Intrafamiliaal geweld en belemmering onderzoek

WillemG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Intrafamiliaal geweld en belemmering onderzoek

#1 , 12 mar 2019 17:49

Ik heb enkele vragen i.v.m. psychologisch en economisch geweld bij de partner.

(Ex)partner A beschuldigde partner B van stalking. Partner B doet echter de volledige en eerlijke uitleg van de feiten in het verhoor, verklaart het gedrag waardoor er bedreigingen jegens partner A plaatsvonden door partner B en probeert het regelen van een bemiddelingsgesprek om tot consensus te komen. Partner A werd echter opgeroepen tot verhoor wegens intrafamiliaal geweld. Dit verhoor werd volgens mij uitgesteld door te liegen dat partner A naar buitenland zou vertrekken, maar dit echter pas een maand later deed.
Indien er sprake is van zulk geweld, zal het dan ook bij de onderzoeksrechter behandeld worden en dient dit altijd bewezen te worden door er bijvoorbeeld eerst bekendheid is van strafbare feiten die gepleegd zijn ten gevolge van economisch geweld? Of hoe word het onderzoek gevoerd en hoe kan economisch geweld worden aangetoond? Wat ik me ook afvraag is of er een contact- stads- gebiedsverbod kan worden opgelegd in zulke gevallen. Omdat bijvoorbeeld het slachtoffer zo ver gedreven is dat die psychologische gevolgen heeft overgehouden aan de feiten en daardoor angststoornissen heeft ontwikkeld om in een bepaalde regio te komen. Niet per se enkel angsten voor de eigen veiligheid, maar ook de veiligheid van partner A indien er een confrontatie plaats zou vinden door het toevallig tegenkomen van elkaar. De plek was vroeger thuisplaats van partner B maar intussen ingenomen door de pleger van het geweld (partner A). Die daar dus voor de rest ook niets te zoeken heeft en gewoon door ignorantie en gebrek aan empathie jegens het slachtoffer de eigen wil heeft doorgedreven en zonder enige vorm van respect voor de psychologische toestand gewoon in de directe omgeving kwam wonen. Is dit dan mogelijk? Zo ja, wat moet er allemaal worden aangetoond in zulk geval? Is het ook zinvol om nog een extra officiële klacht neer te leggen wegens het geweld en zich daarbij burgerlijke partij te stellen? Is ook het feit dat de beschuldigde die niet reageerde op de uitnodiging tot verhoor of loog over de vertrekdatum om er zo onderuit te komen een vorm van belemmering van het onderzoek en dus strafbaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 12 mar 2019 18:39

Een betere lay-out zou echt meer uitnodigen om dit lang bericht tot het einde te lezen.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 12 mar 2019 21:32

Als u niet uitlegt wat er juist gebeurd is, wat voor geweld, kan men hier niet op antwoorden.

Zover ik het begrijp heeft uw partner klacht neergelegd Lastens u voor stalking, waarop u tijdens het verhoor een aantal elementen van ifg heeft aangegeven.

Als uw ex zijn woonst heeft in een bepaalde stad, gaat niemand hem verbieden om daar te verblijven. Gezien hij klacht neerlegde voor belaging, maakt dit duidelijk dat hij geen contact met u wenst. Ik zou niet inzien waarom ze hem nu plaatsverboden zouden opleggen voor feiten die zich waarschijnlijk niet zullen herhalen.

Reclame


Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”