Terug betaling maximum factuur

hjac1948
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Terug betaling maximum factuur

#1 , 09 mar 2019 16:14

Telt de maximum factuur nog als ik een cm hospitalisatie verzekering heeft ,mijn vrouw
heeft een nieuwe heup en opleg was 1100€ terug betaald door cm verzekering ,maar mijn maximum factuur is 550€ ,heb ik dan nog recht op mijn maximum factuur ….het verschil tussen 550€ en 1100€ zijnde 550€ ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 mar 2019 16:16

Normaal gezien heeft de max. factuur voorrang op hospitalisatieverzekering.
U moet dus melden aan de hosp.verzek. wat u door toepassing van max.factuur hebt teruggekregen.
U moet het verschil terugbetalen
Winst maken hierop is niet toegestaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hjac1948
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2019 16:26

Dus heeft het geen zin meer om een cm hospitalisatie aan te gaan ?want ik krijg toch alles terug boven de 550€

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2019 16:27

De verzekering betaald enkel NA eerst de ziekfonds, dan de max factuur en als er dan nog iets is betaald pas dan de verzekering .
Eigenlijk zal de verzekering niks hoeven te betalen .

Dit heeft voor oudere mensen geen zin meer om een verzekering te hebben
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 09 mar 2019 16:32

Als u een éénpersoonskamer wenst heeft het zeker nog zin.
Anders eigenlijk niet, toch niet in uw geval.

Maar: Voor max. factuur komen niet alle kosten in aanmerking. In de mate dat
de afgesloten verzekering die wél dekt kan er nog een reden voor zijn om die toch te nemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hjac1948
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2019 16:42

Moet ik dit zelf melden of gaat dit alles automatisch ?Dank voor de respons

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 09 mar 2019 16:44

Moet ik dit zelf melden of gaat dit alles automatisch ?Dank voor de respons
Dat staat normaal gezien in de hosp. verz. polis.
Het is trouwens slechts het proportioneel deel van de terugbetaling in het raam van de max. factuur dat betrekking heeft op de hospitalisatie dat dient verrekend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hjac1948
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 mar 2019 18:42

Als toch zou blijken dat ik teveel terugstort gekregen heb van de maximumfactuur dan zal ik uiteraard het verschil moeten terugbetalen ,van hoeveel jaar kunnen zij dan terugeisen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mar 2019 20:11

Dit gaat automatisch
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3293

#10 , 10 mar 2019 10:52

Het vervelende is dat je aan die terugbetalingen van de mutualiteit soms moeilijk aan uit kan. Aan de hand van hun beperkte omschrijving weten wij in veel gevallen niet wat ze nu precies terugbetalen.
Mx refereert hier naar maximumfactuur, maar de bedragen komen nooit overeen met het remgeld per factuur of prestatie.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 10 mar 2019 11:07

Daarom moet men het (in principe) voor een jaarperiode proportioneel uitrekenen voor hospitalisatie enerzijds, en andere prestaties die NIET worden gedekt door hosp. verzekering, anderzijds.
Voor de rest: wat niet kenbaar is kan men niet weten, zowel de patient niet als de hosp. verzekering niet! De verzekerde is niet aansprakelijk voor de gebreken van een door de overheid gedicteerd terugbetalingssysteem...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#12 , 10 mar 2019 12:00

Voor de hosp. Verz. zijn er ook nog de pre en post kosten, 1 maand ervoor, 3 maanden erna.
In dit kader ging ik onlangs bij de mutualiteit een overzicht vragen van remgeld dokterconsulten voor een bepaalde periode, dit speciaal voor de hosp. verz. Ik kreeg netjes een overzicht van alle remgelden, exclusief terugbetaling maximumfactuur.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 10 mar 2019 12:26

Periodiek vraagt mijn echtgenote de details van haar terugbetalingen online op bij haar mutualiteit. Op basis daarvan krijgt ze via mijn private ziekteverzekering (waar zij complementair is verzekerd) nog een bijkomende vergoeding indien de plafonds van terugbetaling van die verzekering hoger zijn.
Maar ik betwijfel of veel oude mensen in staat zijn die gegevens met kennis van zaken aan te vragen of op te zoeken en te interpreteren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hjac1948
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 mar 2019 14:26

Mijn dochter die nu 50 jaar is rijd wegens financiële moeilijkheden met de wagen die op naam staat van haar moeder (mijn vrouw)de verzekering betaald zijzelf ,kan mijn vrouw aansprakelijk gesteld worden als er iets met deze wagen voorvalt.

artemis
Berichten: 3293

#15 , 11 mar 2019 15:42

Best een apart topic starten, dit is een heel ander onderwerp.

Uw vrouw zou haar best kunnen laten opnemen in haar polis als tweede bestuurder.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”