Koper heeft schriftelijk bod gedaan bij immo op ons huis, bod is door ons aanvaard, koper laat niks meer horen,

Poezewoefke1963
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Koper heeft schriftelijk bod gedaan bij immo op ons huis, bod is door ons aanvaard, koper laat niks meer horen,

#1 , 12 mar 2019 11:01

Ons huis staat te koop voor 229.000 euro bij een immobureau, ze kregen een schriftelijk bod van 225.000 euro dat ik tekende voor akkoord, bod tot aankoop dus ! Hy had wel een opschortende voorwaarde voor het bekomen van een hypothecaire lening, koper vulde in " bedrag lening : 150.000 euro, heeft u reeds banken gecontacteerd in verband met aangaan hyp.lening ? Zoja, dewelke : (koper vulde in ) : Fortisbank bnp ! Datum tegen dewelke u de eventuele weigeringen van lening dient over te maken : 09/03/2019 ??? Keuze notaris koper Bubaere - jette

Mijn vraag nu als verkoper "kan ik hier mijn 10 procent schadevergoeding eisen of niet, want immo doet niks ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 12 mar 2019 11:45

Stond er een datum op tot wanneer het bod geldig was ?

Zolang de koper niet aangeeft te willen afzien van de aankoop, is het eisen van enige schadevergoeding wat voorbarig.
Heb je al een compromis opgesteld of laten opstellen door uw notaris ? Heb je uw notaris al contact laten opnemen ? Is er evt al een aangetekend schrijven gestuurd om te tegenpartij aan te manen het compromis te komen ondertekenen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 12 mar 2019 15:11

Zoals ik het lees had de "koper" de tijd tot 9 maart, zaterdag, om u te laten weten dat hij geenvoldoende lening kon krijgen. En dat heeft hij niet gedaan, dus mag u concluderen dat de koop mag doorgaan.

Nu nog compromis opmaken, laten tekenen (eventueel na controle door uw eigen notaris, die hier niet hoeft genoemd te worden), en alles komt in de sacoche.

Pas als het nu nog zou mislopen kan er sprake zijn van enige schadevergoeding; is er daarvan sprake geweest in de reeds gevoerde correspondentie, in het formulier waarop het bod gedaan werd, of … ?

Reclame

Poezewoefke1963
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2019 10:39

Na de uiterste datum, 9 maart dus heeft het immo bureau gebeld en tevoren al aangetekend schrijven gestuurd naar kandidaat koper ! Ze hebben toevallig opgenomen (met ander nr gebeld) en kandidaat koper zei dat ze de lening niet kregen ! Ze moesten nochtans maar 150.000 euro vd 225.000 gaan lenen en waren al voor het nod gaan zin bij een Fortis Bank ! Ze stuurden geen enkel bewijs door !! Ikzelf belde ook eens, hy nam op en ik vroeg of hy de woning nog wou kopen, hy zei gewoon nee ! Ik zei dat hy dan 10 procent schadevergoeding moest betalen , mn antwoord was, ok regel dat dan maar met advokaat! Pff en immo zegt inderdaad das op jouw kosten,plus de verkoop word stilgelegd !??

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 13 mar 2019 10:58

Dat ze een bod deden waarbij ze ongeveer 75000 € plus kosten zelf zouden financieren, zou er kunnen op wijzen dat er wel fondsen aanwezig zijn.

Anderzijds moet u dat ook nog zien vast te krijgen.

U zal mijns inziens wel eerst een schriftelijke weigering moeten forceren door hen uit te nodige om een datum voor akte vast te stellen, of iets dergelijks, want nu hebt u nog niets concreets dat op een weigering wijst.

Wat zegt uw notaris hierover ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2019 11:28

Is die schadevergoeding van 10 % ergens overeengekomen?

Poezewoefke1963
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2019 09:08

Notaris zegt dat ik moet aan immo raad vragen en ja hoor 10 procent was overeengekomen schriftelijk in de brief

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 14 mar 2019 09:30

Notaris zegt dat ik moet aan immo raad vragen en ja hoor 10 procent was overeengekomen schriftelijk in de brief
Ja, zo kan ik het ook :(

Notaris (uw notaris?) wordt verondersteld èn kennis èn ervaring terzake te hebben, net als de makelaar trouwens... Pingpongspelletje? :roll:

Ik zou trachten na te gaan of de kandidaten iets of wat solvabel zijn, en zo ja, spreek eventueel een advocaat aan om schadevergoeding te bekomen. Als u de tijd daarvoor hebt.

Poezewoefke1963
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2019 09:43

Naar schijnt volgens immo kan dit een pak geld kosten en ondertussen wordt de verkoop ook stilgelegd, kan ik me niet permitteren, sorry gaat niet

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 mar 2019 10:14

Er is een overeenkomst.
Die moet beëindigd worden, tenzij u zou eisen dat de koper de prijs betaalt.
U kan proberen met de koper een overeenkomst af te sluiten.
Als dat niet mogelijk is: dagvaarden in ontbinding. Op de inleidingszitting kan u laten akteren dat de overeenkomst beëindigd is, onder voorbehoud van alle rechten van partijen. Binnen een maand kan dit gedaan zijn en kan u terug verkopen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 14 mar 2019 12:19

ondertussen wordt de verkoop ook stilgelegd, kan ik me niet permitteren, sorry gaat niet
Indien de koop niet wordt ontbonden, kan de koper binnen afzienbare tijd nog steeds afkomen om zijn koop te realiseren, zelfs als jij al verder bent gegaan met verkopen. Dat zou U pas veel geld gaan kosten.
Dus steeds koop ontbinden, indien niet minnelijk, dan verplichtend gerechtelijk. (geld of geen geld) Indien gerechtelijk aan de rechter vragen dat alle kosten van u door de tegenpartij vergoed worden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 14 mar 2019 12:47

Met andere woorden, geef het hele bundel aan een (goeie) advocaat.
Succes !

Terug naar “Kopen”