uitkering

lunaticske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

uitkering

#1 , 14 mar 2019 16:27

Beste,

Ik heb van mijn ziekenfonds een te hoog bedrag aan uitkeringen ontvangen over de periode 01/12/2018 t/m 15/01/2019.Ik ben er van op de hoogte dat op basis van het handvest van de sociaal verzekerde zij hier niet het recht toe hebben als zij zelf in de fout zijn gegaan.Aangezien ik zelf werkzaam ben op mijn ziekenfonds ben ik wel bereid uit goodwill om dit terug te betalen.Mijn vraag is hierbij hoe het zit met de voorheffing.Zij beweren dat ik 290 € voorheffing betaalde terwijl ik slechts 90 diende te betalen,een verschil van 200.Daarvan kunnen zij slechts 19 recupereren bij de fiscus.Hoe zit het met de teveel betaalde voorheffing?

Grts
Lunatic

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2019 17:01

Ik snap niet zo heel goed u relaas.
Waarom zou het ziekenfonds de teveel betaalde uitkering niet kunnen terug eisen?

Qua bedrijfsvoorheffing kan de onderneming dit makkelijk terugvorderen via het ontvangstkantoor (of het sociaal secretariaat doet dit in hun plaats).

lunaticske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2019 17:16

Indien de fout bij het ziekenfonds ligt kunnen ze dit wettelijk niet meer terugvorderen.Zij zeggen slechts 19€ van de door mij teveel betaalde 210€ voorheffing te kunnen terugvorderen.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2019 18:01

Zie het probleem niet goed zitten.
Het teveel ontvangen terug betalen. Na einde jaar krijgt ge van de mutualiteit een negatieve fiche voor de belastingen. Op uw belastingaangifte komt dit bedrag in mindering van uw inkomsten, dus minder belastingen betalen.
Ziekenfonds moet de juiste rubrieken op uw fiche invullen.

Terug naar “Andere”