Huurcontract stopzetten uiteengaan wettelijk samenwonen

I.ned
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurcontract stopzetten uiteengaan wettelijk samenwonen

#1 , 20 feb 2019 22:53

Beste,

Mijn vorige partner en ik huurden samen een woning. Nu hij mij heeft buiten gezet zou ik graag mijn deel van het huurcontract stopzetten. Ik betaal immers voor een woning waar ik niet meer woon. Op het internet heb ik gelezen dat je dan het huurcontract samen moet stopzetten... klopt dit? Want hier zal hij nooit met akkoord gaan vermits hij de huur niet alleen kan betalen

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 20 feb 2019 23:02

U kan alleen bij vonnis van een vrederechter worden uitgedreven.
Wettelijk is er geen andere oplossing.
Voor stopzetten van uw naam en betaling van de huur dient u toestemming te hebben van uw verhuurder.
Bij geen akkoord os het ook de vrederechter die beslist.
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... eeindigen/
.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2019 09:26

u zal inderdaad moeten vragen aan de huisbaas om uw naam uit het huurcontract te schrappen. Doet hij dit niet, dan is dat zijn goed recht. Zolang je beiden op het contract blijft staan kan hij bij beiden eventuele huurachterstallen recupereren. En dat zelf voor de volledige bedragen, niet voor slechts 'uw' helft.

Reclame

weergave
Berichten: 71

#4 , 24 feb 2019 14:03

wat staat in het huur contract normaal gezien had je moet blijven woon nu ben je zelf op eigen houtje vertrokken dus hij had recht niet om u buiten de zetten als contract nog loopt misschien vriendelijk iets overeenkomen dat werkt nog het besten een kost ook geen rechtszaak tenzij niet anders kan
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

I.ned
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2019 01:13

Dus buiten de goodwill van de verhuurder of de vrederechter kan ik niets ondernemen? Hij heeft me duidelijk gemaakt dat hij maximum wilt profiteren van deze uitzichtloze situatie. Kan ik bvb weigeren de brandverzekering te betalen of onderhoud aan de boiler? Of kan ik bvb eisen als ik toch de helft van de huur betaal we bvb week om week daar wonen? Zolang hij weet dat ik niets kan doen zal hij proberen maximum van mij te profiteren.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2019 03:23

Hij had niet het recht om u buiten te zetten, niet de leukste oplossing maar gewoon daar terug gaan wonen, als uw domicilie daar nog staat kan hij dit niet weigeren, indien hij in dat geval toch toegang weigert pv laten opstellen. Alle andere oplossingen kunnen idd enkel met akkoord verhuurder of rechtbank indien ex-partner niet wil meewerken.

kellyela
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mar 2019 19:06

u kunt bij uw bank de betaling voor de woning stopzetten en uw huisbaas zeggen dat u er niet meer woont en er niet meer aansprakelijk voor bent

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 18 mar 2019 19:49

u kunt bij uw bank de betaling voor de woning stopzetten en uw huisbaas zeggen dat u er niet meer woont en er niet meer aansprakelijk voor bent

Ik vrees dat deze "oplossing" alleen meer miserie zal veroorzaken. U bent gebonden door een contract, en dat stopt niet zomaar omdat u de betalingen laat stopzetten. Zo werkt dat niet.

U moet ofwel via de eigenaar een akkoord krijgen (twijfelachtig op zijn minst), of via de vrederechter het contract laten beëindigen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”