019 18:31

Op die job zet ik geen stap meer binnen zij hebben mij niet enkel geraakt maar ook gekraakt. Mijn grote bezorgdheid is nu vooral dat ik geen werkloosheidsuitkering ga krijgen en geen ander werk ga vinden

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mar 2019 19:03


. Mijn grote bezorgdheid is nu vooral dat ik geen werkloosheidsuitkering ga krijgen en geen ander werk ga vinden
De schorsing die kan schommelen van 4 tot 52 weken daar beslist de RVA over, en je vakbond kan daarbij helpen !

Ander werk vinden ??
Er zijn veel sectoren die moeilijk aan werknemers geraken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 mar 2019 19:23

:?:

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 mar 2019 19:24

:!: :?:

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 mar 2019 19:47

Ik probeer een laatste maal om een zinnige reactie op deze topic te plaatsen ( sinds gisteren namiddag reeds 3 x verstuurd en niet geplaatst ?, gebeurt nog op andere topics ).

Brigitte, zo snel mogelijk naar uw vakbondssecretaris gaan. Aangifte doen, EERLIJK de hele waarheid uit de doeken doen van uw situatie. Indien deze secretaris een goede verstandhouding en samenwerkingsrelatie heeft met directeur van de plaatselijke RVA/VDAB afdeling; kunnen zij bekomen dat u wel degelijk kunt stempelen. Ik BENADRUK wel volledig open kaart spelen. Zij hebben al veel waters doorzwommen.
De vakbond zal uw zaak aanhangig maken bij de arbeidsrechtbank en uw een advocaat aanstellen.
Het toekennen van de werkloosheidsuitkeringen is wel onderhevig aan bepaalde voorwaarden indien toegestaan.
Als u de zaak wint ( reken op enkele jaren, gezien getuigen verhoren, woord en wederwoord ... ) dan moet u de uitkeringen terug betalen ten belope van de toegekende opzegperiode ( zeer logisch, geen 2 x betaling ). En kunt u verder stempelen of indien u terug werkt, aan het werk blijven. Indien u de zaak verliest : dan kunt u 4 tot 52 weken geschorst worden; verrekening zal op dat ogenblik gebeuren.

Op de arbeidsrechtbank horen, zien en zwijgen; laat het werk over aan uw advocaat. Zorg zelf dat u getuigen vindt, die u kunt vertrouwen ( ? ). Laat de werkgever en zijn onder druk gezette getuigen maar hun verhaal doen. De rechter in kwestie zal zeker ontdekken dat ze elkaar tegenspreken of grondig tegen hun eigen ( gedwongen ) schriftelijke verklaringen botsen. Alles gebeurt onder EDE en dat geeft soms afwijkingen in de gedane beweringen en deze op de zitting. Zeker niet in de clinch gaan, dat kan de verdediging schaden. Laat anderen uw zaak een gunstige wending geven.

Deze vorige paragraaf is niet uit mijn duim gezogen. Heb al verschillende personen hun gelijk zien halen op de arbeidsrechtbank en tegenstanders op hun bek zien gaan. Hangt ervan natuurlijk hoe uw dossier ECHT ineen zit. Want hier moeten wij het doen met de gegevens uit de topic.

Probeer in ieder geval zo snel mogelijk een nieuwe job te vinden. En succes in uw zaak.

Brigittefieremans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 mar 2019 15:03

Bedankt voor de info, hier ben ik wel wat mee

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”